Motor og kjøreegenskaper

Ingen overraskelse denne gangen: Vectra med diesel-kraftpluggen kjører godt og sikkert både på bar motorvei og på guffent vinterføre.

Vis mer
Vis mer


I motsetning til tidligere generasjoner fra Opel er dagens produkter forbilledlig kompetente når det kommer til kjøreegenskaper. Dette gjelder spesielt Vectra hvor vi dog må presisere at vi ikke kjenner begrensningene uten elektronisk assistanse.

Utnyttbar trekkraft

Den italiensk-tyske motoren med 1,9 liters slagvolum er av det beste som finnes i dieselklassen. Her hadde vi med den sterkeste varianten - 150 hestekrefter og et dreiemoment på 320 newtonmeter - å gjøre. Gangen er mykere enn hos VWs pumpe-dyse-konkurrent og det utnyttbare registeret er slett ikke dårlig; det trekker fint fra under mellomregisteret opp til et godt stykke over 4.000 omdreininger. Sammen med den sekstrinns automatkassen vår testbil var utstyrt med ble kjøreturene avslappende når ønskelig og underholdende til tider. Det fine draget fortsetter nemlig når girkassen sjalter opp, og forbikjøringer blir nærmest en formalitet. På motorveien, i 100 kilometer i timen, ligger turtallet mellom 1.400 og 1.500 omdreinger i minuttet, hvilket er svært lite stressende. Girkassen med seks godt uttenkte trinn er forøvrig moderne og sjalter greit og raskt samtidig som den er enkel i bruk og "lar seg glemme".

Vis mer


Vinterbil

Det ble stort sett kjøring på snø- og isdekte veier under testperioden, samt en del motorvei. Vi satte pris på fremragende oppførsel på vinterføret, og på motorvei trives bilen meget godt. På det til dels vanskelige vinterføret var kjøringen problemfri. Dette gjelder selv om man sjalter over i "sport"-modus, noe som gjør bilen merkbart livligere. Her var det elektroniske stabilitetsprogrammet rett som det var inne og korrigerte - det kan ikke slås av, men er ikke plagsomt under normale omstendigheter. I seg selv hjelper forøvrig den lange akselavstanden og det forholdsvis lave tyngdepunktet på bilen til god stabilitet. Understellet er nok også satt opp for å forsterke forutsigbarheten og trygghetsfølelsen, samtidig som et bra kompromiss mellom sportslig og komfortabelt oppsett er funnet. Forstillingen takler fint dreiemoment i full galopp, og Vectra forblir retningsstabil. Den er også svingvillig og presis.

(Vi henviser forøvrig til test utført under andre forhold:Her er våre mer utførlige kommentarer.)

Eller vi kan direkte ta en titt på konklusjon og konkurrenter.