Motor og kjøreegenskaper

Med 1,6-liters bensinmotor blir 1007 mer enn sprek nok. Den halvautomatiske girkassen derimot, har mange svakheter.

Vis mer


Peugeot 1007 er tilgjengelig med fire motoralternativer, hvorav én dieselmotor med 1,4-liters slagvolum. Rimeligste bensinmotor-alternativ er en 1,4-liter som yter 75 hestekrefter, etterfulgt av en 16-ventilert 88-hester med samme slagvolum. Størstemann er 1,6-literen vi denne gangen hadde på test. 1,6-literen, som vi kjenner godt fra en rekke Peugeot- og Citroën-modeller, er en fin motor som yter 110 hestekrefter og 147 Nm.

Automatisert kløtsj

Det som er litt spesielt, og etter vårt syn dumt, er at 1,6-literen kun leveres i kombinasjon med en halvautomatisk girkasse. Denne halvautomatiske femtrinnskassen, som på Peugeot-språk kalles 2 Tronic, er i utgangspunktet en manuell girkasse med automatisert kløtsjfunksjon. Girkassen kan om ønskelig betjenes manuelt, men har i tillegg en automat-funksjon. Etter vårt syn er imidlertid 2-Tronic-kassen, i likhet med flere andre halvautomatiske girkasser, belemret med litt for mange svake sider til at den trygt kan anbefales.

Treg og nøkkete

Vis mer


For det første er girskiftene relativt trege, både ved opp- og nedgiring. I tillegg er skiftene tidvis nøkkete, noe som gir en stakkato kjøreopplevelse.

Til 2 Tronic-kassens forsvar skal det sies at girskiftene ble mer harmoniske etter hvert som vi lærte oss girkassen å kjenne - og følgelig tilpasset vårt kjøremønster. Men det at vi må tilpasse vår kjørestil etter girkassen er etter vårt syn bakvendtland. Det burde selvsagt være omvendt, slik det er med en ordinær automatgirkasse, som tilpasser seg førerens kjøremønster.

Ikke bakkestarthjelp

2 Tronic-kassen har i tillegg flere svakheter som er plagsomt til stede. Det største problemet er at girkassen ikke støttes av noen form for bakkestarthjelp. Dermed glir bilen bakover så snart man slipper bremsepedalen, noe som vanskeliggjør bakkestart. For det andre er girkassen usedvanlig lite villig til å gire opp etter avsluttet akselerasjon. Vi opplevde flere ganger at motoren ble liggende på over 5.000 omdreininger i 2. gir i lang tid etter at vi hadde gått av gasspedalen.

Girhendler bak rattet

Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at 2 Tronic-girkassen også kan gires manuelt. Og etter litt tilvenning er det fullt mulig å oppnå brukbar komfort. I manuell modus kan man velge mellom å bruke lekre, sølvfarvede hendler bak rattet, eller vippe selve girspaken frem og tilbake.

Girspaken er forøvrig forbilledlig enkel i bruk. I stedet for at spaken beveges i en tradisjonell sjaltegate, spretter den i stedet tilbake i utgangsposisjon etter bruk. Et kjapt dytt fremover resulterer i Drive, og revers aktiveres ved å dytte spaken til høyre og mot seg. Med litt tilvenning går dette usedvanlig raskt.

Kan alltid gire manuelt

For å velge automat-funksjonen trykker man på en stor knapp bak girspaken. Heldigvis tillates manuell giring selv om automat-funksjonen er aktivert, slik at man i praksis kan gire seg forbi girkassens nevnte svakheter. Vi nevner også at girkassen i automatfunksjon er flink til å gire ned ved fartsreduksjon, slik at man får motorbrems-hjelp i nedoverbakkene.

Mer enn sprek nok

Vis mer


Som vi nevnte innledningsvis er 1,6-literen mer enn sprek nok for denne bilen. Motoren trekker rent fra 1.250 omdreininger og skaper frisk akselerasjon så snart nålen når 2.500-streken. Deretter produseres fin fartsøkning helt til 6.500 omdreininger, 250 omdreininger over rødmerkingen.

Selv om vi aldri opplevde behov for mer motorkraft, er ikke akselerasjonstallene spesielt imponerende. Peugeot oppgir nemlig selv at bilen bruker 12,6 sekunder fra 0 til 100. Til sammenligning klarer en den langt større stasjonsvognutgaven av Peugeot 307 samme øvelse på 12,4 sekunder.

Taper 2,2 sekunder

Forklaringen er selvsagt bilens høye vekt og - ikke minst - 2 Tronic-kassen. Fordi 1007 1.6 kun er tilgjengelig med halvautomatisk girkasse vet vi ikke hvor rask bilen ville vært med en ordinær, manuell girkasse.

