Motor og kjøreegenskaper

Grandis er stor, men dieselmotoren på 136 hestekrefter er sterk nok til gjøre kombinasjonen attraktiv.


Selv om dieselalternativet er noen tusenlapper dyrere enn det spreke bensinalternativet på 165 hestekrefter - i praksis kan du si at du får automatgir på kjøpet hvis du velger bensinalternativet - gjør det gode dreiemomentet dieselvarianten til en attraktiv bil. Forhold som forbruk og andrehåndsverdi taler i dieselbilens favør.

Sær konstruksjon

Volkswagen tviholder på pumpedyseteknologien for drivstoffinnsprøytning der i praksis alle andre velger varianten med common rail (felles innsprøytningsreservoar med høyt trykk). Nå er også Mitsubishi i dette selskapet, og toliteren som sitter i Grandis er nok rimelig identisk med den som sitter i for eksempel Passat.

Grandis-versjonen, med 136 hestekrefter ved 4.000 o/min og 310 Nm ved 1.750 o/min, har riktignok marginalt dårligere ytelser enn Passat-versjonen (140 hk/320 Nm), men om det er reelt eller kun en papirøvelse for å skille motorene vet vi ikke. Det er i alle fall ikke mulig å kjenne forskjellen.

Trenger erfaring

Volkswagen har erfaring med pumpedysemotorene som karakteriseres ved ett litt hardt lydbilde. Den erfaringen har over tid sørget for god lydisolering, og i flere av bilene fra Volkswagen er ikke lyden lenger noe problem.

Mitsubishi skulle nok fått med seg noe denne kunnskapen på kjøpet da de valgte dette motoralternativet, for støyen er vår viktigste innvending mot denne motoren plassert i Grandis. I tillegg til støy under akselerasjon er også vibrasjoner som forplanter seg fra motoren litt forstyrrende.

Sprek nok

Grandis kjennetegnes ved at den er litt mindre bussaktig å kjøre enn konkurrentene, og derfor er det stas med en motor som kan komplettere de relativt gode kjøreegenskapene. Det er faktisk dieselmotoren sprek nok til, men aller viktigst er nok det at den med 310 Nm i dreiemoment ikke er særlig ømfintlig for tung last. Det er ikke noe problem med forbikjøringer selv om bilen er fullastet.

Det gode dreiemomentet gjør også at du ikke trenger å gire så alt for mye, men for at motoren skal få vise seg fra sin sprekeste side er det fornuftig av Mitsubishi å utstyre Grandis med en sekstrinns girkasse. Girspaken er plassert høyt på dashbordet, og faller naturlig og behagelig i hånden ved girskift. Det er ikke mulig å velge automatgir på dieselutgaven.

Motoren sørger for at Grandis gjør 0-100 km/t på 10,8 sekunder, og det er under ett sekund svakere enn bensinutgaven med 30 ekstra hestekrefter. Forbruket er oppgitt til 0,66 l/mil ved blandet kjøring. Cruisefart i 100 km/t på de beste norske motorveiene gir rundt 2.000 o/min i sjettegir.

Krenger lite


Som nevnt er Grandis kanskje den flerbruksbilen som har de sportsligste kjøreegenskapene, og ved siden av å være litt lavere enn konkurrentene krenger den også mindre ved aktiv kjøring. Grandis har et ganske konservativt ESP-system som griper tidlig inn når veigrepet utfordres.

Ved hjelp av elektrisk varmetråder leverer varmeapparatet varme fra start, men det er ikke montert tileggsvarmer som varmer kjølevannet.

Bortsett fra lydnivået passer dieselmotoren fra Volkswagen altså godt i en bil som Grandis. Videre skal vi se litt nærmere på hva konkurrentene kan tilby.