Motor og kjøreegenskaper

Kanskje litt for sportslig for svigermor, men det stramme oppsettet stemmer bra overens med motorkraften.

Vis mer


Det er naturlig å ha Golf GTI i bakhodet når man kjører Octavia RS. De har samme akselavstand, men Golfen er over 30 centimeter kortere. Det er klart mer gokart-følelse i Golfen, den er tettere og mer kompakt, og oppfører seg mer som en asfaltracer. Skodaen beveger seg mer i alle retninger, men er nesten like enkel å kjøre fort, kanskje særlig på litt rufsete underlag. Med utelukkende vekt på kjøreegenskaper trekker GTI det lengste strået, men Octavia RS er ikke så langt bak som kanskje stasjonsvognformen gir inntrykk av.

Fin motor

1,8T-motoren brakte hestekrefter til folket, men var ikke alltid like morsom å kjøre. Den nye toliters turbomotoren er en mer kjørevennlig motor med relativt god gassrespons og en overraskende fin turtallsvilje. Den leverer 280 Nm fra 1.800 o/min og hele veien opp til 5.000 o/min. Toppeffekten på 200 hestekrefter holder seg fra 5.100 o/min til 6.000 o/min, og det føles virkelig at effekten brer seg ut over et bredt område. Motoren trekker ivrig opp til nesten 7.000 o/min. I tillegg er den moderat bensintørst, og klarer seg med 0,78 l/mil ved blandet kjøring.

Sekstrinns girkasse

Det er foreløpig ikke mulig å få Octavia RS med den fine DSG-girkassen, i Skoda-sammenheng leveres denne kun sammen med dieselmotorene. Dermed er det en sekstrinns manuell girkasse som må gjøre jobben, og selv om den virker mer solid enn sportslig er girkassen lett å venne seg til.

Vis mer


Motoren er så sterk at det er helt uproblematisk å ligge i femte- og sjettegir på norske veier. I 100 km/t jobber motoren på 2.250 o/min i sjettegir, godt over nedre grense for maksimalt dreiemoment. Og er man ordentlig ivrig vil alle girskiftene på vei fra stillestående kunne utføres i området over 5.000 o/min.

Sportslig opplevelse

Taket er trukket i sort stoff, og setene er utstyrt med kraftige sidevanger slik at du holdes godt fast. Rattet er justerbart langt ut og opp, og det er ikke noe problem å finne en sportslig kjørestilling. Også baksetene er sportslige med god sidestøtte for de to som sitter ytterst, og tilsvarende ubehagelig for den som er så uheldig å ende i midten.

Støtdempere og fjærer er svært stramt satt opp, og selv om vi kjørte på komfortable piggfrie vinterdekk slet vi litt med å overbevise de som satt på om at dette var en komfortabel bil. Den inngir tillit ved konsekvent oppførsel og presise tilbakemeldinger, men komforten lider og vil være den viktigste særegenheten man må forvisse seg om at man kan leve med før salgskontrakten signeres.

Iherdig ESP

Det elektroniske stabilitetssystemet, antisladd (ESP), virker effektivt og lite forstyrrende. Litt spesiell er følelsen i litt ivrig svingkjøring der bremsejobbingen i ESP-systemet kjennes tydelig i bremsepedalen. Pedalen beveger seg såpass mye at det er vanskelig å porsjonere kraften.

Vis mer
Vis mer


Vi er kritiske til at understyringskontrollen er inne uten at føreren blir gjort oppmerksom på det fordi vi mener dette reduserer sikkerhetsmarginene, spesielt under norske forhold. Understyring er ikke imidlertid ikke Octaviaens største problem, med hensyn til balansen er det kast med hekken som av og til gjør kjøringen ekstra spennende. Grunnen er sannsynligvis det lange overhenget bak som forsterker pendeleffekten.

God miks

Octavia RS er en fin blanding av effekt, lasteplass, kjøreegenskaper og sikkerhet. Litt på samme måte som Golf GTI er den praktisk om dagen og morsom om kvelden. Den har ikke alt for mange konkurrenter, det blir nesten et internoppgjør i Volkswagen-familen hvis vi bare ser på pris og effekt. Konklusjon og konkurrenter finner du her.