Motor og kjøreegenskaper

Det er mengder av ville hestekrefter og gudommelige kjøreegenskaper som skiller WRX STi fra alle andre biler. I år har motoren også vokst med både mer hestekrefter, dreiemoment og slagvolum.


Subaru tenker mye på motor og kjøreegenskaper. Kun marginale ressurser går med til å ta vare på passasjerer og bagasje. De to som sitter foran har det ok, men det er alt. Fjæringen er knallhard, setene er harde og bilens ytelser og motorlyd er også et komfortproblem. Men, hvem bryr seg egentlig om det? La oss gå over til det som er viktig i denne sammenhengen.

Subaru Impreza WRX STi, som er det fulle navnet, er skapt for de som vil ha en aggressiv bil med mye krefter. Testbilen er til og med oppgradert fra tidligere modeller. STi-varianten av Impreza har til nå hatt en toliters motor, men testbilen har et slagvolum på hele 2,5 liter.

Turbobokser

WRX STi er utstyrt med en turboladet boksermotor som nå yter 280 hestekrefter ved 5.600 omdreininger. Toppeffekten har dermed økt med 15 hestekrefter og samtidig flyttet ned 400 omdreininger i turtallsregisterert sammenlignet med forrige modell. Dreiemomentet har også økt. Nå leverer motoren 392 newtonmeter, en økning fra 343 som den forrige modellen hadde. 0 til 100 har ikke forbedret seg markant, men tiden er senket med et tidel fra 5,5 til 5,4 sekunder. Toppfarten har steget med 11 kilometer i timen til 255.

Forandringen

Sjelen i bilen er i høyeste grad bevart, men kubikkøkningen har forandret motorkarakteristikken noe. Toliteren var død opp til 4.000 omdreininger, og stormet deretter opp til 7.000. 2,5-literen tar tak litt tidligere, men gir seg også litt tidligere. Det er forsåvidt greit, og de formidable kreftene denne bilen besitter kommer soleklart like godt til sin rett nå som før. En skikkelig rivstart fra stillestående medfører at speedometeret viser 60 på et øyeblikk, men karosseriets bevegelse fremover er ikke helt i takt med hjulenes rotasjon. Akselerasjonen er imponerende i de fleste gir, og det er sjelden vi opplever så ivrig fartsøkning som her.

Hvis noen tror STi har mistet kjøreegenskaper på grunn av større motor, så stemmer ikke det. 2,5-literen er lettere enn 2,0-literen og vektfordelingen i bilen er meget bra. Den er mye overstyrt, men liker man denne type biler liker man også bakhjulsslengene WRX STi tilbyr.

Sportslig girkasse

Det er ikke bare motoren som skaper den unike kjøreopplevelsen. Girkassen er også i høyeste grad med på notene. Den er tettsteget, trang og presis. Du kan gire fort og voldsomt og det virker som om kassa virkelig er laget for å brukes hardt. Som mange andre har vi også begynt å bli lei av manuelle girkasser i daglig bruk, og for lengst oppdaget automatkassens fordeler. På denne bilen er derimot den tette sekstrinnskassa det eneste saliggjørende. Det er en nytelse å skifte gir.

Best

Noe annet som også er med på skape en stor bilopplevelse er styringen Subaruen har. Den er presis og sportslig og man har en unik følelse med hva som foregår mellom dekkene og underlaget.

Oppgradert firehjulsdrift


WRX STi er ustyrt med et avansert styringssystem på firehjulsdriften. Her finner man blant annet sensorer for gass, dreining på bilen, rattutslag og veigrep. Dette er med på å fordele effekt til de hjulene som har best grep. I utgangspunket er fordelingen 59 prosent bak og 41 prosent foran. Nytt på denne modellen er en knapp og et hjul mellom forsetene. Her kan man velge om man vil ha automatisk eller egendefinert brems på senterdifferensialen. Valgt innstilling ser man med indikatorlys i instrumentpanelet. I utgangspunktet blir bremsen justert automatisk, og det kunne like gjerne vært indikert med at lampen blinker kontinuerlig etter hvordan du kjører. Velger du manuelt program kan du sette en fast innstilling på differensialbremsen og kjøre med ditt drømmeoppsett.

En annen knapp som man ikke finner i så mange biler er intercooler-dusjen. Det er en vanntank i bilen. og en knapp i dashbordet gjør det mulig å dusje intercooleren med vann for å kjøle den ned. Kanskje ikke så nyttig i det daglige, men helt klart tøft.

Verdens morsomste


Vi vet godt at det finnes biler som er mye bedre å se på, som har større motor og som går mye fortere. Det er imidlertid ingen andre biler som oppfører seg som denne. Akselerasjonen er en ting og fartsfølelsen er fantastisk. Når man bremser opp mot en sving skjønner den hvilken vei du vil svinge og legger rompa ut i en pen liten skrens, slik at du skal få mest mulig glede av denne svingen også. Bare man får gjort unna grovarbeidet før svingen kan man styre med gassepedalen gjennom resten. Den totale opplevelsen blir dermed optimal.

Mennesker som kommer fra møblerte hjem har problemer med utseendet på testbilen. Den glir ikke helt ubemerket inn i hvilket som helst miljø. Mer om flere alternativer i klassen finner du her.