Motor og kjøreegenskaper

280 CDI-motoren kjennetegnes ved sivilisert gange, rå kraft og et pent lydbilde. Firehjulsdriften løfter E-klassens kjøreegenskaper.


Stasjonsvognutgaven av E 280 CDI 4Matic er en tung bil. Med en egenvekt på hele 1.900 kilo er det ikke noen hvilken som helst oppgave den nye motoren er satt til å håndtere. Den nye V6-dieselen har imidlertid ingen problemer med å takle den høye vekten. Mercedes-Benz henter nemlig ut voksne 440 newtonmeter allerede fra 1.400 omdreininger. I tillegg produserer motoren 190 hestekrefter. Dermed oppleves bilen aldri som noe i nærheten av undermotorisert.

10,7 sekunder

Det som imidlertid er litt synd, er at denne motoren aldri får vist hva den egentlig duger til i norske hastigheter. På papiret skal bilen riktignok flytte seg opp i 100 kilometer i timen i løpet av bare 9,0 sekunder, men disse tallene klarte i hvert fall ikke vi å komme i nærheten av. Våre uhøytidelige målinger viste at bilen aldri klarte øvelsen på under 10,7 sekunder. Dette må først og fremst girkassen ta skylden for.

5-trinns girkasse

Mercedes-Benz E-klasse er en av svært få biler her i landet som leveres med automatkasse som standardutstyr - så også E 280 CDI 4Matic. I motsetning til den bakhjulsdrevne utgaven, som har fått den nye 7-trinns-kassen, må imidlertid 4Matic-kundene nøye seg med en eldre, mindre plasskrevende 5-trinnskasse.

Treg i starten


Dette er egentlig ikke noe stort problem i hverdagen - for også 5-trinns-kassen leverer nydelige girskift. Problemet med denne girkassen er først og fremst momentomformeren, som virker som om den er livredd for å slippe det heftige dreiemomentet inn i girkassen. Når gasspedalen trykkes i bunn fra stillestående skjer det nemlig svært lite de første 1,7 sekundene - alt bilen oppnår er å komme seg opp i 15 kilometer i timen. Deretter er det ingen ting i veien med skyvet som skapes, tvert i mot. Dette er imidlertid ikke noe fullgodt plaster på såret, vi irriterte oss i hvert fall over at det tar så lang tid før de store kreftene slippes løs og ender opp på de fire stikkakslene.

Til girkassens forsvar skal det imidlertid legges til at vi har opplevd tilsvarende fenomen i flere automatgirede biler med kraftige dieselmotorer.

Girskift i 95 km/t


Som en kuriositet nevner vi også at Mercedes-Benz har valgt å legge girskiftet fra andre- til tredjegir ved 95 kilometer i timen. Dette betyr selvsagt ingen ting i hverdagen, men medvirker til svekket akselerasjonstid. Vi målte 9,9 sekunder til girskiftet, noe som betyr at 0-100-tiden ville blitt forbedret med bort i mot et halvt sekund om Mercedes-Benz bare hadde valgt en bitte litt høyere utveksling for andregiret.

Girer tidlig


Vi synes også girkassen legger inn girskiftet unødig tidlig. Med tanke på at turtellerens rødmerking først starter ved 4.600 omdreininger, er det litt skuffende at kassen girer opp allerede ved 4.200 omdreininger. Noen vil nok også savne et eget "manuelt" sjaltespor, slik de to tyske erkekonkurrentene tilbyr.

Råsterk i høye hastigheter

Tyske eiere, og nordmenn som har tilgang på lukket område, vil finne ut at denne motoren først og fremst kommer til sin rett i høye hastigheter. Når bilen omsider er i gang, produserer motoren nemlig et heftig skyv langt forbi lovlige norske hastigheter. På norske veier vil det stort sett være i sammenheng med tung lasting at man på lovlig vis vil kjenne at dette er en stor og kraftig dieselmotor, som ikke så lett lar seg stoppe.

Flott lydbilde


Det man imidlertid alltid kan glede seg over, er at motoren skaper et flott lydbilde. Dette skyldes selvsagt V6-konfigurasjonen, som skaper lydbølger som minner langt mer om sekssylindrede bensinmotorer enn om knatrete, firesylindrede dieselmotorer. Derfor er det nesten synd at Mercedes-Benz har gjort en så grundig støyisoleringsjobb. Vi skulle i hvert fall gjerne hørt mer 280 CDI-lyd i kupeen enn det vi gjorde.

Stor rekkevidde

Med tanke på bilens høye vekt, og det faktum at den i tillegg er firehjulsdrevet, ser vi ikke noe kritikkverdig i et forbruk på 0,82 liter per mil ved blandet kjøring - 0,1 liter mer enn den bakhjulsdrevne utgaven. Takket være en 65-liters tank gir dette en rekkevidde på nesten 80 mil.

40 prosent til forhjulene


Det er ikke lenge siden vi testet E 350 T 4Matic her på DinSide, og vi går derfor ikke så grundig til verks når det gjelder kjøreegenskaper denne gangen. Vi gjentar imidlertid at 4Matic for E-klasses vedkommende innebærer permanent firehjulsdrift og at 40 prosent av kreftene i utgangspunktet leveres til forhjulene.

Bedre kjøreegenskaper

Firehjulsdriften sørger ikke bare for at E-klasse blir en "vinterbil". I tillegg gir 4Matic bedre kjøreegenskaper på sommerføre. Bilen blir mer svingvillig og lystrer førerens rattbevegelser mer presist. Driften på forhjulene medvirker til bedre veigrep og bilen blir mindre "tailhappy" ved gasspådrag i sving. E-klasse med 4Matic blir med andre ord mer balansert, noe som både gjør den mer forutsigbar og mer effektiv.

Mer verdig konkurrent


Riktignok må man fortsatt ratte mer aktivt i E-klasse enn i Audi A6 og BMW 5-serie med firehjulsdrift. Men 4Matic hever E-klassens kjøreegenskaper nok til at avstanden opp til de to kjøreglade konkurrentene blir betydelig mindre. Samtidig er den klasseledende komforten opprettholdt, noe som betyr at E 280 CDI 4Matic fremstår som fullt på høyde med alternativene fra Audi og BMW, som begge er nyere biler enn E-klasse.

Mercedes-Benz E 280 CDI T 4Matic har imidlertid et stort handicap - prisen. Les mer om priser og konkurrenter her.