Motor og kjøreegenskaper

Tålmodighet er en dyd, og når du svinger inn på riksveien trenger du ganske store luker i trafikken for å karre deg opp i farten resten av trafikken holder.


Og forsøker du å smette inn i rundkjøringen i en liten luke kommer du antakelig ut av rundkjøringen med førstegir inne og 6.000 o/min. på turtelleren. Det får garantert fotgjengerne til å våkne.

For svak?

Det er først og fremst litt kjedelig å kjøre biler uten særlig med krefter, men blir det alt for tynt kan det bli slitsomt. Terios er i grenselandet - det tar for eksempel 18,8 sekunder å nå 100 km/t fra stillestående. Toppfarten er oppgitt til 140 km/t.

Motoren er i seg selv en fin og moderne småbilmotor. 1,3-literen er relativt nøysom, og med 86 hestekrefter og 120 Nm ved 3.200 o/min har den akseptable ytelser. Likevel blir det litt tynt i Terios som er litt tyngre enn småbilene.

Det er først og fremst fraværet av krefter på lave turtall som gjør bilen litt masete å kjøre. Småbilen Daihatsu Sirion er utstyrt med en versjon som yter 103 hestekrefter, men det er nok ikke hestekreftene som er hovedproblemet. I Japan er de så heldig å ha en turboversjon med 140 hestekrefter og 177 Nm montert i Terios, en kombinasjon som sikkert hadde gjort bilen morsommere.

Greit nok

Det som gjør at vi ikke bombastisk slår fast at Terios er undermotorisert er at kjøreegenskapene ikke akkurat innbyr til høyt driv gjennom svingene. Det er den smale sporvidden og det høye tyngdepunktet som sørger for at det er litt vanskelig å stole på oppførselen når bilen presses nær grensene.

Det er kanskje ikke noe stort problem for de fleste at bilen ikke kan kjøres som en GTI, og siden oppførselen ved unnamanøvre er akseptabel for biltypen oppleves det ikke som et stort minus. Skal du kjøpe en bil som denne bør du imidlertid være klar over at du får større problemer ved unnamanøvre enn i en småbil.

Grei komfort

Kjørekomforten er relativt god på landeveien, og fjæringen gir bedre komfort enn det som har vært vanlig for småjeeper. På grusvei blir hjulene for små og fjæringsveien for kort, og selv pickuper er bedre å kjøre lange grusstrekker med.

Automatgiret bidrar til komforten, men utfordringene som dukker opp når bakkene blir bratte eller gassfoten utålmodig takles ikke alltid like godt. Girkassen venter for lenge med å skifte ned, og vimser mellom girene på høyt turtall. Det er spesielt mellom første- og andregir at den skifter masete, og grunnen er nok at førstegiret er lavt på grunn av fravær av lavgir.


I hinderløypen holder faktisk førstegiret godt til krypkjøring, og vi tror de fleste som er vant til større terrengkjøretøyer vil bli overrasket over hvor enkelt Terios beveger seg mellom hindringene, størrelsen gjør at den ikke trenger å kjøre over dem.

Ved kjøring i terrenget eller på glatt underlag er det helt nødvendig å låse fordelingen i firehjulsdriftsystemet. Hvis ikke holder det at ett hjul har problemer med festet. Låsingen skjer med en knapp på venstre side av rattet.

Må låse

Fordi den litt alderdommelige automatgirkassen ikke er så flink til å lære seg ditt kjøremønster, må du låse for høyere gir. Overdrive-knappen ble brukt flittig, og det samme ble låsingen i andregir. Med så mye manuell bruk av automatgirkassen forsvinner litt av komfortpoenget.

Ved hard oppbremsing er det lett for at Terios oppleves som ustabil. Det er vanskelig å vite om det er bremsene eller hjulopphenget som ikke henger helt med, men bremseeffekten virker grei på helt jevnt underlag.

Mer om plass og komfort finner du her.