Motor og kjøreegenskaper

Nye Toyota RAV4 er lettkjørt både i byen og på landeveien. Firehjulsdriften fungerer utmerket og bensinmotoren er mer enn sterk nok.

Vis mer


Nye RAV4 kan leveres med tre motoralternativer - én bensinmotor og to dieselmotorer. Den kraftigste dieselmotoren er en skikkelig kraftplugg som yter hele 177 hestekrefter og 400 Nm. Den høye prisen (477.000 kr) sørger imidlertid for at denne blir et urealistisk alternativ for mange av oss.

2.0 VVTi eller 2.2 D-4D

For ordinære lønnsmottakere vil derfor valget i praksis stå mellom en 2,2-liters dieselmotor som yter 136 hestekrefter og en 2,0-liters bensinmotor. Bensinmotoren kan, i motsetning til dieselmotoren, kombineres med automatgirkasse. Og det var nettopp en RAV4 2.0 VVT-i med automatkasse vi disponerte i vår første RAV4 III-test.

152 hestekrefter

Bensinmotoren er en videreutvikling av den vi kjenner fra forrige generasjon RAV4, noe som betyr 2,0 liter slagvolum og variable ventiltider. Motoren yter nå 152 hestekrefter og 195 Nm og trekker godt gjennom hele registeret. Aller best trives den imidlertid ved høye turtall. I området fra 5.000 til 6.500 omdreininger produseres så effektiv fartsøkning at forbikjøringer aldri blir noe problem.

Vis mer


Fordi nye RAV4 har vokst både i lengde og bredde, har bilen blitt nesten 200 kilo tyngre enn sin forgjenger. Likevel påstår Toyota at bilen skal klare 0 til 100 på 10,6 sekunder - like raskt som forgjengeren. Med automatkasse øker tiden til 12,0 sekunder, noe som absolutt er godkjent for en firehjulstrekker.

Kun fire trinn

Automatkassen, som koster drøye 16.000 kroner, er ikke spesielt moderne. Blant annet er kassen henvist til å spille på bare fire trinn. Dette resulterer i relativt lange gir. Førstegiret gir seg for eksempel ikke før ved 65 kilometer i timen, mens andregiret varer og rekker helt til 115, noe som er uvanlig høyt. De lange girene betyr at man treffer neste gir rett over 4.000 omdreininger. Dermed tar det litt tid å nå opp i 5.000 omdreininger, der motoren altså yter best.

Girkassen er heller ikke spesielt rask på nedgiring.

Myke girskift

Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at automatkassen fungerer fint i hverdagen. Sjaltegaten kan tilsynelatende se kronglete ut, mer er i praksis svært grei å finne frem i. Girskiftene er i tillegg myke og komfortable og turtallet ligger pent på lave 2.450 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Om ønskelig kan girkassen gires "manuelt". Dette skjer imidlertid ved å føre girspaken nedover sjaltegaten, noe som fremstår som litt gammeldags. Det vanlige er i dag at girspaken vippes til siden og at føreren deretter velger gir ved å skyve spaken frem og tilbake.

Lavere forbruk

I markedsføringen av forrige generasjon RAV4 la Toyota stor vekt på at bilen hadde konstant firehjulsdrift. Denne gangen skryter de av det motsatte, nemlig at RAV4 i utgangspunktet er en forhjulsdrevet bil. Den nye løsningen skal ifølge Toyota gi bedre drivstoff-økonomi, noe tallene vitterlig ser ut til å bekrefte. RAV4 VVT-i skal nemlig klare seg med 0,86 liter bensin per mil ved blandet kjøring. Dette er faktisk 0,02 liter mindre enn forgjengeren, som altså var nesten 200 kilo lettere.

Med automatgirkasse er forbruket oppgitt til 0,90 liter.