Men ved å skjele til 1007 1.4, som er tilgjengelig med begge girkasse-varianter, kan vi få en viss fornemmelse. Med 1,4-literen under panseret øker nemlig 0 til 100-tiden fra 15,6 til 17,8-sekunder med 2 Tronic-kasse. Det er en forskjell på hele 2,2 sekunder, noe som underbygger vår påstand om trege girskift.

Tørstere i praksis

Vis mer


Når det gjelder forbruk skal imidlertid 2 Tronic-kassen ha en positiv, om enn beskjeden, effekt. Hvis vi igjen skjeler til 1,4-literen, oppdager vi at forbruket synker fra 0,64 til 0,62 liter per mil ved blandet kjøring med halvautomatisk girkasse. Med 1,6-liters motor og 2 Tronic skal forbruket ifølge Peugeot være 0,66 liter per mil.

Disse tallene viste seg imidlertid å stemme dårlig med vår virkelighet. Testbilens kjørecomputer viste i hvert fall en rekkevidde på bare 40 mil med knallfull bensintank. Sistnevnte rommer tilfeldigvis nøyaktig 40 liter.

Nå skal det selvsagt nevnes at vi kjørte bilen på vinterføre og i testøyemed, noe som alltid vil resultere i et relativt høyt forbruk. Men 1,0 liter per mil er uansett et høyt tall, og vi mistenker at forbruket faktisk ville vært lavere med en ordinær, manuell girkasse.

Flott i byen

Vis mer


Peugeot 1007 er en glimrende bybil. De beskjedne ytre målene er i seg selv et stort pluss og relativt god sikt bakover sørger for at heller ikke rygging blir noe stort problem. Den voldsomme takhøyden gjør det naturlig å velge en høy sitteposisjon, noe som i sin tur gir god oversikt over trafikkbildet. I tillegg kommer skyvedørene, som vi allerede har overøst med ros.

Ikke like god på landeveien

I byen er altså bilen i sitt ess. På landeveien føler den seg imidlertid ikke like hjemme. Styringen er riktignok fin og presis og i moderate hastigheter på god asfalt gjør hjulopphenget en god jobb. Når underlaget blir dårligere og hastigheten øker, får imidlertid den lille bilen tendenser til litt stakkato oppførsel.

Elendige bremseegenskaper

Vis mer


Det som er mer alvorlig, er bilens svake og tildels skumle bremseegenskaper. Ved nødbrems på vanskelig vinterføre kan bilen nemlig bli vimsete og ustabil. Vi opplevde gjentatte ganger at bilen oppsiktsvekkende nok gikk inn i bakhjulsskrens ved harde innbremsinger - og at det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) måtte inn og korrigere.

Ikke nok med det. Ved enkelte, spesielt provoserende forsøk opplevde vi faktisk at bilen kom så dramatisk med hekken at også ESPen måtte melde pass. For å unngå at bilen skulle snurre, måtte vi derfor gripe inn og korrigere med motstyring.

Kort, smal og høy

Slik oppførsel er helt uvanlig i dagens bilverden, og har sannsynligvis sammenheng med bilens dimensjoner. 1007 har nemlig en akselavstand på bare 231,5 centimeter, noe som er ekstremt kort. I tillegg har bilen en sporvidde på beskjedne 143,5 centimeter. Det betyr at bilen hviler på en relativt liten plattform.

Samtidig er bilen 162 centimeter høy, noe som gir et relativt høyt tyngdepunkt, og over 1.200 kilo tung. Kort akselavstand, smal sporvidde, høyt tyngdepunkt og høy vekt er et dårlig utgangspunkt for stabil oppførsel ved harde innbremsinger, selv med hjelp fra ESP. Det vil altså være klokt å ta det rolig med 1007 på svingete og landeveier med vanskelig underlag - ikke minst på vinterføre.

36 poeng hos Euro NCAP

Vis mer


Den passive sikkerhetsteknologien er imidlertid i toppklasse. 1007 har blant annet hele syv kollisjonsputer, hvorav den ene er plassert foran førerens knær. I tillegg har alle fire sitteplasser både beltestrammere og kraftbegrensere. Peugeot 1007 oppnådde hele 36 poeng da bilen ble kollisjonstestet hos Euro NCAP og var dermed bare ett poeng fra maksimalt oppnåelig poengsum.

Både girkasse og bremseredskap har fått hard medfart i dette kapittelet. Er Peugeot 1007 et dårlig kjøp? Og hvilke rivaler lusker i skyggene? Les vår konklusjon her.