Motor og kjøreegenskaper

En relativt tung og solid mellomklassebil trenger mer enn 115 hestekrefter for å være sprek, og med passasjerer og last er det pyntelig kjøring i høyrefilen som gjelder.

Vis mer


Men ender du opp med en 316i og er glad i sportslig kjøring er ikke alt håp ute, det er faktisk god underholdning å hente ut det bilen er god for på en svingete vei. Girspaken må brukes flittig, og tull og tøys i utgangen av svingene stjeler mye fart, men når alt stemmer er kjøregleden på topp tross mager motorisering.

Fleksibel og turtallsvillig

1,6-literen er en representant for de moderne bensinmotorene som både trekker godt på lave turtall og som er ivrige oppover i turtallsskalaen. Motoren er sterk nok på lave turtall til at all hverdagskjøringen for de forsiktige kan utføres under 4.500 o/min, men skal du kjøre forbi eller hente ut maksimal effekt må du oppover i turtall. 115 hestekrefter dukker opp ved 6.000 o/min, og ved 6.500 o/min er det ikke særlig mer å hente.

Dreiemomenttoppen, 150 Nm, er ved 4.300 o/min. Det er ikke noen markerte topper på vei til maksimalt turtall, men det virker som den er litt ekstra ivrig fra 5.500 o/min.

Nok gir

Med et spenn fra 2.000 til 6.500 o/min med tilgjengelige krefter er det kanskje litt overkill med en sekstrinns girkasse. BMW har nok valgt denne løsningen dels fordi denne girkassen allerede er på plass i bilen for de større motorene, og dels fordi det gir bedre toppfartsressurser. Selv med moderate 115 hestekrefter er toppfarten akseptable 206 km/t, en lettere 116i med samme motor klarer til sammenlikning 200 km/t med sin femtrinns girkasse.

Vis mer


100 km/t passeres i begynnelsen av tredjegir, og ved optimale forhold skal det ha gått 11,6 sekunder fra bilen sto stille. Forskjellen i turtall mellom femte- og sjettegir i 100 km/t er kun 400 o/min, i sjettegir krever utvekslingen 2.500 o/min av motoren i denne hastigheten.

Til tross for at sjettegiret får være i fred på de fleste norske landeveier, gir det mulighet for fredlig og økonomisk kjøring på lange motorveistrekker. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,77 l/mil, til sammenlikning bruker 318i med 129 hestekrefter 0,73 l/mil.

Svak summing

Det er fortsatt en forskjell på forhjulsdrift og bakhjulsdrift på vinterføre, men med den gode elektroniske antispinnen som er standardutstyr i 316i merkes glatt underlag først og fremst gjennom en svak summelyd fra bremsene som jobber for å unngå hjulspinn. Fremkommeligheten er på grunn av dette systemet god, og faktisk imponerer akselerasjonen på glatt underlag.

Også antisladdsystemet holder høy klasse, med myk inngripen og effektiv stabilisering i vanskelige situasjoner. Kombinert med en styring som gir gode tilbakemeldinger og effektive bremser oppleves 316i som en bil det er lett å bli trygg på.

Klasseledende kjøreegenskaper

Balansen i de motorsterke utgavene av 3-serie er svært god, og en liten 1,6-liter har så vidt vi erfarte ingen negativ effekt på den fine balansen. Svingkjøring er underholdende, og det er imponerende hvor mye kurskorrigering veigrepet tåler.

Vis mer


Men det er når veigrepet presses at 115 hestekrefter tross alt oppleves som undermotorisering, og selv da vi kjørte 320i med 150 hestekrefter var det ikke helt harmoni mellom det motoren yter og det bilen har å tilby av veigrep.

I budsjettklassen er det tøffere konkurranse, og her ser vi nærmere på hvordan BMW 316i klarer seg mot konkurrentene.