Motor og kjøreegenskaper

Villskapen er ytterligere temmet i Aero-utgaven, og de 260 hestekreftene jobber nå mer med fremdrift enn med å rive og slite i rattet.

Vis mer


Vi kjørte riktignok på snille piggfrie vinterdekk, men det virker som jobben som er gjort med hjuloppheng og styring både har økt sportsligheten, og også komforten. Det er fortsatt litt igjen før 9-5 har samme skarphet i styringen som noen av de nyere konkurrentene i storbilklassen har fått til.

Herlig motor

En 2,3-liters turbomotor sørger for hele 260 hestekrefter. Gassresponsen er god til å være turbomotor, og den lille forsinkelsen som er virker nesten som en kunstpause før det braker løs. Og det er ved 5.500 o/min at alle hestekreftene er på plass, og i det turtallsområdet gir bare små justeringer med gasspedalen heftig akselerasjon.

Også ved lave turtall oppleves motoren som sterk, 350 Nm ved 1.900 o/min er imponerende, for eksempel henter Volvo 330 Nm fra sin 2,3-liters T5-motor. Høyt dreiemoment ved lave turtall gir en behagelig landeveiscruiser som passerer vogntog og liknende på en enkel og komfortabel måte.

Skvetten girkasse

Med automatgirkassen gjør Aero 0-100 km/t på 8,5 sekunder, med manuell girkasse holder det med 7,3 sekunder. Girkassen oppleves som litt redd for dreiemomentet, og nøler klart ved for eksempel ivrig igangsetting. Den somler også med nedgiringer i fart, og selv om kjøreopplevelsen reddes av at det høye dreiemomentet ikke krever så ofte nedgiringer oppleves automatgirkassen som litt gammeldags.

Vis mer


En annen ting som irriterer er programmeringen av girkassen; den låser ikke i valgt gir i manuell funksjon, og det er ikke mulig å bruke hendlene på rattet for nedgiringer i automatmodus.

I 100 km/t ligger turtelleren på 2.000 o/min i femtegir, og i fjerde øker det til 2.750 o/min. I begge fall kan du knapt høre motoren. Andregir gir seg rundt 95 km/t i manuell modus, da viser turtelleren 6.250 o/min, i automatmodus girer den ved 5.600 o/min som er 80 km/t for andregir.

Generelt løft

Det er mer inspirerende å sitte bak rattet i ansiktsløftede 9-5 enn i de tidligere utgaver. Det er først og fremst styringen som er blitt bedre. Den er mer balansert og gir klarere tilbakemeldinger enn tidligere. Dempingen er også blitt fastere, og bilen er mer i vater gjennom krappe svinger, samtidig som bilen ikke lenger virker så framtung. Denne oppstrammingen har ikke gått utover komforten.

Også det forbedrede ESP-systemet er med på å øke kjøregleden. Hvis systemet griper inn for å korrigere skjer det mindre hakkete enn tidligere, og det er også satt opp med større slingringsmonn enn tidligere.

Vis mer


Saab 9-5 Aero er fortsatt en bil som ligger midt i mellom de store og sprekeste bilene fra mellomklassen og storbilene som Audi A6 og BMW 5-serie.

Her ser vi nærmere på konkurrentene.