Motor og kjøreegenskaper

Vi har kjørt denne motoren før. Både på test i Opel Vectra og i Saab 9-3 på lansering i Tyskland. I Astra er dette en kraftkilde som tilbyr kjøreglede.


Totalt sett har du et stort utvalg av motorer til Astra. Du har tre dieselmotorer med henholdsvis 80, 100 og 150 hestekrefter. På bensinsiden finnes det fem motorer med 90, 105, 125, 170 og 200 hestekrefter. De to største er turbomotorer. Til høsten kommer også Astra OPC med 240 hestekrefter.

Sprek

Testbilen er helt klart av de mest interessante Astra-modellene. Selv om prisen er god er ikke dette den eneste grunnen. I tillegg til praktiske løsninger og god plass, vil mange også ha både ytelser og lavt forbruk. Astra 1.9 CDTi treffer bra også på dette punktet. 0 til 100 klarer den på 9,2 sekunder og toppfarten er 207 kilometer i timen. Den nærmeste konkurrenten til disse ytelsestallene er nye Skoda Octavia stasjonsvogn med 2-liters dieselmotor og 140 hestekrefter. Problemet med Octavia er at den koster mye mer. Prisen på denne bilen er 321.800 kroner i Elegance-utførelse, altså snaue 50.000 kroner høyere enn på Astra selv om Octavia kun er 6 centimeter lengre. Octavia har på sin side en stor utstyrsfordel.

Forbruket til Astra er også bra - den klarer seg med 0,59 liter per mil på blandet kjøring.

Sterkt mellomregister

Selv om bilen er rimelig rask, også fra stillestående, er det i mellomregisteret den imponerer mest. Dreiemomentet er på hele 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Det at den ikke har full styrke fra 1.800 har ikke noen stor betydning. Det trekker godt nok for det. Ute på veien oppleves motoren som svært sterk. Den trekker voldsomt, og bilen oppleves som lettbeint i de fleste situasjoner.

Vi opplever rett som det er at dieselbiler med sekstrinns girkasser er for mye av det gode her i Norge. Man må opp mot 100 kilometer i timen for at sjettegiret skal kommet til sin rett. Kombinasjonen av motor og girkasse er rett og slett tiltenkt veier med høyere fartsgrenser. Forbikjøringer i motbakker er ikke noe problem og bilen er mer enn rask nok til daglidagse gjøremål.

Også i Astra har Opel valgt å ikke gjøre det mulig å koble vekk verken antispinn eller det elektroniske stabilitetsprogrammet. Dette kan være litt klønete på dårlige veier med for eksempel mye snø og hvor hastigheten er lav.

Kultivert

I forhold til 100-hesteren som vi kjørte først, er denne motoren en drøm. Den er forholdsvis stillegående og lydbildet er behagelig. Under kraftig akselerasjon avgir den et diskré turbohvin og den trekker godt gjennom nesten hele turtallsregisteret. Dette er faktisk en av svært få dieselmotorer som trekker helt opp til 5.000 omdreinger hvor rødmerkingen starter. Det føles dermed greit også å bruke hele dette registeret.

Girkassen som hører med til denne motoren er en sekstrinns manuell girkasse. Den er ganske hard å sjalte med, men presis. Spaken har en tjukk kule som ligger god i hånden og er behagelig å bruke. Det er også en kasse som tillater et økonomisk og lavt turtall selv i høye hastigheter.

Lettkjørt

Astra med denne kraftige dieselmotoren er ikke bare lettbeint, men også komfortabel og lettkjørt. Den er forholdsvis mykt satt opp og det gjør at den krenger litt når det går for fort i svingene, men ikke så ille at det er noe problem. Den er også retningsstabil og forutsigbar, og i likhet med Vectra virker det som om Opel har klart å lage en forstilling som tåler kjempekreftene.

Dette er så langt en bil vi er svært fornøyd med. Finnes det noen konkurrenter som klarer denne kombinasjonen mellom effekt og pris?Svaret finnes under denne lenken.