Motor og kjøreegenskaper

Med tanke på det beskjedne slagvolumet, er Renaults 1,5-liters dieselmotor en imponerende kraftkilde. Den som er på jakt etter kjøreglede vil ikke bli imponert over Grand Scenic, men hvis målet er trygghet og forutsigbarhet scorer franskmannen høyt.

Vis mer


Grand Scenic 1.5 dCi er utrustet med en topp moderne dieselmotor med common rail innsprøytning og turbo. Til tross for et slagvolum på bare 1.496 kubikkcentimeter produserer motoren 105 hestekrefter ved 4.000 o/min. I tillegg leverer motoren 240 newtonmeter ved 2.000 omdreininger.

240 newtonmeter er ikke så mye i dagens dieselverden, der de fleste 2,0-liters motorer kan friste med minst 300 newtonmeter. Likevel, hvis man har i mente at de fleste 2,0-liters bensinmotorer leverer under 200 newtonmeter, fremstår 240 Nm som et sterkt tall, slagvolumet tatt i betraktning.

Sterk gjennom hele registeret

Vis mer


Og ute i virkeligheten opplevde vi aldri savn etter mer kraft. Den lille dieselmotoren gjør nemlig en svært god jobb. Kraftkilden produserer merkbar akselerasjon allerede fra 1.000 omdreininger og når den digitale turtelleren nærmer seg 2.000 omdreininger, produserer motoren et fint skyv i seteryggen. Den overraskende friske fartsøkningen vedvarer gjennom hele registeret, og gir seg ikke før ved 4.500 omdreininger, der det føles riktig å legge inn girskiftet.

Gjerrig

Vis mer


Med tanke på at man faktisk befinner seg i en nesten 4,5 meter lang syvseter, gjør 1,5-literen en overraskende god innsats under alle forhold. Den manuelle sekstrinns-kassen passer motoren godt, og verken forbikjøringer eller tung last er noe problem. I tillegg er bilen rimelig i drift. Renault oppgir et blandet forbruk på bare 0,54 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er svært gode tall for en såpass høy, lite aerodynamisk og 1,5 tonn tung bil.

Renault oppgir at Grand Scenic 1.5 dCi skal klare 0 til 100 på 12,9 sekunder. Grunnet vær- og føreforhold fikk vi ikke etterprøvet disse tallene. Men hvis Renault har rett, holder bilen overraskende godt følge med kraftigere motoriserte konkurrenter.

Stillegående

Renaults 1,5-liters dieselmotor kjennetegnes i tillegg av sin myke og stillegående gange. Motoren produserer lite vibrasjoner og er et godt eksempel på hvordan dagens motorprodusenter har klart å overvinne svært mange av de tradisjonelle dieselmotor-ulempene.

Lite overskuddsvarme

Vis mer


Helt perfekt er motoren imidlertid ikke - sett med norske øyne. 1,5-literen er nemlig et godt eksempel på at jakten på stadig høyere effektivitet, lavere drivstoff-forbruk og mindre støyproduksjon samtidig har resultert i stadig mindre overskuddsvarme. I størsteparten av verden er dette et positivt fenomen, men i Norge kan den manglende varmeproduksjonen bli et problem på vinterstid. Dette er årsaken til at stadig flere bilprodusenter utruster "norske" biler med såkalte tilleggsvarmere. Disse små dieselbrennerne sørger for at både kupé- og motor raskt oppnår ønsket driftstemperatur.

Klarer ikke å holde på driftstemperaturen

Grand Scenic 1.5 dCi mangler imidlertid en slik tilleggsvarmer. I stedet har Renault satset på å plassere elektriske varmetråder i varmeapparatet. Disse sørger for at det heldigvis relativt raskt oppstår lunk i kupeen. Motoren får imidlertid ingen hjelp, og vi opplevde derfor at denne brukte svært lang tid på å oppnå driftstemperatur når termometeret viste minusgrader.

Ikke nok med det. Når temperaturmåleren omsider viste at kjølevannet hadde nådd riktig temperatur, skulle det ikke mer enn en lang nedoverbakke eller litt lyskryss-venting til før motortemperaturen sank igjen.

En kald motor bruker mer drivstoff og slipper ut mer avgasser enn en varm motor. Og når det er virkelig kaldt ute vil Grand Scenic 1.5 dCi få problemer med å varme opp hele den store kupeen.

Sekstrinns girkasse

Vis mer


Grand Scenic 1.5 dCi er utrustet med en sekstrinns manuell girkasse. Girspaken er trukket opp på dashbordet og er dermed lett å nå. I tillegg glir spaken lett fra trinn til trinn. Sjettegiret har en perfekt utveksling, i den forstand at motoren arbeider ved omlag 2.000 omdreininger i 100 kilometer i timen. Det betyr at man kan kose seg med en motor som arbeider på et lavt og støysvakt turtall, samtidig som maksimalt dreiemoment er umiddelbart tilgjengelig.

Lite kjøreglede

Hvis kjøreglede er målet, er selvsagt ikke en syvseters fleksibil det opplagte valget. Når det er sagt, må det understrekes at det finnes enkelte fleksibiler som er mer inspirerende enn andre. To av modellene som utmerker seg i positiv retning er Mazda 5 og Volkswagen Touran. Disse har begge kjøreegenskaper som er sportslige nok til å tilby underholdning på svingete landeveier.

Renault Grand Scenic stiller i klasse med Toyota Verso, noe som betyr at verken styring eller hjuloppheng egner seg særlig godt for å produsere kjøreglede. Grand Scenic-styringen er ullen, og bilen har et oppsett som sørger for at den blir en typisk understyrer. Til gjengjeld oppleves bilen generelt som komfortabel, selv om den blir litt stakkato over de skarpeste ujevnhetene.

Effektiv antispinn

Vis mer


Samtidig oppleves Grand Scenic som en trygg og forutsigbar bil, ikke minst med det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) aktivert. Sistnevnte lar seg riktignok koble ut, men kobler seg automatisk inn så snart hastigheten overstiger 50 kilometer i timen. Og det er kanskje like greit. Både stabilitetsprogrammet og antispinnprogrammet gjør nemlig en svært god jobb, ikke minst på glatt og vanskelig føre. De elektroniske systemene sørger nemlig for å holde understyringstendensen i tømme, både med og uten gasspådrag.

Gode bremser

Også bremseredskapen gjør en god jobb. Riktignok produserer bremsene en del støy, men dette er selvsagt av underordnet betydning. Ved nødbrems kvitterer bilen med svært stabil og fin oppførsel både på lang-sletter og i sving - også under vanskelige føreforhold.

Elektromekanisk parkeringsbrems

Vis mer


Vi nevner også den elektromekaniske parkeringsbremsen, som vi raskt lærte oss å sette pris på. Renault har nemlig valgt å programmere parkeringsbremsen slik at den automatisk deaktiveres ved igangkjøring. Dette i motsetning til Volkswagen, som krever at Passat-sjåføren må deaktivere parkeringsbremsen manuelt. Bra, Renault.

Renault Grand Scenic 1.5 dCi kan skilte med effektiv motor, forutsigbare kjøreegenskaper, gode bremser og en lav pris. Er den et røverkjøp?Les vår konklusjon her.