Motor og kjøreegenskaper

Mazda 5 kjennetegnes ved høy komfort og svært gode kjøreegenskaper. Og selv om 1,8-literen virker svak på papiret, gjør den en fin jobb ute i virkeligheten.


Mazda 5 kan leveres med fire motoralternativer. De to bensinmotorene har slagvolum på 1,8 og 2,0 liter, og yter henholdsvis 115 og 145 hestekrefter. Dieselmotorene har begge 2,0 liter slagvolum og yter henholdsvis 110 og 143 hk.

Beskjeden på papiret

Vår testbil var altså utrustet med den minste og rimeligste motoren, som produserer 115 hestekrefter og 165 newtonmeter. Dette er relativt beskjedne tall for en 1,8-liters motor, for eksempel er det mange motorprodusenter som henter 115 hestekrefter og drøye 150 Nm fra 1,6-liters motorer.

Sterk nok i virkeligheten


Selv om Mazda 5 veier nesten 1.400 kilo, oppleves bilen imidlertid aldri som undermotorisert. Denne 1,8-literen er nemlig en villig og fin motor som gjør en god jobb gjennom hele registeret. Motoren trekker rent fra 1.250 omdreininger og produserer et godkjent bunndrag opp mot 2.500 o/min. Derfra skapes det fin akselerasjon opp gjennom hele mellomregisteret. I tillegg er motoren turtallsvillig, noe som betyr at den arbeider fint helt opp til og forbi rødmerkingen ved 6.500 o/min.

11,4 sekunder

På papiret skal Mazda 5 1.8 klare 0 til 100 på 11,4 sekunder. Dette er ærlige tall, som vi gjentatte ganger klarte å gjenskape i våre uhøytidelige målinger. Når gassresponsen i tillegg er kvikk i de øvre delene av registeret, tror vi de fleste kan leve godt med denne motoren under Mazda 5-panseret. Med et oppgitt forbruk på 0,79 liter per mil ved blandet kjøring, har vi heller ikke noe å utsette på driftsøkonomien.

Grei girkasse


Girkassen er ikke like perfekt. Riktignok er den korte girspaken løftet opp fra gulvet, slik at den blir svært lett å nå. I tillegg er giroverføringen god. Girspaken glir lett i trinn og de enkelte trinnene er tydelig definert. Enkelte ganger kan det imidlertid være litt slitsomt å få spaken i revers. Og utvekslingen i femtegir er litt for lav - vi ville i hvert fall ha foretrukket litt mindre enn 3.000 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Komfortabel

Det som derfor imponerer aller mest, er kjøreegenskapene. Mazda 5 er nemlig både lettkjørt og komfortabel. Hjulopphenget takler alle slags ujevnheter på en svært god måte, noe som gjør kjøreturen til en behagelig opplevelse.

Inspirerende og kjøreglad


Det å kombinere høy komfort med sportslighet er blant bilprodusentenes største utfordringer. Men også her har Mazda lyktes. Mazda 5 er nemlig ikke bare komfortabel - den er også en inspirerende og kjøreglad fleksibil. Styringen er presis og Mazda 5 reagerer kvikt på rattkommandoer. Fjæring og dempere motvirker krenging på en effektiv måte, noe som medvirker til at bilen ligger godt på veien i svingene.

Ved krappe manøvre er Mazda 5 som de fleste andre biler understyrt. Og ved hardt gasspådrag i skarpe svinger, for eksempel i rundkjøringer, har antispinn-elektronikken litt problemer med å holde følge, noe som kan resultere i hjulspinn.

Balansert

I lange landeveissvinger derimot, er bilen uvanlig godt balansert til fleksibil å være. Forhjulene produserer svært godt grep, samtidig som hekken blir med på leken overraskende lenge før det slipper. Når bakhjulene omsider mister grepet, skjer dette på en rolig og forutsigbar måte, og bilen er dermed lett å hente inn ved motstyring.

Det som også særpreger Mazda 5 er bakhjulenes evne til å finne igjen grepet etter nettopp motstyring. Dette betyr at det skal kjøres svært hardt før Mazda 5 kvitterer med kontraskrens etter motstyring.

ESP som standard


Mazda 5 er altså en inspirerende bil, samtidig som den kjennetegnes ved trygge grunnegenskaper. I tillegg er bilen utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP, DSC på Mazda-språk). Velger man å la DSC-knappen være i fred, blir bilen enda tryggere.

Takket være bilens gode grunnegenskaper, har imidlertid Mazda kunnet gi stabilitetsprogrammet et relativt liberalt oppsett. Det betyr at systemet ikke blander seg inn i kjøringen før det er en reell fare for hjulslipp.

Kraftige bremser

Også bremseredskapen gjør en flott jobb. Bremsene produserer et kraftig bitt, noe som gir svært korte bremsestrekninger på tørr asfalt. Takket være en aktiv elektronisk bremsekraft-fordeler (EBD) opptrer bilen i tillegg stabilt ved panikkbremsing.

Slår lett nedi


Vi har med andre ord svært lite å utsette på bilens kjøreegenskaper. Vi nevner imidlertid at Mazda 5 etter vårt syn burde hatt en noe høyere bakkeklaring. Vi opplevde nemlig at fremre overheng slo nedi vanskelige fartsdumper selv i moderat hastighet. Faren for å slå nedi underlaget forsterkes ved at bilen dykker en del ved hard bremsing.

Som nevnt kunne også antispinn-elektronikken reagert noe raskere ved gasspådrag i sving, noe som først og fremst ville være en fordel vinterstid. Når det er sagt, så må det understrekes at antispinn-sytemet gjør en god jobb i bratte oppoverbakker med vanskelig underlag.

Har vi like mye pent å si om plass og seteløsninger som om motor og kjøreegenskaper? Svarene finner du her.