Motor og kjøreegenskaper

Med Passat 4Motion er det ikke lenger noen grunn til å grue seg for bratte vinterbakker. Det som imidlertid imponerer mer, er de forbedrede kjøreegenskapene.

Vis mer


Vi har ennå ikke vært borti en firehjulstrekker som ikke går utenpå for- og bakhjulsdrevne biler i vinterglatte bakker. Overraskelsen uteble derfor da det viste seg at også Passat 4Motion peiser opp både glatte og umåkede motbakker.

Det vi derimot var spente på, var om Haldex-koblingen også evnet å forbedre bilens landeveisegenskaper ytterligere - nye Passat er nemlig allerede i utgangspunktet en velkjørende bil. Det skulle imidlertid ikke ta lang tid før vi fikk svaret - 4Motion løfter Passats kjøreegenskaper minst én divisjon.

Understyring ved gasspådrag

Vis mer


2,0 TDI-motoren produserer 140 hestekrefter og 320 Nm og er med andre ord en kraftig motor. Resultatet er at den forhjulsdrevne Passat-utgaven blir understyrt ved gasspådrag, ikke minst på vinterføre. Det effektive antispinn-systemet gjør riktignok sitt beste for å begrense hjulspinn og understyring, men det merkes likevel godt at forhjulene har sin fulle hyre med å håndtere kreftene dieselmotoren produserer.

Mer veggrep til svinging

Vis mer


Med 4Motion under dørken slipper imidlertid forhjulene å håndtere alle motorkreftene på egen hånd. Det faktum at bakhjulene tar unna deler av kreftene, betyr for at forhjulene kan bruke en større del av veggrepet på en svært viktig oppgave - nemlig retningsendring. Dette merkes godt i mange ulike situasjoner. Både ved igangsetting i snø, i glatte rundkjøringer, i skarpe svinger og i slake høyhastighetskurver merker man at antispinn-system og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) i langt mindre grad trenger å blande seg inn i kjøringen. Passat 4Motion blir kort og godt en mer balansert, letthåndterlig og mer velkjørende bil enn sin forhjulsdrevne fetter - noe som i sin tur resulterer i kjøreglede.

Mye krefter til bakhjulene

Vis mer


Haldex 2-teknologien innebærer at inntil 100 prosent av motorkreftene kan overføres til bakhjulene. Det er nok ikke ofte at dette faktisk skjer, men vi klarte i hvert fall å fremprovosere ekte bakhjulsskrens på vinterføre, noe som tyder på at mer enn 50 prosent av kreftene ble flyttet bakover. Slik oppførsel er kun mulig hvis man har deaktivert det elektroniske stabilitetsprogrammet og er selvsagt ikke spesielt nyttig eller voksent. Årsaken til at vi likevel nevner fenomenet, er at det understreker den store opplevde forskjellen mellom en forhjulsdrevet og en firehjulsdrevet Passat.

Økt tilhengervekt

Vis mer


4Motion-symbolet på bakluken betyr altså ikke bare at Passat kommer seg frem der tohjulsdrevne biler må gi opp. 4Motion betyr også forvandlede kjøreegenskaper både i byen og på landeveien - som i sin tur gjør Passat til en artigere og mer harmonisk bil å kjøre.

I tillegg kan det nevnes at tillatt tilhengervekt øker fra 1.800 til 2.000 kilo med firehjulsdrift, og at Passat 4Motion, i motsetning til Golf 4Motion, har et like stort lasterom som den forhjulsdrevne utgaven.

Er 4Motion verdt 31.000 kroner? Eller finnes det firehjulsdrevne alternativer som gir mer bil for pengene? Les vår konklusjon her.