Motor og kjøreegenskaper

Mange familiebiler har i dag kraftige motorer og 150 hestekrefter er ikke lenger et oppsiktsvekkende tall. Men når det er turbo-hester vi snakker om - og når bilen veier 955 kilo, da stiller det seg annerledes.


Motoren i Yaris TS Turbo har sitt utgangspunkt i 1,5-literen vi kjenner fra lillebror T-Sport. Den store forskjellen er, som navnet tilsier, at TS Turbo-motoren får hjelp av en turbo-lader. Denne presser komprimert luft inn i sylindrene, noe som gir kraftig forbedrede ytelser. Effekten stiger som nevnt fra 105 til 150 hestekrefter, men det som er minst like interessant er hva som har skjedd med motorens dreiemoment. Mens T-Sport-motoren yter 143 newtonmeter, sørger turboen for at motoren utvikler hele 196 Nm.

7,9 sekunder

Turboen sørger også for at 0 til 100-tiden forbedres fra 9,0 til 7,9 sekunder. Det betyr at Yaris Turbo er nesten like rask som for eksempel BMW Z4 2.2 (7,7) og Ford Mondeo ST 220 (7,8). Det betyr også at den lille Yarisen er raskere enn Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor.

Vi kan skrive under på at Yaris Turbo er rask. Motoren produserer et flott skyv og det går så det griner gjennom gir etter gir. Gassresponsen er kvikk og over 3.000 omdreininger er den nærmest umiddelbar. Motoren er sterk gjennom hele registeret, og trekker rent allerede fra 1.000 o/min. Deretter går det bedre og bedre opp helt til turtellernålen treffer rødmerkingen ved 6.400 o/min.

Lett motor å utnytte


Fordi motoren er sterk gjennom hele registeret, produserer den en helt annen opplevelse enn den vi kjenner fra storebror Corolla T-Sport. Sistnevnte har en ekstrem turtallsmotor, som først kommer til sin rett i området mellom 6.200 og 8.200 omdreininger. Dette er selvsagt gøy, men ikke spesielt praktisk. En slik motorkarakteristikk nødvendiggjør en svært aggressiv kjørestil hvis motoren skal utnyttes maksimalt.

Dette slipper man i Yaris Turbo. Her har kan man blant annet glede seg over et flott bunndrag, slik at man også kan ha det gøy i høye gir ved moderate turtall.

Klassisk karakteristikk

Helt typisk er imidlertid turbo-motoren ikke. Mange turbomotorer har nemlig en markert dreiemoment-topp i området rundt 2.000 o/min, noe som oppleves som et ekstra kraftig skyv i seteryggen. Yaris Turbo-motoren produserer faktisk maksimalt dreiemoment helt opp ved 4.400 o/min. Dreiemoment-karateristikken er i tillegg relativt flat, noe som gir motoren får en klassisk karakteristikk - et jevnt økende drag gjennom hele registeret.

Sirene-lyd


Motoren produserer også et fint lydbilde - som ikke sladrer om motorens begrensede slagvolum. Lyden er både påtrengende og grov og forsterker dermed følelsen av fart og akselerasjon. Motoren har imidlertid en spesiell egenskap vi ikke satte like stor pris på. Ved visse turtall produserer turboen lyder som til forveksling ligner lyden av en utrykningsbil med sirene.

Ved tomgang har imidlertid motoren forbilledlig stille gange - på typisk Toyota-vis.

98 oktan

Forbruket er godkjent, ytelsene tatt i betraktning. Yaris Turbo klarer seg med 0,68 liter per mil, noe som betyr at den faktisk er mindre tørst enn Yaris T-Sport (0,70). Ulempen med Turbo-versjonen, er at denne krever 98 oktan bensin. 98 oktan er som kjent dyrere og vanskeligere tilgjengelig enn ordinær 95 oktan blyfri.

Sjettegir mangler


Yaris Turbo er utrustet med en ganske ordinær femtrinns girkasse. Spaken er lengre enn det vi er vant til i sportslige biler og er ikke spesielt tettsteget. Girkassen er relativt lavt drevet, noe som blant annet resulterer i 3.000 omdreninger i 100 kilometer i timen. Vi synes derfor bilen hadde fortjent et sjettegir.

Når det er sagt, skal det understrekes at girkassen er lettsjaltet og at kløtsjen er lett. Den lave utvekslingen har ikke bare negative effekter. Den betyr også at man treffer neste gir i rundt 5.000 o/min, noe som gir rask tilgang på toppeffekten. Det betyr også at man slipper å gire ofte. For eksempel har motoren ingen problemer med å trekke bilen oppover en bakke i femtegir ned mot 50 kilometer i timen - noe som betyr 1.500 omdreininger.

