Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke ofte at en 4,7-liter oppleves som kun tilstrekkelig, men Durango er tung og amerikanske V8-ere er ikke akkurat noen effektmonstre.


Kun 235 hestekrefter er tatt ut av motoren, men dreiemomentet er bra med 406 NM ved 3.600 o/min. Og en stor fordel med motorkarakteristikken på bensinbiler er at de ikke skremmer vettet av girkassen i startfasen. Det gjør at Durango oppleves som ganske kvikk og startrask i forhold til tilsvarende biler med dieselmotorer.

Automatgirkassen er femtrinns, og girer raskt ned ved for eksempel forbikjøringsmuligheter. Den skifter komfortabelt, og gjør at motoren ofte får vist seg frem fra sin sterkeste side – nemlig mellom i overkant av 3.000 o/min til effekttoppen ved 4.500 o/min.

Samlet

Som tidligere nevnt er det nå mer personbil enn lastebil i Durango. I forhold til for eksempel Hummer H3, en ny bil, men bygget på gamlemåten med utgangspunkt i en pickup, er Durango mye bedre. Det går stort sett den veien forhjulene peker, og den ubehagelige sideveisbevegelsen som har karakterisert store amerikanske SUVer er borte.

Det er fortsatt særegenheter igjen som for eksempel vag styring blottet for tilbakemeldinger og bremser som ikke er spesielt fintfølende. Og vekten, 2.310 kilo egenvekt, gjør også sitt til at inspirert kjøring blir litt vel stressende.

Snart ESP

Testbilen var en 2005-modell, men når 2006-modellene begynner å dukke opp vil disse være å få med elektronisk stabilitetssystem (ESP). Det er en klar fordel på en så stor bil, og vi anbefaler klart å vente med et eventuelt kjøp til disse er klare. Et annet sikkerhetspoeng er at Durango kun leveres med to kollisjonsputer.

Firehjulsdriften er av typen der fordelingen normalt er automatisk, og der midtdifferensialen kan låses i 50/50-fordeling ved behov. Valget gjøres med en tretrinns bryter på dashbordet, og den siste posisjonen gir lavgir med låst senterdifferensial.


Fremkommeligheten er ikke like god som på den mer avanserte fetteren Jeep Grand Cherokee, og også Hummer H3 vil komme betydelig lengre inn i skogen enn Durango. I og med at det ikke er terrengkjøring, men som oftest båtramper og hestehengere på sleipt gress som utfordrer dagens SUVer er firehjulsdriftsystemet helt greit.

Videre skal vi se nærmere på pris og konkurrenter.