Motor og kjøreegenskaper

Motoren passer bilen perfekt, men skal kreftene brukes må man også finne seg i å betale. V8-motor er stas langt utover det vanlige, men forbruket koster penger.


Særlig i disse dager med nesten 11 kroner literen for bensin, krever det en hvis ryggrad å tanke 70 liter et par ganger i uken. Det er kanskje ikke noe økonomisk problem for den virkelige kundegruppen, men uansett bruker man en god del, både tid og penger, blant pumpene med denne bilen. Dette kommer selvsagt av hvordan man kjører, men i praksis bruker man aldri under 1 liter på mila. Ved behersket kjøring i 80-90 kilometer i timen bruker man en drøy liter. Mer bruk av gass og aktiv kjøring øker forbruket til mellom 1,3 til 1,6 liter per mil. I byen vil den gjerne ha 2 liter på mila. Dette høres kanskje ille ut, men i følge oppgitte tall fra Volvo, og resten av konkurrentene, har Volvo den V8-varianten som bruker minst. Den bruker også bare marginalt mer enn XC 90 T6.

På tvers

Motoren i XC90 V8 er utviklet av Yamaha og er en kompakt motor laget i aluminium. De beskjedne målene kommer mye av at sylindrene sitter i en 60 graders vinkel istedet for 90. Motoren sitter på tvers i motorrommet, noe Volvo er alene om i klassen, og den yter 315 hestekrefter. Den har fire ventiler per sylinder og variabel ventilstyring på både innsugs- og eksosventiler. Dette er med på å gjøre mye dreiemoment tilgjengelig fra lave turtall og maksimalt dreiemomentet er 440 newtonmeter ved 3.900 omdreininger. Dette er den første V8-motoren som har fått plass i en Volvo personbil og Volvo har også valgt å gjøre den synlig. Her det ikke noe sort plast som skjuler godsakene.

Sterk

Motoren leverer mye varer, og det minste lille trykk på gasspedalen resulterer i solid akselerasjon. Motoren lager en fin lyd og kreftene bygger seg fort opp etter hvert som turtallet øker. Mellom 2.000 og 5.000 omdreininger har man et fint register med mye krefter tilgjengelig. Hvis man ikke tyner turtelleren helt til toppen går det også litt lengre tid mellom hver tanking. På vei mot nordvestlandet er E6 et naturlig vei å velge. Den slynger seg som en orm nordover i en endeløs rekke uoversiktlige svinger og bakketopper, doble gule sperrelinjer, fotobokser og saktegående tungtransport. Forbikjøringer blir det mange av og med denne bilen glir man lett ifra med moderat kraftuttak. Skulle det vise seg at det ikke var så klart som man trodde er det bare og bånne gasspedalen og du er forbi på blunk.

Kun lette tilhengere

Til tross for at XC90 V8 har rikelig med krefter er tihengervekten på bilen begrenset til 2.250 kilo. Her ligger konkurrentene langt foran. X5 ligger lavest med 2.700 kilo, mens resten i hovedsak ligger på 3.500 kilo maksimal tillatt totalvekt.

Tvangsgiring

Volvo er en av svært få produsenter som lager automatkasser hvor sjåføren faktisk er den komplette sjef over sjaltingene når man velger manuelt program. Velger man andre gir så blir det andre gir, uansett. Selv om turtelleren står og rister i turtallssperra blir det andre gir. Det finnes ikke sjalteknapper på rattet, men det er like greit. Det går fint å gire med spaken. I automatfunksjon sjalter kassa mykt og komfortabelt, og Volvo har også kuttet ut sportsprogrammet. Det er i grunnen også greit, fordi i flere biler, for eksempel Audi A6, synes vi stort sett det vanlige sjalteprogrammet er bedre enn sportsprogrammet uansett hvor hardt man kjører. I Volvo klarer du deg fint med det manuelle prgrammet. Testbilen hadde seks gir og det er et krav i denne klassen. Det gjør også at turtelleren holder seg på 1.600-1.700 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Firehjulsdrift

Firehjulsdriften i Volvo kan ikke måle seg med firehjulsdriften som sitter i Touareg, Range Rover Sport og M-klasse, selv om den er bedre enn i de første XC90ene som kom på markedet. Firehjulsdriften oppleves mer som systemene i X5 og RX300. XC90 er veldig "forhjulsdrevet" i utgangpunktet og gir du mye gass fra stillestående spinner forhjulene før bakhjulene hekter seg på. Dette høres nok ut som et gufs for terrengkjørere, men så lenge man befinner seg på en type vei, og kun skal forsere fortauskantene i Bogstadveien holder det lenge.

Myk

V8-motorer kan medføre at en bil virker tung i fronten, noe om igjen resulterer i endeløs understyring. Vi har ikke nøyaktig vekt på motoren, men den er nok ikke så mye tyngre enn T6-motoren. V8-modellen virker litt stivere i fjæringen og gjennom svingene er den forholdsvis nøytral og den holder seg til ønsket spor. Dette kommer av at XC90 V8 er litt stivere enn sine svakere søsken, men likevel mykere enn noen av konkurrentene. BMW X5 er den eneste av konkurrentene som heller ikke kan leveres med luftfjæring. BMW har derimot valgt en mye hardere linje og komfortmessig kan ikke denne måle seg med Volvo. X5 har derimot et litt mer GTI-preg på kjøreegenskapene.

Ser man etter bil i denne klassen er det mye attraktivt man må vurdere. Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder