Motor og kjøreegenskaper

Den som har noe å utsette på Saabs 150-hesters dieselmotor er særdeles kresen. Også automatgirkassen er en moderne konstruksjon, men ikke like imponerende som motoren.


Dieselmotoren, som har et slagvolum på 1.910 kubikkcentimeter, er en typisk representant for de moderne dieselmotorene. Ikke bare er den sterk gjennom hele registeret, den har i tillegg en harmonisk og støysvak gange. Motoren oppleves også som villig, i den forstand at den leverer en kvikk gassrespons til turbodiesel å være. Til tross for et relativt begrenset slagvolum er denne motoren flere hakk bedre enn 2,2-literen den erstatter.

150 hester, 320 Nm

Motoren leverer altså hele 150 hestekrefter, noe som sørger for at denne kraftkilden på papiret er blant de friskeste i sin størrelsesklasse. Også dreiemomentet er heftig, slagvolumet tatt i betraktning. 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger betyr at man alltid har krefter på lager.

Ikke blant de mest effektive


På papiret skal motoren evne å ta Saab 9-3 SportCombi fra 0 til 100 i løpet av 10,2 sekunder - med manuell girkasse. Med automatgirkasse, som på Saab-språk kalles Sentronic, svekkes tiden med ett helt sekund til 11,2. Dette tyder på at Saabs automatgirkasse ikke er blant de aller mest sofistikerte på markedet. Automatkassen i BMW 320dA stjeler for eksempel kun 0,2 sekunder sammenlignet med den manuelle standardkassen.

Økt forbruk

Også forbrukstallene tyder på at Saabs automatkasse stjeler en del krefter. Med manuell girkasse nøyer bilen seg med 0,59 liter per mil ved blandet kjøring. Automatkassen øker forbruket med 0,13 liter - til 0,72. Igjen gjør BMW-kassen en bedre jobb - der i gården nøyer automatkassen seg med 0,10 liter.

Ekte manuell giring


Når det er sagt må det understrekes at denne girkassen ikke er dårlig. For det første har den seks trinn, noe som ikke er noen selvfølge. Det selges fortsatt biler med firetrinns automatgirkasser. For det andre er den kickdownvillig og for det tredje kan den gires manuelt i ordets rette betydning. Saab er nemlig en av svært få bilfabrikanter som gir sine kunder muligheten til selv å bestemme gir. Det betyr at girkassen forblir i trinn selv om turtelleren beveger seg opp mot og forbi rødmerkingen. Dermed slipper føreren eksempelvis at girkassen skal finne på å sjalte opp midt i en sving. I manuell modus sjalter girkassen heller ikke ned uten at føreren har gitt beskjed om det. Ønsker føreren og kose seg med lavt turtall, så får hun eller han lov til det.

Giring fra rattet

Velger man automatkassen, som koster 17.100 kroner, kan man i tillegg gire via to knapper på rattet. Dette forutsetter at spaken er i manuell posisjon, noe som oppnås ved å vippe den til venstre. Vi mener at girhendler fastmontert i rattstammen er det aller beste, fordi man alltid vet hvor man finner dem. Likevel, når først knapper på selve rattet først er valgt, så er Saabs løsninger blant de bedre. Vi startet med å bruke tomlene, men fant etter hvert ut at det var minst like effektivt å bruke handbakens store tommelmuskel til å utføre girskift.

Ikke blant de raskeste


Girkassen er i utgangspunktet middels rask ved fullt gasspådrag, men vi fant raskt ut at girkassen leverer raskere skift ved manuell giring. Dette har muligens sammenheng med at vi valgte å legge inn skiftet noe tidligere enn det girkassen gjør når den selv får bestemme.

Uvanlig høyt sjettegir

Når en girkasseprodusent har hele seks trinn å leke seg med, åpnes mulighetene for å gjøre sjettegiret til et skikkelig autobahn-gir. Denne muligheten har ikke Saab skuslet bort - tvert i mot. Vi hadde faktisk store problemer med å lure girkassen til å tillate sjettegir i 100 kilometer i timen. Da vi endelig fikk det til, pekte turtellernålen på uvanlig lave 1.450 omdreininger. Dette er perfekt i land med høye tillatte hastigheter, og er i seg selv et argument for å ta bilen med på en luftetur til kontinentet.

Saab fortjener etter vårt syn plusspoeng for en forbilledlig ryddig sjaltegate. Vi nevner også at girkassen evner å holde bilen på stedet hvil selv i relativt bratte bakker.

Nøkkete i kaldt vær


Det som ikke er like bra, er at girkassen synes å la seg påvirke av omgivelsene - i hvert fall av utetemperaturen. Vi erfarte at girskiftene var tregere og mer nøkkete den første tiden etter oppstart på kalde dager. I tillegg opplevde vi antydninger til nøkking i drivlinjen når vi gikk av gasspedalen i lave hastigheter - uansett utetemperatur. Nøkkingen er ikke fremtredende - men den går på bekostning av den totale kvalitetsopplevelsen.

10,3 sekunder

For noen avsnitt siden fortalte vi at bilen er oppgitt å bruke 11,2 sekunder fra 0 til 100. Dette ville i tilfelle vært en ganske svak tid for en såpass liten bil med en så kraftig motor. I praksis viste det seg imidlertid at bilen er raskere enn dette. Under våre uhøytidelige målinger viste i hvert fall stoppeklokken gjentatte ganger mellom 10,3 og 10,5 sekunder.

Morsomst i utlandet


Men det er først i utlandet eller på lukket område at motoren virkelig viser hva den er god for. Det er nemlig først i tredjegiret, som tar over i 85 kilometer i timen, at bilen virkelig oppleves som rask. Forbikjøringer er med andre ord ikke noe problem med denne motoren under panseret.

Fordi vi har gitt våre lesere grundige analyser av både kjøreegenskaper og interiør i en rekke tidligere tester, hopper vi over disse temaene denne gangen. I stedet hopper vi rett på konklusjon og konkurrenter.