Motor og kjøreegenskaper

1,4 liters diesel ville for noen år siden ha fremkalt gjesp. Men idag betyr det krefter så det rekker. Og Yaris II greier fint å utnytte dem.

Vis mer


Nye generasjon Yaris tilbys med to bensinalternativer, en tresylindret tusenkubikker på 69 hester fra Daihatsu som også finnes i Aygo, og en 1,3-liter som er kjent fra forrige generasjon og som fortsatt yter 87 hester. Men vi har testet dieselversjonen.

Oppgradert diesel

Når det gjelder diesel var forrige generasjon Yaris også utstyrt med en 1,4-liter med turbo og ladeluftkjøler. Den produserte 75 hestekrefter. Yaris II veier omkring hundre kilo mer enn forgjengeren, men mens 1,3-liters bensineren er nærmest uforandret og dermed gir bilen dårligere ytelser enn før, går det motsatt vei med den nye 1,4 D-4D som nå yter hele 90 hestekrefter og har 190 newtonmeter dreiemoment fra 1.800 til 3.000 omdreininger. Forbedringen er oppnådd ved at man benytter en common rail av andre generasjon som pulveriserer drivstoffet med et trykk på 1.600 bar mot 1.350 tidligere. Samtidig har dysene fått seks i stedet for fem hull og turboen har variabel geometri.

Vis mer


Sprekeste Yaris

Dette betyr i praksis at det er en fornøyelse å kjenne den gode trekkraften gi rask og jevn akselerasjon fra under 2.000 omdreininger. Turboforsinkelsen før det er imidlertid påtagelig og krever tilvenning. Motoren er turtallsvillig og utnyttbar på et relativt bredt register - opp mot 5.000 omdreininger - og er i det hele tatt et godt eksempel på at Toyota har tatt diesel meget seriøst de siste årene også for de lavere segmentene. Også lydnivået er akseptabelt; rullestøy er mer påtrengende i Yaris enn motorlyd bortsett fra ved fullt pådrag. I motorveihastighet 100 kilometer i timen er turtallet 2.300 omdreininger i femtegir hvilket gir en jevn og fjern during som ikke er ubehagelig. Girkassen er lettsjaltet og det er ikke noe å si på utvekslingen som tjener motorens ressurser bra.

Vis mer


Grep på veien

Nye Yaris har 50% mer vridningsstivhet enn forgjengeren, ifølge Toyota. Videre er akselavstand og sporvidde øket. Forhjulsopphenget er uforandret i forhold til forgjengeren men bak er det kommet en ny torsjonsaksel. Hjuldimensjonene er også blitt øket. Resultatet er selvfølgelig bedre kjøreegenskaper. Vi hadde ihvertfall intet å utsette på disse, som fremsto som forutsigbare og lett understyrte i den grad vi kunne bedømme dem på det vinterføret vi hadde til disposisjon. På glatte, svingete strekninger grep uansett VSC-systemet (stabilitetskontrollen/ESP) inn til stadighet med sine varselpip. ESP antiskrens er standard på utstyrsnivå Sol men burde være tilgjengelig på alle nivåer. Nye Yaris har fått elektrisk servo på kolonnen som gjør en bra jobb med presis og direkte styring som er kvikk i lave hastigheter og betryggende i høyere fart. På noen tørre men svært humpete strekninger merket vi videre hvor bra hjulopphenget sørget for kontakt med overflaten - utenkelig på en småbil for en del år tilbake - og muliggjorde kvikk og underholdende fremdrift på svingete veier.

Med hjulopphenget nærmer vi oss nå kapitlet komfort, og plass og komfort kan du lese om her.