Motor og kjøreegenskaper

Store luksusbiler med V8 dieselmotorer er spreke og har et oppsiktsvekkende lavt forbruk. Draget blir sportsbilaktig og gode kjøreegenskaper gjør at bilen ikke føles på langt nær så stor som den faktisk er.


Det er ingen tvil om at denne motoren er grom, og den løfter BMW lett inn i toppen når det gjelder å utvikle store dieselmotorer. Som alle andre dieselmotorer er også denne svært sterk og selv om en 745d veier godt over to tonn blir ytelsene svært gode. 0 til 100 er som vanlig ikke den øvelsen hvor motoren kommer best til sin rett, men rykket som kommer fra 30 kilometer i timen og oppover er rett og slett fasinerende.

Gjerrig

Normalt vil man som eier av en slik bil med bensinmotor være vant til et forbruk på både 1,5 og 2 liter per mil. Kanskje mer en det også hvis det er riktig ille. Da vil det i så fall bli en positiv sjokkopplevelse å gå over til dieseldrift. BMW oppgir et forbruk på denne bilen til 0,72 liter per mil ved konstant 90 kilometer i timen. Ved blandet kjøring oppgis det 0,95 liter per mil, og det stemmer godt med egne målinger. Man kjører denne bilen lett med et forbruk på 1 liter per mil. Ved aktiv kjøring brukte vi ikke mer enn cirka 1,2 liter per mil. Med tanke på kreftene og fartsressursene i 745d, er dette veldig bra.

Kraftig

Ikke nok med at motoren klarer seg med forholdsvis lite drivstoff, den er også svært sterk. Den har et slagvolum på 4,4 liter, to turboladere og ladeluftkjøler. Effekten er hele 300 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er solide 700 newtonmeter fra lave 1.750 til 2.500 omdreininger. I dette turtallsområdet er motoren råsterk, men den trekker godt allerede fra 1.500 omdreininger. Dette er heller ikke av de motorene hvor draget gir seg på 4.000, selv om det er turtallet for full effekt. Den trekker helt til rødmerkingen som starter på 4.400.

Til å være dieseldrevet har motoren god respons og fartspotensialet i bilen er svært bra. Det er mer enn nok krefter og selv om man skulle være blasert med kraftige 8- og 12 sylindrete bensinmotorer vil denne dieselbilen føles svært akselerasjonsvillig.

Girhendel

7-serien har fire hendler bak rattet. Det er en for fartsholder, en for lys, en for vindusviskere og den siste er girhendelen. I begynnelsen blir det mye spyling av frontrute før man lærer at girhendelen er plassert litt lengre opp. Det går greit etter hvert og girkassen i seg selv passer bilen godt. Den har seks gir og sjalter uproblematisk omtrent uansett hva du foretar deg. I tillegg finnes det knapper på rattet, men de er knølete å bruke og det er mye bedre å la automatikken ta seg av giringen. Girkassen har også et sportsprogram som gjør at den går på litt høyere turtall. Det kan brukes hvis man ønsker et litt mer hissig giringsmønster.

God på veien

Testbilen ruller på noen enorme dekk montert på 19-tommers felger. Normalt vil slike hjul lage støy og spore, men denne bilen er både overraskende retningsstabil og støysvak. Det kan komme av at dekkene foran "kun" er 245 millimeter brede. Bakdekkene måler derimot hele 275 millimeter. Fjæringen er behagelig, men kjøreegenskapene forringes ikke spesielt av den grunn. Bilen holder seg forholdsvis i "water" selv under hard svingkjøring.

Det elektroniske stabilitetsprgrammet kan deaktiveres, men det må gjøres med iDrive-hjulet. Man finner funksjonen og holder hjulet nede. Da forsvinner alt. Nøyer du deg med å klikke på hjulet er stabiliseringen likevel aktiv. Med frie tøyler får vi ingen overraskelser. Bilen oppfører seg omtrent som andre BMW-modeller, litt overstyrt og sportslig i oppførselen, men på grensen av veigrepet er det helt opplagt at sportsligheten er tonet ned i 7-serien. I tillegg til den komfortable fjæringen, merker man det både på tilbakemeldiger fra underlaget og styring. Det er mer dødt og styringen er tung, men presis.

Kamuflasje

En ting som er veldig skummelt med 745d er den utrolige lydløse fremdriften. Man hører omtrent ingenting og det mest håndfaste beviset på at akselerasjon blir levert er trykket fra seteryggen og speedometeret. På veier hvor det er lovlig å kjøre fort er dette behagelig, men her hjemme kan det resultere i bøter og prikker og det som verre er.

745d tilhører et meget sterkt sterkt selskap med konkurrenter og mer om dem finner du her.