Motor og kjøreegenskaper

En tresylindret 1,0-liters motor høres ikke akkurat voldsomt ut. Men det er mer enn nok for lettvekteren C1, som i tillegg leverer overraskende mye kjøreglede.

Vis mer


Tresylindrede motorer er relativt sjelden vare i dagens bilverden, men når vi kommer ned i 1,0 liter slagvolum er tre sylindre fortsatt den foretrukne konstruksjonen hos mange motorprodusenter. Tresylindrede motorer har nemlig en del fortrinn av økonomisk art. Blant annet sparer man en sylinder, et stempel, en råde og to til fire ventiler. I tillegg klarer man seg med kortere veiv- og kamaksler. Dette betyr selvsagt lavere produksjonskostnader.

Støy

Men alle medaljer har som kjent en bakside - så også den tresylindrede motoren. Denne motorkonfigurasjonen har nemlig en tendens til å støye og vibrere mer enn firesylindrede kraftkilder. C1-motoren er intet unntak fra denne regelen - tvert i mot.

Ved inspirert kjøring er det egentlig bare gøy at den lille motoren stemmer i. Ved høye turtall trekker motor og eksosanlegg faktisk tankene mot uslepne sportsbilmotorer. I hverdagen ville imidlertid de fleste foretrukket langt mindre motorstøy enn det C1-motoren produserer. Og motoren er ikke eneste støykilde. I tillegg slipper mye dekkrumling inn gjennom det tynne karosseriet.

Vibrasjoner

Vis mer


Det som imidlertid irriterte oss mest, var de voldsomme vibrasjonene motoren produserer. På tomgang kjenner man hvordan hele bilen beveger seg og hvordan førersetet vibrerer i takt med motoren. Enda verre blir det hvis man åpner en av bakdørene. Da oppstår nemlig en plagsom dissonans. Vi tror faktisk den lille bensinmotoren produserer mer vibrasjoner enn noen dieselmotor vi har kjørt de siste årene.

I tillegg må det nevnes at C1-motoren er relativt treg å starte, noe som bidrar til å senke kvalitetsinntrykket.

68 hestekrefter

Til gjengjeld er motoren både effektiv og uvanlig gjerrig. Ved hjelp av bare tre stempler og 998 kubikkcentimeter produserer kraftkilden nemlig 68 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Dette er et tall det står respekt av. For eksempel er det ikke hentet ut mer enn henholdsvis 60, 61 og 63 hestekrefter fra de firesylindrede 1,1-literene i Renault Clio, Hyundai Getz og Citroën C2.

93 newtonmeter

Vis mer


Heller ikke maksimalt dreiemoment, 93 Nm, er noe å skamme seg over. Med sine 93 newtonmeter er motoren faktisk like sterk som de overnevnte firesylindrede motorene. Det må imidlertid understrekes at C1-motoren først produserer maksimalt dreiemoment ved 3.600 omdreininger. De firesylindrede motorene leverer tilsvarende kraft ved 2.500 (Clio) og 3.200 o/min (C2, Getz).

800 kilo

C1 har imidlertid en stor fordel - sin lave vekt. C1 veier nemlig ikke mer enn 800 kilo, snaue halvparten så mye som en Volkswagen Touran 2.0 TDI. Og som de fleste bilinteresserte er klar over, er egenvekt like viktig som effekt når akselerasjon er målet.

Nå er selvsagt ikke 13,7 sekunder til 100 km/t et imponerende tall. Men med tanke på hva slags motor vi finner under C1-panseret er tiden absolutt godkjent. Og ute i virkeligheten oppleves faktisk C1 som en mye raskere bil enn de nevnte tallene skulle tilsi. Dette har sannsynligvis sammenheng med den inspirerende motorlyden og bilens beskjedne størrelse bidrar til å forsterke fartsfølelsen.

Sterk gjennom hele registeret

Vis mer


C1-motoren er i sitt ess fra 4.000 o/min og opp til turtallsperren ved 6.500 omdreininger. I dette turtallsområdet oppleves motoren som virkelig sprek og gassresponsen er kvikk. I tillegg er motoren sterk i de lavere og midlere delene av registeret. Den lille kraftkilden produserer fartsøkning helt fra 1.000 o/min og når nålen passerer 2.500-streken er responsen så god at man slipper å gire ned ved behov for moderat fartsøkning.

