Motor og kjøreegenskaper

Tre ekstra hestekrefter er ikke årsaken til bedre ytelser, det er den nye girkassen og styrke på lave turtall som gjør den store forskjellen.


67 Nm økt dreiemoment gjør en klar forskjell, siste versjon av Toyotas 3-liter diesel leverer nå 410 Nm fra 1.800 o/min, og holder seg på det nivået helt til 2.600 o/min. Hestekreftene er økt fra 163 hestekrefter til 166 hestekrefter. Toppeffekten taes ut ved 3.400 o/min.

Ny girkasse

Er du blant de få som velger manuell girkasse i denne bilklassen får du nå en sekstrinns variant, men for de aller fleste er den store nyheten at automatgirkassen er blitt femtrinns. Den er den vi har kjørt, og forskjellen er merkbar. Kombinert med de økte kreftene er det ikke lenger noe behov for å stresse verken girkasse eller motor. For eksempel legger den nye girkassene inn skiftene ved 3.750 o/min under akselerasjon, tidligere var den nødt til å holde på helt til 4.000 o/min med de konsekvenser det fikk for støynivået.

På motorveien legger viser turtelleren behagelige 1.800 o/min i femtegir når hastighetsmåleren angir 100 km/t. Og med den sterke motoren velger girkassen å holde seg i femtegir helt ned i under 60 km/t, men det kan være litt irriterende fordi det oppstår vibrasjoner.

En bedre kombinasjon

Den nye girkassen er nok det som løfter inntrykket av Land Cruiser mest, og sammenlikner vi med den manuelle girkassen imponerer den enda mer. Ved å klare 0-100 km/t på 11,2 sekunder er den noen tideler raskere enn den manuelle sekstrinns girkassen. På vei til 100 km/t veksler den til andre ved rundt 35 km/t, og tredjegiret legges inn ved 65 km/t.

Til tross for at motor og girkasse nå er en ganske harmonisk kombinasjon får man sjelden føles av sportslighet bak rattet. En ting har imidlertid forandret seg, effektiv landeveiskjøring med en forbikjøring i ny og ne har blitt enklere. Ett trinn ned med automatgirkassen, og du har som regel nok krefter til å komme forbi bilen foran.

Mindre støy

Fordi girkassen har mer å tilby, og fordi motoren ikke lenger trenger å jobbe godt forbi effekttoppen, reduseres støynivået. Det er fortsatt hjulstøy og vindstøy om bord i Land Cruiser, og på det området er de fleste bilene i SUV-klassen hakket bedre.


Også denne testbilen var utstyrt med luftfjæring (standard på GX-utgavene), og de fire innstillingene mellom sport og komfort tilbyr i praksis fjæring etter hvilket humør du er i. I sport-modus er den litt stivere enn en vanlig Land Cruiser, mens den i komfort-innstilling er betydelig mykere.

Rammebygget tøffing

Land Cruiser er blant de ordentlige terrengbilene i SUV-klassen, og den er bygget med separat ramme. Det sikrer en stiv konstruksjon som tåler røffe forhold. Det er selvfølgelig lavgirserie på plass, og torsen-differensialen kan låses til en 50-50-fordelingen både i høy- og lavgir. Med låst senterdifferensial kobler ESP-systemet ut.

Videre skal vi se nærmere på pris og konkurrenter.