Motor og kjøreegenskaper

Motoren er dessverre ikke en av BMWs berømte rekkeseksere. Til gjengjeld er denne maskinen utvilsomt av de aller beste, om ikke den beste, firesylindrede turbodiesel-motorer som er blitt laget. Den utfordrer uansett ikke BMWs bunnsolide kjøreegenskaper. Men den har de kreftene man trenger.


Først og fremst ble vi nemlig beroliget svært fort: Denne motoren har krefter nok selv i tunge 5-serie. Videre kunne vi konstatere at kraftkilden er kultivert og lar seg "glemme" til fordel for avstressende kjøring.

Sprek innstegsdiesel

Fire sylindre, to liter, diesel: Det høres ikke videre heftig ut. Men tidene forandrer seg, det har alle bilinteresserte fått med seg de siste årene. Enkelte dieselmotorer er idag teknologireferanser, og BMW setter litt av sin ære i å stå i første rekke - toppmodellen 535d (treliters rekkesekser på 272 hester) er fortsatt en referanse som inngir respekt. Når det gjelder vår rekkefirer så yter den 163 hestekrefter og har et solid dreiemoment på 340 newtonmeter. OK, på lave turtall går det tregt, det skal innrømmes. Men det er felles for de fleste dieselmotorer, det varer ikke lenge, og så snart man nærmer seg 2.000 omdreininger drar det friskt og fortsetter å gjøre det til 4.500.


Stille, sterk... og kvikk

Null til hundre er faktisk av mer enn akademisk interesse i slike tilfeller; tatt i betraktning hvor lite som skjer i bunnen av registeret er det nemlig desto mer imponerende at denne "basis"-modellen faktisk sprinter til 100 kilometer i timen fra stillestående på under ni sekunder! (8,9 - 8,6 for sedanversjonen). Det sier litt om hva som skjer når den tunge bilen først er kommet i bevegelse. I tillegg er kraftutviklingen jevn og progressiv fra lavere mellomregister og gjør at man kan ferdes rask og "stressless" på landevei og motorvei. BMW oppgir topphastigheten til 218 kilometer i timen - ikke verst for en diesel grunnversjon! I mellomregisteret skyver det meget bra, og mellomakselerasjonen 80 til 120 kilometer i timen er oppgitt til 7,5 sekunder i 4. gir - tallet virker realistisk. Tilsvarende forbikjøringsegenskaper må du ha minst 200 hester for å få med en bensinmotor. Den manuelle sekstrinnsgirkassen passer utmerket til motoren og er på vanlig BMW-manér et presist redskap som er behagelig å benytte. Sjettegiret holder til cruising på motorvei med turtallet på 1.600 omdreininger i 100 kilometer i timen. For de som ønsker automatgirkasse, er denne rett rundt hjørnet. Vi har fra tidligere god erfaring med BMWs sekstrinnsautomat, som vil bli tilgjengelig mot et pristillegg på 21.000 kroner.


Ypperlig kjøremaskin

Motoren er kultivert, og den er også stillegående. Draget bare kommer uten støy og mas. Den utmerkede lyddempningen gjør resten, og man kan konsentrere seg om kjøringen. Vi har tidligere ved flere anledninger skrytt av 5-seriens utmerkede kjøreegenskaper og det kommer intet dementi i forbindelse med denne testen, særlig i og med at motoren, om den duger i massevis, ikke egger til "herjekjøring". Den presise styringen, det kompetente chassiset og de gode tilbakemeldingene gjør kjøringen trygg samtidig som den blir underholdende når man blir litt aktiv. Denne bilen med standard oppsett og hjul gir et utmerket kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper. I tillegg er drivstofforbruket redusert til et minimum; 0,61 liter per mil ved blandet kjøring. (Storebror 525d med sin sekssylindrede motor på 177 hester krever 0,7 liter per mil, så forskjellen er påtagelig). Kort sagt: Til å være en innstegsmodell er denne meget overbevisende.

Er så 520d Touring et godt kjøp? Lenke til kapitelet konklusjon og konkurrenter - her.