Motor og kjøreegenskaper

2,0-literen er en uspennende motor, men gjør en grei jobb. Kjøreegenskapene er i utgangspunktet gode, men burde nok vært mindre underholdende.


Mazda 6 er nå altså tilgjengelig med fem motoralternativer. To nye 2,0-liters dieselmotorer samt tre bensinmotorer med henholdsvis 1,8, 2,0 og 2,3 liter slagvolum. Vårt testeksemplar var utrustet med den nest største bensinmotoren, som har fått en oppgradering i sammenheng med ansiktsløftningen. Mens forgjengeren produserte 141 hestekrefter og 181 newtonmeter, henter Mazda nå ut 147 hestekrefter og 184 Nm ved 4.000 omdreininger.

Ikke blant de mest sterkeste

147 hestekrefter er et ganske normalt tall for en 2,0-liter, men det siste tallet - 184 Nm, er ikke egnet til å imponere. De fleste motorprodusenter henter i dag ut rundt 200 Nm fra sine 2,0-litere. Ifølge Mazda er motoren både utrustet med 16 ventiler, variable innsug og variable ventiltider og vi synes derfor det er litt underlig at de ikke har klart å hente ut mer enn 184 newtonmeter.

9,9 sekunder


Når det er sagt, så må det understrekes at motoren gjør en god jobb i den 1.370 kilo tunge bilen. De fire sylindrene produserer merkbar akselerasjon allerede fra 1.300 o/min og deretter går det stadig bedre opp mot og et stykke forbi rødmerkingen ved 6.500 omdreininger. 0 til 100 skal på papiret gå unna på 9,9 sekunder, noe som fremstår som et ærlig tall. Vårt beste, uhøytidelige forsøk resulterte i hvert fall i gode 9,6 sekunder.

Uspennende

Likevel lot vi oss ikke imponere over denne motoren, som rett og slett er litt kjedelig. Verken bunndrag eller toppeffekt er i nærheten av å være klasseledende og den jevne fartsøkningen oppover i registeret blir litt ensformig. Det må imidlertid presiseres at det samme kunne vært sagt om svært mange selvpustende 2,0-liters motorer. Dette er blant årsakene til at vi har fått stadig mer sansen for dieselmotorer og turbo- eller kompressor-ladede bensinaggregater.

Forbruket er normale 0,80 liter per mil ved blandet kjøring, noe som takket være en stor bensintank (64 liter) gir en teoretisk rekkevidde på voksne 80 mil.

Sekstrinns girkasse


En annen nyhet knyttet til ansiktsløftingen er det faktum at Mazda 6 2.0 nå har fått en sekstrinns girkasse. Denne betjenes via en skinntrukket girspakkule montert på en kort og sportslig spak. Vi har lite å utsette på giroverføringen, som er tett, stram og sportslig. Vi kunne kanskje ønsket at spaken gled enda litt lettere i gir, men fordi vårt testeksemplar kun hadde gått noen få tusen kilometer, er det naturlig å anta at vårt ønske vil bli oppfylt når bilen får noen flere mil på baken.

De to første girene gir seg ved henholdsvis 55 og 90 kilometer i timen, noe som betyr at øvelsen 0 til 100 krever to girskift. Dermed er 9,9 sekunder et svært godt tall. Takket være det sjette trinnet legger turtellernålen seg på 2.500-streken i motorveihastighet, noe som oppleves som komfortabelt.

Bra hjuloppheng

Mazda 6 har hele tiden hatt et godt hjuloppheng, som produserer høy komfort både i byen og på landeveien. Bilen kan i tillegg skilte med et deilig, skinntrukket ratt og en fin og presis styrefølelse. God retningsstabilitet og effektiv antispinn medvirker også til at den forhjulsdrevne bilen gir en fin kjøreopplevelse.

Dansevillig bakpart


Fin styring samt effektive fjærer og dempere gir inspirasjon og medvirker til at det blir fristende å gi på litt i svingene. Når man gjør det, vil man imidlertid oppdage at Mazda 6 har forbedrings-potensial. Ved krappe manøvre er bilen forutsigbart understyrt, men i lange høyhastighetssvinger er det bakhjulene som slipper.

På tørr asfalt er bakhjulsskrensingen ikke spesielt dramatisk, men på snøsubstituttet grus oppdaget vi at bilens bakpart er mer dansevillig enn det som er ønskelig for en familiebil. Underholdende under kontrollerte forhold ja, men lite fristende på smale og snødekte landeveier.

ESP standardutstyr

Nå skal vi skynde oss å tilføye at Mazda 6 er utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) (DSC på Mazda-språket) som standardutstyr og at overnevnte opplevelser kun oppsto når dette var deaktivert. Hvis man holder seg unna DSC-knappen vil man oppleve at stabilitetsprogrammet griper inn på en myk, men effektiv måte, og at de fleste former for skrens elimineres i fødselen.

Heftig lastvekselreaksjon


Årsaken til at vi likevel legger vekt på bilens dansevillige bakpart, er at Mazda 6 kvitterer med en ganske heftig lastvekselreaksjon når man raskt går av gasspedalen i sving. Vi opplevde faktisk flere ganger at stabilitetsprogrammet hadde store problemer med å kvele slik oppførsel på grus. Til tross for at Mazda leverer ESP som standardutstyr, burde derfor bilens oppsett vært noe mindre dansevillig.

Godkjente bremser

I likhet med alle sine konkurrenter er også Mazda 6 utrustet med skivebremser rund baut og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Sistnevnte gjør en god jobb og sikrer stabil opptreden ved nødbrems, også i sving. Vi mener imidlertid bremsene burde operert noe nærmere låsing på dårlig underlag. Det kan også bemerkes at bremseredskapen produserer mer bråk og vibrasjoner ved nødbrems enn det som er vanlig og at akustisk håndbrekkvarsler er mangelvare.


Vi må også nevne at vi enkelte ganger opplevde slag fra drivlinjen ved heftig akselerasjon og nedbremsing. Slagene hadde ingen konsekvens, men gikk på bekostning av den totale kvalitetsopplevelsen.

Men nå har turen kommet for å se på det oppgraderte interiøret, plass og utstyr. Les videre her.