Motor og kjøreegenskaper

Disse to motorene, Audis 4,2-liter og BMWs 4,4-liter, er faktisk det de andre i klassen må strekke seg etter. De er kultiverte når det er påkrevd og voldsomme hvis det er det du ønsker.


Og de skiller seg fra klart fra V6-motorene ved å ha mye krefter på lave turtall. Og blant de sterke inntrykkene fra en test er lyden, og lydingeniørene hos Audi har vært mer rause enn de hos BMW. Snerret fra eksosen og duringen fra maskineriet får selv moderat interesserte til å smile, og selv etter mange mil bak rattet er det fristende å vekke V8-eren til live for en rask spurt med dertil hørende konsert.

Størst først

Slagvolumet og dreiemomentet gjør BMW 545i til sjefen selv om Audien stiller med et to ekstra hestekrefter. 4,4-literen topper motorutvalget i vanlig 5-serie og i 6-serie. Motoren har både variable ventiltider, og variabelt ventilløft. Den er utpreget lettpustet og har en respons som få andre kan måle seg med. Reaksjonstiden, når forstyrrende elementer som veigrep fra stillestående er sortert, er imponerende.

333 hestekrefter ved 6.100 o/min gjør at den 1.635 kilo tunge bilen når 100 km/t på 5,9 sekunder. Dreiemomentet, som topper seg med 450 Nm ved 3.600 o/min, er jevn fordelt og sørger for en konstant følelse av overflod.

Stor nok

4,2-liter stiller Audien opp med, og det er nok til 335 hestekrefter ved 6.600 o/min. Til tross for at toppeffekten hentes ut på et turtall høyere enn turtalssperren i BMWs V8er, oppleves ikke motoren som veldig mye spissere. Den har den samme ursterke karakteren selv om dreiemomentet er litt lavere med 420 Nm ved 3.500 o/min. Det høyere turtallet er en sterkt medvirkende årsak til at motorlyden er mer berusende i Audien.

Den litt over 100 kilo tyngre A6en trenger 0,2 sekunder lengre tid for å nå 100 km/t, men 6,1 sekunder er klart godkjent tatt i betraktning at Audien har firehjulsdrift.

Over kanten

Bilene følger hverandre tett også gjennom resten av spesifikasjonene, og klassestandarden er sekstrinns automatgirkasser. De høyeste girene er ganske like, eneste store forskjell er at BMW har valgt å legg inn et girskift rett før 100 km/t, mens Audi drøyer til rett etter. Det kan ha noe å si for akselerasjonstidene, men har ingen betydning i praksis.

Fra stillestående nøler BMWen betydelig før den drar i gang, det virker som girkasse og antispinn ikke ønsker å få alle kreftene på en gang. Det gir Audien tid til å stikke fra noen meter i starten. Akselerasjon i fart er mer BMWens øvelse, og den raske gassresponsen gjør at den oppleves litt mer villig ved forbikjøringer.

Startskrekken hos 545i får faktisk også en praktisk betydning, siden den ikke triller i gang direkte blir man gjerne utålmodig og tråkker enda hardere på gassen. Resultatet er et realt byks i alle lyskryss, og den umiddelbare kvikkheten er helt klart noe Audi serverer bedre.

Veggen

Det er ikke mange biler som gir så heftig inntrykk av kraftige bremser som disse to. Du sitter badet i komfort og hjernen er ikke på samme måte som i en sportsbil innstilt på at det skal skrubbe så heftig ved full brems. Ingen av bilene viste tegn på trette bremser selv ved hyppige gjentatte bremseøvelser.


Et særtrekk ved Audi-bremsene er at bremsekraftforsterkeren er ganske ivrig, selv med moderat bremsetrykk øker den bremsetrykket trinnvis for å hjelpe sjåføren. Det er litt uvant, men skapte ikke problemer i form av vanskelig dosering av bremsetrykket ved aktiv kjøring.

Begge bilene har siste generasjon ESP, men det er BMWen som har det beste systemet. Der kan du trinnvis skru av de elektroniske hjelperne, og selv med full assistanse er bilen morsom ved litt rampete svingkjøring.

Imponerende veigrep

Med ekstrautstyr som aktiv styring og aktive dempere ga 545i det mest kompakt sportslige inntrykket. Den aktive styringen gjør at svingutslagene på rattet ender helt i sportsbilverdenen, og den aktive dempingen gir gokart-følelse i svingene.

Ingen av bilene sliter med understyring, men på løst og glatt underlag er firehjulsdriften i Audien klart med på å gi en morsommere kjøreopplevelse. Firehjulsdriften gjør det mulig å distribuere mer krefter fra den villige motoren enn det som mulig i BMWen. Med de forholdene vi har i Norge er det et klart pluss for A6, selv om vi ikke tar hensyn til den rene fremkommelighetsgevinsten som ligger i drift på alle fire. Regner du inn den i tillegg stiller A6 i egen klasse.

Overraskende nok er det størst umiddelbar kjøreglede med Audien, selv på veier hvor antall drivende hjul har mindre betydning. Det tar tid å venne seg til BMWen; det er som om den er hakket for avansert til å gi den samme umiddelbare gleden som A6. Selv etter flere dager bak rattet lot vi flere muligheter til å gi full gass passere, rett og slett fordi vi ikke følte vi kjente bilen godt nok. Og nettopp derfor var det litt stussligere å levere tilbake BMWen enn Audien, 545i var på en måte en kul lekekamerat vi ikke ble godt nok kjent med.

Mer om plass og komfort finner du her.