Motor og kjøreegenskaper

Med en av markedets fineste firesylindrede dieselmotorer og en velfungerende sekstrinns automatgirkasse blir Signum et svært trivelig bekjentskap. Det som imponerer mest er bilens oppførsel på vanskelige vinterveier.

Vis mer


Den voldsomme etterspørselen etter dieselmotorer i Europa har ført til mange interessante konstellasjoner i bilindustrien. Italienske Fiat og amerikanske General Motors er blant parene som har oppstått og de to kjempene samarbeider tett om utvikling av nye dieselmotorer. Et av resultatene er en 1,9-liters kraftkilde som finnes i en rekke effekt-varianter varierende fra 100 til 150 hestekrefter. 150-hestersversjonen, som i likhet med alle de andre variantene får drivstoffet via common rail-teknologi, har 16 ventiler og produserer 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Motoren er blant annet å finne i Alfa Romeo 159, Saab 9-3 og 9-5 samt en rekke Opel-modeller.

Partikkelfilter

Vis mer


Vi forstår godt hvorfor denne motoren har fått en så vid utbredelse. Ikke bare er den råsterk, turtallsvillig og gjerrig, i tillegg har den en myk og støysvak gange. Takket være et eget partikkelfilter er motoren i tillegg snillere mot lokalmiljøet enn mange andre dieselmotorer. I Vectra og Signum sørger en tilleggsvarmer (standardutstyr) for at kupeen blir varm også på kalde vinterdager.

Fin automatgirkasse

Vis mer


Signum 1.9 CDTi leveres i utgangspunktet med en sekstrinns manuell girkasse. Er man villig til å betale 10.000 kroner, kan man bli eier av en sekstrinns automatgirkasse. Denne er både moderne, lettbrukt og velfungerende - blant annet er sjaltegaten forbilledlig ryddig.

Ved å vippe spaken til venstre kan man om ønskelig gire "manuelt", noe Opel kaller "Active Select". Og ved å trykke på en "snøfnugg-knapp" kan man aktivere et eget vinterprogram. Da vi prøvde vinterprogrammet viste det seg at bilen faktisk valgte tredjegir ved igangkjøring fra stillestående. Dette fungerte helt fint og sier mye om motorens bunndrag.

Flott mellomregister

Vis mer


Motoren er ikke bare sterk i bunn, den har også et flott mellomregister. I tillegg er den turtallsvillig til dieselmotor å være, i den forstand at den produserer heftig akselerasjon helt til drøye 4.500 omdreininger, der automatkassen legger inn girskiftet. Skiftet gjennomføres relativt kvikt, og fordi motoren er så sterk i mellomregisteret produseres ny og heftig akselerasjon så snart girskiftet er unnagjort. Med denne bilen er forbikjøringer med andre ord en fornøyelse.

Også motorveikjøring er harmonisk med denne bilen. I 100 kilometer i timen arbeider motoren ved lave 1.450 omdreininger, noe som betyr nærmest fullstendig fravær av motorstøy.

Kan ikke kobles ut

Vis mer


Signum er utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standardutstyr - og det er selvsagt bra. Det vi ikke er fullt så begeistret over, er at Signum, i likhet med stadig flere bilmodeller, mangler en ESP-knapp. Det betyr at det ikke er mulig å koble ut stabilitetsprogrammet, noe som i sin tur innebærer at verken DinSide Motor eller Signum-eiere har mulighet til å finne ut hvordan bilen oppfører seg i kritiske situasjoner - uten elektronisk assistanse.

Forutsigbar

Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at både antispinn-system, stabilitetsprogram og bremser gjør en utmerket jobb. Da vi testet bilen var veiene preget av svært vanskelig og varierende vinterføre, noe bilen taklet på en overbevisende måte. Signum oppleves rett og slett som en svært lettkjørt, forutsigbar og lett kontrollerbar bil.

Signum er også klasseledende stabil ved nødbrems både på rettstrekninger og i sving, uansett hvor utfordrende underlaget måtte være. Samtidig er bilen underholdende å kjøre. Styringen er god og bilen går villig inn i svingene.

Men hva koster Signum? Hvilke konkurrenter har den? Og hvordan klarer den seg mot disse? Les vår konklusjon her.