Motor og kjøreegenskaper

Det er mye som stemmer om bord i Impreza, balansen er god og firehjulsdriften sørger for effektivitet, men det er ikke denne versjonen du skal velge hvis du vil ha en morsom Impreza.

Vis mer


Det er automatgiret som er det største problemet, det stjeler mye effekt og gjør også at Subaru velger å sette opp firehjulsdriften forskjellig fra versjonene med manuelt gir.

Velger du Impreza med manuelt gir fordeles kraften likt mellom for- og bakaksel. Automatgirversjonene har fast fordelt 60 prosent på forakselen, og blir dermed mer understyrt og ikke fullt så leken å kjøre.

Storebror er bedre

Automatgiret på Impreza er svært tradisjonelt satt opp men en lang sjaltegate, og uten mulighet for raske manuelle girskift. Storebror Legacy har omtrent samme motoren men satt i samarbeid med en mer moderne styrt girkasse, og der er differansen i akselerasjonstider mellom manuell- og automatgirkasse under to sekunder, i Impreza er differansen nesten tre sekunder. Impreza med automatgir blir faktisk frakjørt av sin tyngre storebror med samme motor.

Klart sprekere

Den nye motoren er definitivt sprek, og har en sportslig karakter med sterkt stigende effektkurve og ekstraspurt ved effekttoppen på 6.400 o/min. Du kjenner at det er 160 hestekrefter i en kompaktklassebil. Maksimalt dreiemoment på 186 Nm dukker opp ved 3.200 o/min.

Med manuell girkasse gjør Impreza unna 0-100 km/t på akseptable 8,8 sekunder, mens det som nevnt tar litt lengre tid med automatgirkassen; 11,6 sekunder. Toppfarten er 187 km/t for automatversjonen, 203 km/t for den manuelle. Gjennomsnittsforbruket er 0,87 l/mil, litt høyere enn klassestandarden. Her skiller automatgirkassen seg positivt ut ved litt lavere forbruk enn med manuell girkasse.

Solid

Testbilen ga et solid inntrykk på norske veier, og Impreza oppleves som en av de bilene som forholder seg til det norske været og veistandarden på en overbevisende måte. Ved kjøring på dårlig brøytede veier er stabiliteten god, og fremkommeligheten overlegen.

Vis mer
Vis mer


Når det gjelder det sportslige henger ikke Imprezaen helt med, forsøk på å gjøre understellet komfortabelt gir mye bevegelse i bilen, og styring og bremser er ikke så presise som de bør være på en bil av i dag som skal fremstå som sportslig. Uken før vi kjørte denne testbilen kjørte vi storebror Legacy med tilsvarende motor og automatgir, og det var en helt annen opplevelse med hensyn til tilbakemeldinger og sportslighet.

Ansiktsløftet

For 2006 har Impreza fått en ansiktsløftning, med en tøffere front og xenonlys som standard. Innvendig har det ikke skjedd store forandringer, og interiøret oppleves som trangt og umoderne. For eksempel er bakdørene svært små, og bagasjerommet gir ikke så mye plass som i biler som er tilsvarende lange som Impreza.

Videre skal vi se på konklusjon og konkurrenter.