Motor og kjøreegenskaper

Getz med 1,4-liters bensinmotor er kvikk med sine 97 spreke hester, så snart man kommer litt opp i turtall. Bilen oppfører seg forutsigbart men vil gjerne fortsette rett frem, også i svingene, på dårlig underlag. I hvertfall med dekkene påmontert testbilen.

Vis mer
Vis mer


Utslippsnormene EU-4 har medført en viss utskiftning når det gjelder drivkilder. Dette har ikke hatt noen negativ effekt - tvert imot. Denne spenstige 1,4-literen er et godt eksempel på det. Vi savnet i hvertfall ikke den større 106-hesters 1,6-literen.

En spreking

Til samme pris finner man konkurrenter som har 40 færre hestekrefter å varte opp med. Det er stor forskjell i småbilkategorien. Forskjellen føles ikke nødvendigvis så stor i de registere man utnytter til vanlig og girkassenes utveksling tilpasses jo. Ikke desto mindre: Getz med sin 1,4-liter er kvikk og sprek og smetter frem i bytrafikken uten problemer samtidig som den er rask nok på landeveien. Man må riktignok ty til registeret over 3.500 for å få optimal uttelling, men da er da også fremdriften riktig tilfredsstillende.

Girkassen er som tidligere meget bra; sjaltingen er lett og presis og sjaltegate og lengde på spaken akkurat passe. Man må bare venne seg til at girspaken ligger litt innunder fremsiden av låret uten at det er sjenerende. Uansett går girskiftene problemfritt og motorkraftens overføring til drivhjulene håndteres på en utmerket måte.

Vis mer


Lettkjørt og forutsigbar

Så lenge føret et tørt er Getz en lek å kjøre på de fleste typer vei. Den melder tilbake om overflatens art - litt vel mye i skarpe dumper og ujevnheter, hvor den blir ganske stump. Man merker at bilen er ganske høy med udramatiske og korte lastvekselreaksjoner. Ellers takler bilen svingene bra med presis styring og et understell som ifølge Hyundai er blitt oppgradert siden forrige generasjon. Det virker i alle fall avstivet i høyere grad, og vi har ikke stort å utsette på kjøreegenskapene... helt til vi kommer i litt høy hastighet inn i en sving på sleipt føre. Da er det fort gjort å bli varm i hodet: Bilen har ikke lyst til å følge rattets instrukser lenger, og vil helst understyre rett frem.

Understyringsdekk?

Vi vil anta at det går an å forbedre disse kjøreegenskapene ved å velge andre dekk; de Hankook-dekkene som var montert seriemessig på testbilen mistenker vi nemlig for å ha forsterket understyringstendensene til Getz betraktelig. Vi har tidligere konstatert at sideveisgrep mangler på disse dekkene og kan bare bekrefte at det fortsatt er tilfelle på nyeste Getz. For vår del ville vi ha bedt om å få bilen levert med en annen dekktype.

Vi konstaterer raskt at Hyundai Getz fortsatt er mye bil for pengene. Holder det fortsatt i forhold til konkurrentene? Vi konkluderer her.