Motor og kjøreegenskaper

Dette er den minste dieselmotoren det er mulig å oppdrive i en premiumbil. Den holder akkurat, men byr ikke på opplevelser utover det du strengt tatt trenger. Den er et greit alternativ hvis ytelser ikke er viktig.


1,6-literen vi har kjørt i V50 finnes i en rekke biler. Siden motoren er utviklet som et samarbeidsprosjekt mellom PSA og Ford, sitter den faktisk i både Peugeot 206, 307 og 407, Citroen C4, C5 og Xsara Picasso, Ford Focus og Ford Focus C-Max og til slutt Volvo S40 og V50. Effekt og dreiemoment varierer litt fra merke til merke, men det kommer nok av mindre tilpasninger hos de forskjellige produsentene. Blant annet om de velger å oppgi boost-funksjonen som gir 20 newtonmeter ekstra i korte perioder. Motoren har også forskjellige navn. Hos Peugeot og Citroen heter den 1.6 Hdi, hos Ford heter den 1.6 Tdci og i Volvo heter den 1.6D.

Nok kraft

1,6-literen har et slagvolum på 1.560 kubikkcentimeter, turbo og common rail innsprøytning. Effekten blir da 110 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Volvo har også boost-funksjonen som i et kort intervall gir 20 newtonmeter ekstra. 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 12,1 sekunder og det forteller at det ikke finnes noen større kraftreserver i denne bilen, men det er godkjent for en normal familiebil. Toppfarten er nok lite interessant for den norske kundegruppen, men du klarer 190 på en vanlig dag.

Lavt forbruk

Det som er mer viktig er forbruket, som ved blandet kjøring kan holdes ned mot 0,5 liter på mila. Vi klarte også det, og med en stadig høyere bensinpris er dette viktig for de som kjører mye. Med en tank på 55 liter blir da også den teoretiske rekkevidden 1.100 kilometer per tank. Det betyr at stoppene hos pengegriske drivstoffpumper blir sjeldne.

Rolig

En liten dieselmotor vil aldri kunne gi det grove lydbildet som en stor motor klarer, og det krever vi ikke heller. 1,6-literen i testbilen imponerer mer ved å være lite støyende og vibrasjonssvak. Vi har også kjørt motoren i Citroen Xsara Picasso og vet at den har potensiale for å bråke, men i de moderne bilene som Citroen C4, Peugeot 407 og denne Volvoen er den stille og rolig. Det har med andre ord hjulpet å få motoren over i nye og moderne biler.

Sporty girkasse

I likhet med resten av V50-modellene har også denne en kort og sportslig girspak. Det er mye motstand i kassen, men den er presis. Testbilen leveres med en femtrinns kasse som passer greit til motoren, men likevel begynner vi å bli så bortskjemt med sekstrinns girkasser at vi savner det hver gang det "mangler" et gir. Det har mye å si for langturkomforten, og selv om denne motoren er stillegående ville det gjort seg med et ekstra gir.

På landeveien


For bare et par år siden var det forholdsvis utenkelig at en 1,6-liters dieselmotor skulle trekke godt fra lave turtall. Toyota har til og med klart å få til dette med en 1,4-liter. Ytelsene til testbilen er som sagt godkjent, og det kommer av at den begynner å produsere akselerasjon forholdsvis tidlig. Allerede før dreiemomentets toppnivå som starter på 1.750 omdreininger begynner det å fungere. I praksis gjør dette at du har et bredt og brukbart register fra 2.000 til 4.000 omdreininger. Det å strekke turtelleren noe lengre en dette gir liten uttelling, så i praksis gir man seg også på dette turtallet.

Forutsigbar

Noe som også er et komfortelement, er når vi får biler med nogenlunde standard hjuldimensjon. Denne gangen var V50 utstyrt med 196/65-15, og siden bilen er såpass fast i fisken som den er, er disse hjulene helt topp. Den krenger lite og tilbakemeldingene fra hjulene er gode. Den er også passende understyrt, og DSTC (Volvos navn på elektronisk stabilitetsprogram), som er standard fra billigste versjon, rydder opp i eventuelle uregelmessigheter. Dette systemet kan heller ikke deaktiveres. Det er kun antispinnfunksjonen som kan velges vekk med en knapp. Totalt sett oppleves V50 som en trygg og enkel bil å bruke til daglig.

Vi synes den nye 1,6-liters dieselmotoren gjør en grei jobb i V50, og siden prisen heller ikke er avskrekkende er dette en god løsning for deg som er på jakt etter en rimelig dieselbil, som også ser litt påkostet ut. Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.