Motor og kjøreegenskaper

Hummer H3 har foreløpig kun en femsylindret rekkemotor under panseret. Større bensinmotor er kanskje ikke det kundene skriker mest etter, men en dieselmotor vil nok gjøre bilen mer salgbar i vår del av verden.


Det spesielle ved denne motoren er ikke at det er en stor (etter europeiske forhold) bensinmotor i en stor firehjulstrekker, men at det er noe så skjeldent som en rekkefemmer med 3,5 liter slagvolum.

Svak amerikaner - sterk nok

Motoren er en såkalt Vortec-motor som det også vil komme en adskillig større variant av etterhvert. Det er imidlertid lite sannsynlig at den vil bli tatt inn til Norge. Derimot kan vi med tid og stunder forvente en dieselmotor som vil styrke bilens posisjon betraktelig i forhold til konkurrentene. Motoren i testbilen var i og for seg et hyggelig bekjentskap; den yter 220 hestekrefter og har et dreiemoment på 306 newtonmeter ved moderate 2.800 omdreininger, hvilket er godkjent og gjør at fremdriften er god og fartsressursene tilstrekkelige uten at H3 kan karakteriseres som noen racer. Med tung last blir naturligvis bildet noe forringet, men bilen er en kompetent abeidshest.

Flyter på vei - god i terreng

Kompetent er også H3 utenfor vei, og det i høyeste grad. Høy bakkeklaring og bra hjulutstyr gjør sitt, og med låsing av midtdifferensial og bakdifferensial, opp til 100% med lavserie, blir bilen ganske rå i terrenget. På vei er bildet et annet. Man har en god og konstant følelse i firehjulsdriften under normalkjøring, og det er nok krefter til forhjulene. (Oppsettet er 40 prosent foran og 60 prosent bak). Krengningsstabilisatorene gjør en bra jobb, heldigvis, for selv ved vanlig kjøring på landevei flyter bilen på understellet og sideveis bevegelser kan fremstå som plagsomme. Ytterligere karrosseribevegelser er resultatet av at ujevnheter i veibanen forplanter seg og får det til å riste, men ikke voldsomt. Veigrepet forringes på dårlig vei - det skal ikke glemmes at plattformen kommer fra de nokså rustikke Chevrolet Colorado og GMC Canyon - i bunn og grunn en pickup-plattform. Dette har selvsagt også konsekvenser for komforten.

Les om plass og komfort her.