Motor og kjøreegenskaper

Det vil dukke opp mange motoralternativer i nye Passat, fler enn de åtte som tilbys fra introduksjonen. Selv om dieselmotoren på 105 hestekrefter ikke bidrar til at bilen oppleves som sportslig, er det kanskje den viktigste motoren på grunn av kombinasjonen av pris og krefter.


Mange kjenner 1,9 TDI-motoren fra tidligere, og den trives godt også i den nye Passaten. Den største forskjellen fra tidligere modell er at den bråker mindre, men at girkassen er dessverre har blitt litt tristere. Akkurat det med snillere lyd er viktigst, på samme måte som i nye Golf har det gjort motoren til et mer interessant alternativ.

Bedre

Den nye Passaten er morsommere å kjøre, og mer komfortabel enn forgjengeren. Og kjøreegenskapene er helt i klassetoppen, det er bare mellomklassebilene i prisklassen over som matcher Passaten. Den største forskjellen er at den markerte understyringen ikke lenger preger kjøringen i svinger, Volkswagen har tillatt mer balanse i nye Passat. Det kan skyldes at alle nye Passater vil bli levert med ESP, og at fabrikken med det mener sikkerheten er ivaretatt.

De mer sportslige kjøreegenskapene, som blir fulgt opp av god styrefølelse og gode bremser, er godt innenfor grensen av det forutsigbare og trygge. Det er lett å bli trygg på oppførselen til den nye Passaten.

1,9 TDI

Den velkjente motoren er billigste dieselalternativ i nye Passat, og akkurat denne versjonen yter 105 hestekrefter ved 4.000 o/min og 250 Nm ved 1.900 o/min. Dette er en effektiv og litt kjedelig motor, men som gjør jobben godt nok til at de aller fleste vil kunne trives med den. For å bli et mer spennende dieselalternativ må nok 35.000 kroner spanderes på den nyere 2-literen med 140 hestekrefter og sekstrinns girkasse.

Det er krefter nok til forbikjøringer selv med weekendbagasjen ombord, men kjøremønsteret blir av det komfortinnrettede slaget med lite hestekrefter og mye dreiemoment. Forbruket er lavt, ved blandet kjøring skal Passaten klare seg med 0,56 l/mil.

Treg girkasse

Som regel går verden fremover, men når det gjelder girkasser og servostyring har det dukket opp mye rart i det siste. Passatens hastighetsavhengige elektriske servostyring fungerer helt fint, men femtrinns girkassen oppleves som tregere og mindre presis enn i tidligere modeller. Det er ikke noe problem å gire komfortabelt med rolige skift, men for eksempel ved nedgiringer i forbindelse forbikjøringer oppleves kassen som grøtete.

Med 2.100 o/min i 100 km/t med femtegiret inne er motor og girkasse godt avstemt for norske forhold. Samme hastighet gir 3.900 o/min i tredjegir, og i praksis betyr det at forbikjøringer enklest gjennomføres i fjerdegir.

Litt storbilfølelse


I tillegg til de morsommere kjøreegenskapene er det også mer komfort i nye Passat, og den gir en klar storbilfølelse på landeveien. Store og små ujevnheter takles overbevisende. Støy fra hjul og vindstøy er moderat, og i norsk motorveihastighet er komforten svært god, også med det minste dieselalterantivet under panseret.

En fin komfortdetalj er det elektriske håndbrekket som slipper automatisk når du slipper ut kløtsjen, vel og merke hvis du har på deg sikkerhetsbeltet. Parkeringsbremsen aktiveres med en knapp på dashbordet til venstre for rattet, og fungerer også fint som bakkestarthjelp.

Bra cruisekontroll

Cruisekontrollen dukker opp på standardutstyrslisten allerede fra det nest rimeligste utstyrsnivået, og hvorfor vi nevner den spesielt er fordi den er en svært brukervennlig variant. Innstilt hastighet vises i displayet ved instrumentene, og du kan avhengig av hvor hardt du trykker på hendelen velge om du vil gå opp eller ned noen km/t, eller hoppe i 10 km/t-intervaller. Det siste er veldig praktisk på norske veier der fartsgrensen har en tendens til å variere svært mye.

Nye Passat kjører mer komfortabelt, nå skal vi se nærmere på om utstyrsnivå og plass følger opp like overbevisende som kjøreegenskapene.