Høy sittestilling

Det er mange forhold som medvirker til at Yaris Turbo gir en svært spesiell kjøreopplevelse. For det første sitter man mye høyere i en Yaris enn det vi er vant til fra andre, sportslige biler. Dette, i kombinasjon med store sidevinduer og god takhøyde, betyr at man får god oversikt og at plassfølelsen blir god.

Det betyr også - og dette er ikke like positivt - at man føler seg eksponert og ubeskyttet og at avstanden til underlaget føles lang. Sportsbil-følelsen blir dermed fraværende, noe mange nok vil savne. På den annen side blir bilen usedvanlig lettkjørt og praktisk. For eksempel er inn- og utstigning langt mer behagelig enn i for eksempel en Mini.

Stivhet har sin pris


Yaris T-Sport er utrustet med sportsunderstell. Yaris Turbo er ytterligere forsterket og har blant annet et stabilisatorstag i motorrommet. Resultatet er en stiv og sportslig bil, som krenger lite og sitter langt bedre på veien enn en ordinær Yaris. Dette er selvsagt positivt i skarpe svinger, men har sin pris i hverdagen. Yaris Turbo er blir slitsom og ukomfortabel på dårlig underlag og har store problemer med å ta unna små ujevnheter.

Rar følelse

Yaris Turbo sitter godt på veien og kan kjøres ganske hardt. Den forhjulsdrevne bilen sporer mindre enn det man kunne frykte og sitter ganske greit i svingene. Det som imidlertid gjør Yaris Turbo spesiell, er det at man hele tiden har en følelse av at bilen på en måte svever oppå underlaget. Bilen er liksom ikke "nedpå" slik en sportsbil skal være.

Denne følelsen er vanskelig å beskrive, men har sannsynligvis sammenheng med bilens lave vekt. Yaris Turbo veier som nevnt bare 955 kilo. Den har sannsynligvis også sammenheng med at bilen er smal og høy, Yaris Turbo er for eksempel 2 centimeter høyere og 10 centimeter smalere enn en Golf GTI. Fenomenet kan også ha sammenheng med høyt tyngdepunkt og at mye luft skaper løft når den passerer under bilen i høye hastigheter.

Spinner villig


"Oppå-følelsen" forsterkes selvsagt av at føreren sitter så høyt og at motoren er så kraftig. Motorstyrken sørger for at hjulspinn blir en stadig tilbakevendende opplevelse i Yaris Turbo, ikke minst med vinterdekkene vår bil var satt opp med. Disse var i dimensjon 185/55-15 og slapp både i første, andre og tredje gir ved hardt gasspådrag på våt asfalt. Med sommerdekk ville nok grepet vært noe bedre, disse har nemlig dimensjon 195/45-16.

Enkel antispinn

Nå skal det riktignok understrekes at bilen er utrustet med et antispinn-system. Med antispinn-systemet aktivert blir oppførselen snillere. Antispinn-systemet er imidlertid ikke det mest avanserte vi har vært borti. Toyota har nemlig bare tatt seg råd til en elektronisk differensialbrems (EDB), men har kuttet ut motorkraftreduksjon (ASR). Sistnevnte ville ha gitt bilen langt bedre fremkommelighet på vinterføre.

Kommer med hekken


Yaris Turbo er også utrustet med et elektronisk stabilitetsprogram (ESP, VSC på Toyota-språk). Dette lar seg ikke koble ut, noe som kanskje er like greit. Vi merket oss nemlig at Yaris Turbo var glad i å logre med halen, noe stabilitetsprogrammet gjentatte ganger satt en stopper for mens leken var god. Vi nevner forresten at Toyota i tillegg til visuell varsling har lagt inn akustisk varsling når stabilitetsprogrammet bryter inn. Vi synes dette er smart, fordi det har en god pedagogisk effekt og sørger for at man raskere blir kjent med bilen.

Understyring ved gasspådrag

Vi har allerede nevnt at bilen sitter brukbart i svingene. Dette forutsetter imidlertid at gasspådraget er moderat. Ved hardt gasspådrag, ikke minst når antispinn-programmet er koblet ut, blir bilen svært understyrt. Stabilitetsprogrammet gjør imidlertid sitt beste for at slike situasjoner ikke skal ende i grøfte-besøk.

Lange bremsestrekninger


Yaris Turbo har skivebremser rund baut, og opptrer overraskende stabilt ved nødbrems - høyde, vekt og sporvidde tatt i betraktning. Bremsestrekningene er imidlertid lange, ikke minst på glatt føre. De lange bremsestrekningene bidrar til den nevnte "oppå-følelsen" og er den mest negative konsekvensen av dette fenomenet.

Les mer om plass og komfort her.