Motor og kjøreegenskaper

Effekten er god nok til at dette er en morsom bil å kjøre, men den er ikke rå. Til det er det for lite effekt. Likevel gjør turbomotor, firehjulsdrift og manuell girkasse at du blir bestevenn med godt vinterføre.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Toliteren som Volkswagen introduserte med Golf GTI har allerede fått en stor plass i konsernet. I tillegg til i GTI finnes motoren i Jetta, Passat, Octavia RS, Audi A4 og A3. I disse bilene yter motoren 200 hestekrefter. I Audi A6 yter den samme motoren 170 hestekrefter, mens i testbilen hele 220. Det er med andre ord et bredt bruksområde for denne motoren allerede.

20 hestekrefter ekstra

Motoren baserer seg altså på toliteren som sitter i en rekke biler. I A4 DTM dukker det opp 20 hestekrefter ekstra takket være modifisert turbo og motorstyring. Audi har derfor også spandert på nye stempler. Dreiemomentet øker også med 20 newtonmeter fra 280 til 300 newtonmeter. Vi regner med at det er DTM med firehjulstrekk som er mest aktuelt og da klarer bilen 0 til 100 på 6,9 sekunder. Med forhjulstrekk bruker bilen faktisk 7,1 sekunder på den samme øvelsen. Toppfarten synker derimot med firehjulsdrift. Tallene er henholdsvis 244 og 247 med firehjulsdrift og forhjulstrekk.

Bredt register

Tallene er dermed på Audis side, men denne motoren har også et arbeidsområde som strekker seg omtrent over hele turtallsregisteret. Den jobber godt fra snaut 2.000 omdreininger og helt opp til 6.500. Det betyr at bilen er svært lettkjørt og at den har krefter i overflod nesten uansett kjøremønster. I tillegg er sekstrinnskassen behagelig i bruk. Trekket på girkulen er glatt, men man venner seg til det.

Firehjulsdrift

Med såpass mye snø som det har vært på Østlandet i det siste har dette vært en fin biltest. Det er ikke spesielt merkverdig at slikt snøfall genererer salg av firehjulstrekkere. Fremkommeligheten er enorm og Torsen-differensialen som fordeler kraften likt til for- og bakaksel gjør at du kan brøyte deg gjennom snøskavlene. Du er ikke avhengig av hverken brøytebiler eller saltede veier. Det eneste du må huske på er at det ikke stopper fortere med firehjulstrekk. Det er fort gjort å holde for høy fart på glatte veier. Når vi beveger oss over på aktiv kjøring er A4 DTM passe overstyrt også. Den legger rumpa pent ut i svingene, med ESP deaktivert, og du har ekstremt god kontroll over bilen på glatt underlag. Dette er gøy og kombinasjonen sterk turbomotor og firehjulsdrift kommer her virkelig til sin rett. Med ESP aktivert går det på skinner nesten uansett hvor glatt det er. Det er helt trygt.

Vi var også imponert over hvor godt dekkene på denne bilen satt på snøen. Vi hadde brede ContiVikingContact 3, som også har vunnet bladet Motors dekktest flere ganger, og særlig under oppbremsing klorer dekkene seg svært godt fast.

Hard

A4 DTM er den nest mest sportsligste A4-modellen etter RS4. S4 virker nesten mindre sportslig enn dette. A4 DTM er senket og har et svært hardt og sportslig understell. Til sportslig kjøring passer det bra og bilen er velbalansert, men komforten lider kraftig. Det humper og spretter over dumper og hull og du kan kjenne at valkene rundt livet danser opp og ned i takt med veibanen. Kjører man mye på dårlig vei er dette verdt å merke seg og regn med at passasjerer kommer til å klage. Derimot er testbilen utsyrt med noen fantastiske Recaro seter i skinn og mikrofiber (standardutstyr). Disse har bra med justeringsmuligheter og du sitter som støpt. Rattet og girkulen har også innslag av mikrofiber. I interiøret er det brukt mye karbonfiber i dører dashbord og midtkonsoll. Det er lekkert og eksklusivt.

Vi har testet mye Audi A4 og mer om forskjellige motorer og plass og komfort finner dere på denne lenken.

I neste kapittel skal vi se på andre valg i denne prisklassen. Det finnes både elegante og spreke biler, men ingen som er besittelse av begge egenskapene.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.