Motor og kjøreegenskaper

Denne bilen har det en krevende bilist krever av ekstraordinære egenskaper. Motoren er sprek, girkassen fungerer bra og den er helt klart av de mest velbalanserte biler vi har kjørt noen gang.


I likhet med stadig flere norske kunder, blir vi også meget imponert over mange nye dieselmotorer. Til tross for både manglende kubikk og hestekrefter kan flere av motorene vise til oppsiktsvekkende ytelser. Løsningen på mysteriet er selvfølgelig turboladeren som generer et enormt dreiemoment i dieselmotoren. Til tross for mye krefter kan dieselmotoren også vise til et meget beskjedent forbruk. Dette er selvsagt en svært attraktiv kombinasjon. Tidligere kunne en bensinmotor i hvert fall hevde seg i glansnummeret 0 til 100. Slik er det ikke lenger. Hvis vi sammenligner BMWs egen 320i mot 320d ser vi at at dieselbilen er bedre på alt. Den har bedre akselerasjon, høyere toppfart, svært mye bedre fleksibilitet og lavere forbruk.

Effekt

Effekten har tatt seg opp mye i BMWs 2-liters dieselmotor. Først hadde den 136 hestekrefter og 280 newtonmeter. Andre steg var 150 hestekrefter og 330 newtonmeter. På testbilen er effekten nå oppe i 163 hestekrefter og dreiemomentet er 340 newtonmeter. Dreiemomentet når toppen på 2.000 omdreininger, noe som ikke er spesielt tidlig. Sammenlignet med 2-literen som sitter i Audi A4 er det ganske seint. Audi når toppen allerede på 1.750. Skal du ha bunndrag i 3-serien må du med andre ord opp på sekssylindret motor.

Energisk

En 320d veier rett over 1.500 kilo, men alt som står på papiret kan likvel tas ut i opplevelser på veien. Vektfordelingen på bilen er tilnærmet 50:50 foran og bak, og dette gjør den ekstremt morsom på svingete veier. Med vinterdekk og litt sleip asfalt kan du velge om du vil gasse eller svinge rumpa ut på skrenseturer. Den er så kontrollerbar at du mest sannsynlig også klarer å holde deg i ditt eget kjørefelt.

Selv om ikke kreftene tar tak under 2.000 omdreininger gjør ikke det så mye. Girkassen slipper turtallet raskt opp i et effektivt turtallsområde og da kommer kreftene fort. Produksjonen av akselerasjon er meget god mellom 2- og 4.000 omdreininger og det er ikke noe poeng i å presse de siste få hundre omdreiningene ut av motoren. Uansett girer den til neste gir før 4.500 selv om rødmerkingen starter litt senere på skalaen.

Bra girkasse

Alle 3-serievarianter kommer med sekstrinns girkasser. I utgangspunktet er det manuelle girkasser, men for 20.000 kroner får du automatgir. Det er en velkjent girkasse med sportsprogram og manuell sjalting. BMW har valgt å gjøre det slik at du girer ned når du skyver spaken fremover. Det er for eksempel motsatt av det Audi gjør. Det er litt uvant, men når du henger i sikkerthetbeltet under nedbremsing er det mest naturlig å gjøre det på denne måten. I tillegg har girkassen sportsprogram som kutter ut 6. gir, og som generelt holder motoren på et høyere turtall.

God på veien

Ute på veien merker man at krefter og kjøreegenskaper er godt tilpasset hverandre. Vi har litt problemer med å finne de helt store hullene i prestasjonene på denne bilen. Retningsstabiliteten er god, styreresponsen er god, du får gode tilbakemeldinger fra dekk og understell og den er passe overstyrt. De fleste biler kan gjerne være mer overstyrt enn det de faktisk er, men denne bilen bør ikke bli mer overstyrt. Da vil det nok bli mer enn "morsomt" for de fleste. En mer sladdevillig bil kan bli et problem i kritiske situasjoner, også selv om det elektroniske stabilitetssystemet, som BMW kaller DSC, er aktivt. Oppsettet på fjærer og dempere er typisk sportslig. Bilen følger underlaget til punkt og prikke, og straffen for dette får man i form redusert komfort.

Mer om plass og komfort finner du på denne lenken.