Motor og kjøreegenskaper

Kabrioletvarianten er 100 kilo tyngre en kupémodellen. Det senker selvsagt ytelsene, men ikke mer enn at det er til å leve med.


Og det er i stor grad kjøreglede dette handler om. Det er ikke mange biler som gir en slik følelse av kontakt med veien. Rattet gir så gode tilbakemeldinger at det føles som å holde rett på tannstanga med bare hendene. Det er også en fryd å håndtere bremser, gir og pedaler.

Mye effekt

Tidligere i år kjørte vi One kabriolet med 90 hestekrefter. Det er en bil med anstendige ytelser. Cooper med 115 hestekrefter er selvsagt sprekere og gir Mini kabriolet gode nok prestasjoner. Hvis man i tillegg bolter på en kompressor oppå dette igjen, som hever effekten fra 115 til 170 hestekrefter og dreiemomentet fra 150 til 220, blir det skikkelig moro.

Motoren har et beskjedent slagvolum på 1,6 liter, men Cooper S er utstyrt med både kompressor og ladeluftkjøler. Toppeffekten på 170 hestekrefter oppstår på 6.000 omdreininger og maksimalt dreiemoment er på 220 newtonmeter ved 4.000 omdreininger i minuttet. 0 til 100 klarer den på 7,4 sekunder og toppfarten er 215 kilometer i timen.

Motorer med mer enn 100 hestekrefter per liter slagvolum imponerer. Denne er også sterk over det meste av turtallsregisteret og trekker greit fra cirka 2.000 omdreininger. Likevel er det helt klart at den andre enden av turtallsskalaen er den mest spennende. Fra 4.000 til 6.500 omdreininger kommer draget og ikke minst det nevnte grisehylet. Dette lydbildet skapes av kompressoren som gir motoren den særegne lydbildet. Særlig i denne kabrioleten blir lyden svært fremtredende.

På veien

Normalt ruller Cooper S kabriolet på 16-tommers hjul. Vi var utstyrt med 17-tommers hjul og litt ekstra bredde på dekkene. Dette gjør at bilen sitter som støpt og at gocart-følelsen blir sterk. Oppførselen er nøytral og bilen er svært svingvillig og det er svært få andre biler som kan skilte med slike kjøreegenskaper. Til tross for at forhjulene skal håndtere både fremdrift og styring kan denne bilen helt klart plasseres blant de mest morsomme bilene i denne prisklassen.

6 gir

Cooper S har sekstrinns girkasse og det er bra. Den er tettsteget og gir bilen den sportslige snerten den fortjener. Girkspaken er tung å betjene, men bruker man litt krefter sjalter man raskt mellom girene. Foredelen med seks gir er også utvilsomt at det blir mulig å kjøre komfortabelt og rolig på et behagelig turtall.

Sportslig

Om Cooper S med 170 hestekrefter er verdt 68.000 kroner mer enn en Cooper med 115 kan man jo krangle om, men faktum er at kompressoren gjør at Cooper S blir en sportsbil i tillegg til å være kabriolet. Understell og kjøreegenskaper er i utgangspunktet tilpasset de som liker biler som oppfører seg skikkelig og i denne prisklassen har ikke Cooper S spesielt mye konkurranse. Det største problemet til Cooper S er utstyrsnivået som er godt under middels. Dette finner du mer om neste kapittel som omhandler konklusjon og konkurrenter.