Motor og kjøreegenskaper

Firehjulsdriften er fortsatt det klare hovedargumentet for Liana, og den sørger for utmerket fremkommelighet, også på vinterveier i fjellet. I utgangspunktet er bakkeklaringen høy, men fordelen ved dette elimineres av sideskjørtene og frontspoileren på "Sport SUV". Ingen kjøring utenfor vei!


Design-elementene bilen er utstyrt med får tankene til å gå mer i retning av sport enn i retning av SUV. En ganske sprek motor og gode kjøreegenskaper er imidlertid ikke nok til å rettferdiggjøre betegnelsen Sport. Firehjulsdrift, som gir god fremkommelighet, er heller ikke tilstrekkelig til å snakke om en SUV.

Pigg motor

Motoren i Liana Sport SUV er en forbedret versjon av 1,6-liters maskinen med 16 ventiler som nå yter 106 hestekrefter ved 5.500 omdreininger. Dreiemomentet på 144 newtonmeter er tilgjengelig ved 4.000 omdreininger. Det er verdt å merke seg at dreiemomentkurven er fin og flat med 130 newtonmeter og mer mellom 2.000 og 5.500 omdreininger. Det betyr at motoren føles fint disponibel i dette registeret. Vårt prøveeksemplar hadde kjørt svært få kilometer, men vi syntes likevel at motoren virket pigg og hadde god respons på gassen. I registret 3.000 til 5.000 omdreininger er den faktisk morsom å kjøre litt sportslig på småveier. Som turbil, i jevn motorveihastighet, blir duringen fra motoren imidlertid slitsom etter en stund; monoform-karrosseriet fungerer tydeligvis på en måte som resonans-kasse når man ligger i femtegir i 100 kilometer i timen. Da ligger turtallet helt opp i mot 3.000 omdreininger.

Den spreke følelsen henger også sammen med lavere utveksling på girene enn i 2001. Forøvrig er girkassen presis og behagelig å bruke. Når det gjelder bremsene virker de tilstrekkelige, selv om trommelbremser bak ikke lenger er tidsmessig i kategorien. Svært kraftig nedbremsing skjer på en rykkete og støyende måte, men virker trygg nok, hjulpet av den elektroniske bremsekraftfordeleren.

Gode kjøreegenskaper


Vi kjørte som nevnt Lianaen både på små seterveier, på vanlig landevei, i byen og på motorvei. Kjøreegenskapene føles trygge i alle situasjoner selv om det over kraftigere humper og hull går litt vel stakkato innimellom. Vaskebrett i svingete bakker tar den uten problemer i fin fart; tilbakemeldingene fra de fire hjulene er greie. Rett frem går bilen upåklagelig, og den svinger nøytralt og trygt. I fjellet, på is og snø og tidvis gjørmete grusveier i snøsmeltingen, er fremkommeligheten upåklagelig. For mennesker som kjører mye i denslags terreng er firehjulsdriften selvfølgelig en stor fordel. Kjøring på riksvei i lovlig hastighet er problemfritt og behagelig; chassiet virker godt avstemt.

Fortsatt tørst

Ved pen turkjøring, med tre personer og moderat med bagasje, stort sett på riksvei og i lovlige hastigheter, målte vi i underkant av 0,9 liter 95 oktan blyfri på mila (Suzuki oppgir tallet 0,74 ved blandet kjøring). Det synes vi er i meste laget, selv om man må ta hensyn til nærvær av automatisk firehjulsdrift.

Bra veiegenskaper, en sprek nok motor for kategorien og et noe for høyt forbruk konstateres altså. Hvordan har man det så i kupeen som fører og passasjer?

  • Plass og komfort kan du lese om på denne lenken.