Motor og kjøreegenskaper

Motoren vi trodde skulle bort når tolitersdieselen dukket opp, 1,9 TDI, henger fortsatt med. I Golf Plus er den mer stillegående og litt sterkere enn tidligere.


Men det du først vil legge merke til er at Volkswagen har valgt den samme vei for å beholde kjøreegenskaper som i Touran, det høyere tyngdepunktet er håndtert gjennom stivere fjærer. Komforten lider litt, og er du vant til den nye Golfen vil Golf Plus i beste fall oppleves som sportslig, i verste fall som ukomfortabel.

Den vil være betydelig mer sårbar for jålete felgdimensjoner, og testbilens 16-tommere med 205/55 var i grenselandet med tanke på komforten. Standarddekkene er 195/65-15.

Tåler tempo

Det stive oppsettet gjør at Golf Plus tåler friskt tempo i svingene, og ingeniørene har sørget for at den ikke oppfører seg som et høyhus sammenliknet med den vanlige Golfen. Det eneste som minner deg på at du kjører en bil med høyere tyngdepunkt er faktisk den litt mer bussjåføraktige sittestillingen.

Nettopp denne sittestillingen gjør at du kan kjøre noen mil ekstra før du må ut å strekke på bena, og for de aller fleste vil det være en fordel å sitte litt høyere.

Presis

Volkswagen har hatt en litt heldigere hånd med overgangen til elektriske servopumper enn det mange andre produsenter har vært. I Golf Plus er styringen presis og med en rimelig grad av følelse. Du kjenner godt om veigrepet tøyes, og oppførselen på grensen av det veigrepet tåler er bra. Det betyr at forhjulene tydelig sier fra før alle fire hjulene mister grepet.

Også bremsene er gode, særlig er bremsevnen på rotete underlag imponerende. Det er litt tendenser til vingling når hjulene på høyre side har et annet underlag enn de på høyre side, men samtidig er bremseeffekten så kraftig at totalinntrykket er bra.

Girkasse for komfort


1,9 TDI-motoren trives best med en seksstrinns girkasse, men den femtrinns girkassen som Golf Plus er utstyrt med gjør en grei jobb. Det er ikke verdens mest inspirerende girkasse for de som liker hurtige skift, men det er ingenting i veien med komforten ved vanlig bruk.

1,9 TDI-motoren yter i denne versjonen 105 hestekrefter ved 4.000 o/min, og leverer 250 Nm ved 1.900 o/min. Dette er nok til at Golf Plus blir effektiv ved bykjøring, og sterk nok til landeveiskjøring med noen forbikjøringer. Motoren sørger også for et moderat forbruk, 0,54 l/mil skal gjøre den fornøyd ved blandet kjøring. Tilsvarende vanlig Golf bruker 0,04 l/mil mindre.

Nå skal vi se nærmere på det som skiller Golf Plus fra vanlig Golf, plass og komfort.