0,46 liter per mil

C1-motorens aller sterkeste side er imidlertid det lave forbruket. Takket være den lave egenvekten skal C1 klare seg med 0,46 liter per mil ved blandet kjøring, noe som betyr at bilen sammen med de to klonene er Norges mest gjerrige bensinbiler. Ja, C1 trenger faktisk mindre drivstoff enn toseteren Smart Fortwo, som er oppgitt å bruke 0,47 liter per mil. Toyota Prius tar riktignok gullmedaljen med bare 0,43 liter, men den er tross alt en hybridbil.

Takket være sitt ekstraordinært lave forbruk har C1 en teoretisk rekkevidde på hele 76 mil, til tross for at den lille bensintanken kun rommer 35 liter.

Litt sjuskete giroverføring

Vis mer


C1 leveres som nevnt med en femtrinns girkasse. Denne betjenes via en uvanlig lang og litt uelegant spak. Den lange spaken er nok en medvirkende årsak til at giroverføringen oppleves som litt ruskete og upresis.

Citroën har av en aller annen grunn valgt å dreve de tre første girene svært høyt. Hvis motorregisteret brukes fullt ut gir ikke de to første girene seg før ved 55 og 100 kilometer i timen. Femtegiret er imidlertid relativt lavt drevet, noe som innebærer at turtallet blir liggende på 2.850 omdreininger i 100 kilometer i timen. Med tanke på denne motorens uvanlig høye støyproduksjon kunne femtegiret med fordel ha vært høyere drevet.

Inspirerende kjøreegenskaper

Noe av det mest positive ved Citroën C1, er kjøreegenskapene. PSA og Toyota har nemlig evnet å lage en småbil som både er inspirerende og underholdende, samtidig som den er forutsigbar og trygg. En slik kombinasjon er ingen selvfølge, og er en viktig fjær i C1-hatten.

Hvorfor er C1 så morsom å kjøre? Jo, for det første har C1 en fin og presis styring med passe motstand og en ganske sterk vilje til selvoppretting. For det andre oppleves C1 som uvanlig retningsstabil, størrelsen tatt i betraktning.

Lett å kontrollere

Vis mer


Dette er et godt utgangspunkt, men det som virkelig gjør bilen underholdende, er paradoksalt nok at den er så lett å kontrollere ved aktiv kjøring. C1 har nemlig svært godt grep på forhjulene og understyrer mindre ved gasspådrag enn det som er vanlig for forhjulsdrevne småbiler. Dermed takler bilen gasspådrag i svingene, samtidig som den lystrer rattbevegelsene.

I tillegg har bakhjulene en myk slippgrense, noe som betyr at hekken er lett å kontrollere. Prikken over i'en er at bakhjulene "setter seg" uvanlig raskt når føreren opphever bakhjulsskrens med motstyring. Det skal med andre ord svært tøffe provokasjoner til før C1 kvitterer med kontraskrens. Disse egenskapene resulterer i genuin kjøreglede, ikke minst på vinterstid.

ESP ikke tilgjengelig

Vis mer


C1 er ikke tilgjengelig med verken antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dette er i utgangspunktet kritikkverdig og svakt - vi anbefaler i utgangspunktet ingen å kjøpe ny familiebil uten ESP. Når det er sagt, er C1 blant de bilene som klarer seg best uten ESP. For det første er kjøreegenskapene forutsigbare, for det andre er C1 en typisk bybil.

EBD kunne arbeidet raskere

C1 har trommelbremser innenfor bakhjulene, men bremseredskapen gjør samlet sett en god jobb i å få stans på bilen. Vi opplevde flere ganger at den elektroniske bremsekraftfordelerene (EBD) gjorde en svært god jobb når høyre og venstre hjul måtte utføre bråbrems med ulikt underlag. Bremsekraftfordeleren kunne imidlertid med fordel jobbet raskere. I enkelte situasjoner følte vi nemlig at hekken var i ferd med å løsne - for så å bli reddet av EBDen i siste liten. I de fleste moderne biler arbeider EBD så raskt at føreren slipper denne usikkerhets-følelsen.

Litt spretten

Vis mer


Med tanke på bilens størrelse, gjør C1-hjulopphenget generelt en god jobb. Men like komfortabel som større familiebiler er den selvsagt ikke. Blant annet kan bilen bli litt stump og spretten over korte ujevnheter.

C1 har altså underholdende kjøreegenskaper og en sprek, men bråkete motor. Men hvor god plass er det egentlig i den lille bilen? Hvor høy er kvalitetsfølelsen? Og hvor mye utstyr får man for pengene? Les om plass og komfort her.