Motor og kjøreegenskaper

0,1-liter større slagvolum er nok til at B 170 oppleves som hakket sprekere enn konkurrentene som stiller med 1,6-liters motorer.


Og selv om dreiemomentet ikke er spesielt høyt oppleves også motoren som mer fleksibel enn gjennomsnittet. Spesielt er også det fine skyvet i tredjegiret i det viktige fartsområdet fra 80-100 km/t. Motoren er akkurat sprek nok til at B-klasse ikke føles undermotorisert.

En opp

At det er akkurat 116 hestekrefter er nok ikke tilfeldig, klassestandarden er 115 hestekrefter. Toppeffekten taes ut ved 5.500 o/min, og dreiemomentet er 155 Nm fra 3.500 til 4.000 o/min. I samarbeid med en femtrinnet manuell girkasse gir denne motoren 0-100 km/t på 11,3 sekunder og en toppfart på 184 km/t. Den viser seg frem som en moderne motor med et lavt oppgitt forbruk, 0,68 l/mil er bedre enn konkurrentene. Den litt rykkete gangen i lave hastigheter som kjennetegnet denne motoren når vi testet A-klasse er helt fraværende i B-klasse.

Girkassen er ikke noe høydepunkt, den er komfortabel men ikke med på å øke kjøregleden ved å tilby raske skift. Utvekslingen i femte gir er slik at motorturtallet er på 2.700 o/min. Det er greit for norske forhold, du kan faktisk kjøre forbi i femte. Som nevnt er tilbyr tredje en fin utveksling for forbikjøring i litt mer pressede situasjoner. Girskiftet mellom andre og tredje kommer ved rundt 90 km/t, og det er mest effektivt med girskift et stykke før maksimalt turtall som ligger rundt 6.200 o/min.

God ESP

A-klasse var den første småbilen med ESP-system som standard, og A- og B-klasse er to biler som deler mange komponenter. Også i B-klasse er ESP standard, og ESP-systemet fungerer godt med mild og effektiv inngripen. Selv om systemet ikke lar seg skru av forstyrer det ikke den sportslige kjøreopplevelsen nevneverdig.

Mercedes-Benz har valgt å kutte ut muligheten for å skru av antispinnfunksjonen i ESP-systemet, og istedenfor tillates mer hjulspinn ved igangsetting uten at motorstyringen for beskjed om å strupe effekten. Dette fungerer greit på sommerføre, og det er deilig å slippe kenguru-hoppet etter en frisk igangsetting. Hvordan det fungerer på vinterføre er vanskelig å si, men i og med at effekten ikke forsvinner bør det være mulig å bruke kjetting eller knipetak uten store problemer.


Også Mercedes-Benz har valg å la ESP-systemet jobbe i det stille med understyring. Selv om bremsene er inne for å redusere understyring får ikke føreren beskjed om det ved at varsellampen blinker. Vi mener det er en uting som gjør at føreren nødvendigvis vil tøye grensene for veigrepet, og noe som reduserer de gode sikkerhetsmarginene som ESP-systemet gir.

Stiv nok

Det er morsommere å kjøre B-klasse på svingete veier enn det man kanskje skulle tro. Den er stiv, og har presis styring som øker kjøreopplevelsen. Den gir på samme måte som A-klasse inntrykk av sikre kjøreegenskaper uten at den blir kjedelig, og den virker også hakket mer sportslig enn lillebror. Det stive oppsettet er nødvendig for å sikre kjøreegenskapene, men det medfører ulempe ved at bilen blir vel stiv og stumpete over små dumper.

Til tross for at den er stivere satt opp enn A-klasse er den mer komfortabel jevnt over, og den betydelig lengre akselavstanden gir bilen klare komfortfortrinn. Akselavstanden, 278 centimeter, er 6 centimeter lengre enn i C-klasse. For eksempel Volkswagen Golf Plus måler 258 centimeter mellom for- og bakkaksel.

God akselavstand pleier å bety romslig interiør, videre skal vi se nærmere på både plass og komfort.