Motor og kjøreegenskaper

Den nye motoren leveres kun med en sekstrinns girkasse. Bilen er sprek som bare det og i familiedieselklassen er det effektmessig ingen over denne Mondeoen.


Ford har hadde grepet på firesylindrete dieselmotorer fra før og med denne 2,2-literen plasserer de seg i den absolutte toppen når det gjelder styrke. Vi tar også sjansen på hevde at dette er en bil som mange har råd til siden billigste varianten (Ghia) koster fra 378.900 kroner. Vår Ghia X koster fra 402.900 kroner. Det som taler i mot denne bilen er at Mondeo antagelig nærmer seg en større ansiktsløfting før den blir byttet ut med en ny modell om et par år.

Kjempekrefter

Hvis man vil ha automatgir må man gå ett hakk ned til 130 hestekrefter og 330 newtonmeter. Dette er også en god motor med mye krefter. 2,2-literen i testbilen har 155 hestekrefter ved 3.500 omdreininger og 400 newtonmeter ved 1.800 omdreininger. Dette er koblet til en sekstrinns girkasse. Under akselerasjon tømmes girene fort og den er faktisk så sprek at du må følge nøye med på farten. Med 6. gir på plass vil Mondeoen helst bevege seg i godt over 100 kilometer i timen. Det er også mulig å gjøre forbikjøringer i høyeste gir uten å passere 2.000 omdreininger. Det er ikke ofte vi får til det. Draget i oppoverbakker er også imponerende. Vi tror de fleste, uten helt ekstreme kraftbehov, vil bli fornøyd med kreftene i denne motoren.

Det vi likte minst med motoren var lydnivået. Når det gjelder vibrasjon er den god, men ønsket hadde vært å få til en bedre lydisolasjon.

Gode ytelser

Vi har allerede skrytt av fleksibiliteten til motoren som er svært bra i denne klassen. Så lenge du ligger opp mot 2.000 omdreininger er det mye krefter å hente uansett gir. 0 til 100 klarer den også bra. Ford oppgir at bilen skal klare denne glansøvelsen på 8,7 sekunder og det er langt bedre enn konkurrentene. Opel Vectra med 150 hestekrefter og 320 newtonmeter bruker for eksempel 9,8 sekunder på den samme øvelsen. Ford-motoren har enda en egenskap som vi liker. Ikke det at at vi gjør det så hyppig, men motoren trekker helt til rødmerkingen på 4.500 omdreininger. Toppfarten på testbilen er hele 220 kilometer i timen. For de som har leilighet i Spania har det kanskje av en viss betydning.

Girkassen fungerer bra og den er lettsjaltet. Girspaken er kort og gir et snev av sportslig følelse. Som i mange andre biler med sekstrinns kasser opplever vi også her at 6. giret er for høyt for Norge. Det går rett og slett for fort. I denne Mondeoen egner sjettegiret seg best fra 100 kilometer i timen og oppover.

Komfortabel

Ford er en av de merkene som har satset på komfort også i de motorsterke modellene. Dette som er den sterkeste dieselmodellen i programmet har bevart et forholdsvis behagelig fjæringsoppsett. Selv om 18-tommers felger og senkesett ser bra ut i en del tilfeller er det godt det finnes andre alternativer også. Dette er en komfortabel bil, som i tillegg har gode nok kjøreegenskaper. I svinger og ved sportslig kjøring finner man fort begrensningene til understellet, men veigrepet er bra og forstillingen håndterer 400 newtonmeter på en god måte.

På landeveien kjennes Mondeo ut som en trygg bil og elektronisk stabilitetsprogram er blant standardutstyret. Det gjør at alle skumle situasjoner avverges på en god måte. I tillegg skal det nevnes at det var svært sjelden Mondeoen ga oss utfordringer som krevde ekstraordinære kjørekunnskaper.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.