Motor og kjøreegenskaper

Den som er på jakt etter en sprek bil, hopper selvsagt over Volvo V50 1.6i. Likevel tror vi de fleste vil oppleve 1,6-literen som tilstrekkelig.


1,6-literen i V50 er ingen ny motor. For eksempel vil mange Ford-eiere dra kjensel på kraftkilden, som er å finne i både Fiesta, Fusion, Focus og C-Max. I disse bilene yter motoren 100 hestekrefter og Ford-eide Volvo har åpenbart ikke sett noen grunn til gjøre endringer i effekt-uttaket.

Det betyr at V50-motoren på papiret fremstår som ganske tam sammenlignet med mange andre 1,6-liters motorer. De fleste andre motorprodusenter tar nemlig ut mellom 105 og 120 hestekrefter av sine 1,6-liters bensinmotorer. Dreiemomentet holder imidlertid følge med konkurrerentene. V50-motoren produserer 150 Nm ved 4.000 o/min, noe som er et par Nm over klasse-gjennomsnittet.

Fint mellomregister


100 hestekrefter og 150 Nm høres i utgangpunktet ikke spesielt friskt ut i en bil som veier 1,3 tonn. Men ute i virkeligheten gjør motoren etter vårt syn en bedre jobb enn tallene skulle tilsi. Motoren er nemlig ikke så avhengig av turtall som det vi hadde fryktet. 1,6-literen produserer et ganske fint bunndrag, samtidig som den oppleves som tilstrekkelig sterk i mellomregisteret. Dermed slipper man å gire ned hver gang man møter motbakker eller ønsker moderat fartsøkning.

Forbikjøringer mulig


Motoren er altså ikke avhengig av turtall for å gjøre en god jobb. Hvis man likevel velger å presse motoren, vil man finne ut at den produserer effektiv fartsøkning helt opp til rødmerkingen ved 6.500 omdreininger og vel så det. Hvis man er villig til å utnytte hele motorens register, er det derfor fullt mulig å gjennomføre forbikjøringer med denne bilen. Det skal imidlertid ikke legges skjul på at motoren produserer mye støy i øvre del av registeret. De fleste vil derfor føle det naturlig å legge inn girskiftet før nålen runder 5.500 o/min.

Motoren produserer i tillegg kvikk gassrespons gjennom hele registeret. Også dette bidrar til at bilen føles kvikkere enn det vekt-effektforholdet skulle tilsi.

Ikke undermotorisert


Det ville selvsagt vært en overdrivelse å skrive at V50 1.6i er en sprek bil. Den som er ute etter en sprek V50 må se på helt andre og langt dyrere motoralternativer. Men undermotorisert er den ikke. Vi tør i hvert fall påstå at de fleste familier vil oppleve 1,6-literen som tilstrekkelig både i byen og på landeveien. Man står i hvert fall aldri i fare for å skape kø med en V50 1.6i, som blant annet klarer 0 til 100 på respektable 12,0 sekunder.

Fin girkasse

Volvo V50 1.6i leveres med en femtrinns manuell girkasse. Dette er en flott sjalteredskap som betjenes via en fint plassert, relativt kort girspak. Girkassen har et stramt oppsett og girskift er en fryd. Vi har kun én ting å utsette - femtegiret er for lavt drevet. Dette betyr i praksis at turtelleren legger seg helt oppe på 3.000 omdreininger i 100 kilometer i timen. Vi opplevde derfor gjentatte ganger å savne et sjettegir.

Sportslig og komfortabel


Vi har tidligere testet både V50 1.8, 2.4, T5 og 2.0D. I disse testene vil du finne grundige beskrivelser av bilens kjøreegenskaper og bremseredskaper. Vi gjentar imidlertid at Volvo med V50 har klart å bygge inn en fin balanse mellom sportslighet og komfort.

Vi ser ikke bort fra at enkelte i starten vil oppleve V50 som litt stiv, men dette inntrykket vil for de aller flestes vedkommende gli over i løpet av et par dager. Deretter vil man oppleve at V50 ligger svært godt på veien og hjulopphenget motvirker krenging på en måte som gir en sportslig opplevelse. Samtidig takler hjulopphenget både telehiv, fartsdumper, hull og smådumper på en god og tillitvekkende måte.

ESP kan ikke kobles ut


Elektronisk stabilitetsprogram (ESP), som på Volvo-språket kalles DSTC, er standardutstyr i V50. ESP er etter vårt syn blant det viktigste sikkerhetsutstyret bilindustrien har utviklet, men vi synes likevel det er rart at Volvo ikke tillater sine kunder å koble ut denne elektroniske skytsengelen. De aller fleste konkurrentene har utstyrt sine biler med en av-knapp, slik at eierne har muligheten til å finne ut hvordan bilen oppfører seg hvis elektronikken skulle svikte.

Plass og komfort er grundig dekket i tidligere V50-tester og vi hopper derfor over dette kapittelet denne gangen. Les mer om utstyr og konkurrenter her.