Elektronisk styrt

Vis mer


Det nye firehjulsdrift-systemet er elektronisk styrt og inngår i Toyotas såkalte "Integrated Active Drive System". De andre komponentene i denne pakken er den elektriske servostyringen og det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), som på Toyota-språket kalles VSC (Vehicle Stability Control).

Dette betyr at elektronikken som styrer firehjulsdriften mottar signaler fra en rekke givere. Blant annet overvåkes girvalg, gasspådrag, motorturtall, dreiemoment, bilens hastighet og rattvinkel. Når elektronikken oppfatter at det er behov for firehjulsdrift, overføres inntil 45 prosent av kreftene til bakhjulene.

Ingen forsinkelse

Overføringen av krefter foregår svært raskt og vi var i hvert fall ikke i stand til å registrere noen forsinkelse. Ved gasspådrag fra stillestående oppleves det som om bakhjulene er med helt fra start. For sikkerhets skyld har imidlertid Toyota utrustet RAV4 med en egen knapp for permanent firehjulsdrift. Denne kan brukes i inntil 40 kilometer i timen.

Redusert bakkeklaring

Vis mer


Takket være skikkelig vintervær fikk vi rikelig anledning til å prøve ut firehjulsdriften. Og vår erfaring er at det nye 4x4-systemet fungerer svært godt. Nye RAV4 gnager seg opp svært bratte og glatte bakker og takler tildels svært dyp snø. RAV4 får imidlertid problemer når snøen blir dyp og tung. Bakkeklaringen er nemlig redusert fra 20,5 til 19,0 centimeter. I tillegg er beskyttelsesplatene under bilen innfestet på en slik måte at de drar med seg snø når man rygger. Dermed risikerer man at plastdekslene rives løs, noe vi opplevde.

Utforbakke-hjelp

Land Rover Freelander var lenge den eneste bilen i folke-SUV-klassen som kunne skilte med utforbakke-hjelp, eller Hill Descent Control, som teknologien kalles. Nå er denne teknologien også på plass i RAV4, under navnet Downhill Assist Control (DAC).

Dessverre kan DAC bare leveres i kombinasjon med automatgirkasse. Dette er synd, DAC er nemlig en utmerket skytsengel i vinterglatte bakker. Hvis man aktiverer DAC overtar nemlig elektronikken styringen av bremsene. Føreren trenger kun å konsentrere seg om styringen, DAC sørger for at hastigheten holder seg lav og forhindrer skrens ved å regulere bremsekraften til hvert enkelt hjul.

God fremkommelighet

Vis mer


I motsetning til storebror Land Cruiser er ikke RAV4 en ekte terrengbil. Takket være velfungerende firehjulsdrift, høy bakkeklaring, avanserte antispinn-systemer og muligheten for å aktivere kontinuerlig drift på alle hjul, er imidlertid fremkommeligheten mer enn tilstrekkelig for å takle selv svært vanskelige hytteveier, også etter snøfall.

Lettkjørt

I likhet med forgjengeren kjennetegnes også nye RAV4 ved at den er en svært lettkjørt bil i byen, ikke minst med automatgirkasse. Svingradiusen er god, den høye sittestillingen gir god oversikt over trafikkbildet og den gode bakkeklaringen sørger for at fortauskanter og andre hindringer blir mindre truende. Styringen er lett og komfortabel og bilen triller lett, i motsetning til Suzuki Grand Vitara, som preges av en tyngre og dvaskere styring og mer motstand i drivlinjen.

Stump og spretten

Vis mer


Helt perfekt er RAV4 imidlertid ikke. I likhet med forgjengeren oppleves nemlig nye RAV4 som stump og spretten, både i byen og på landeveien. Bilen er riktignok blitt noe snillere i oppsettet, men er ikke like komfortabel som de beste konkurrentene. Mens CR-V, Grand Vitara og X-Trail på en myk og flytende måte parerer alt fra småhull og broskjøter til fartsdumper og telehiv, får RAV4ens hjuloppheng ofte problemer, med stakkato og spretten oppførsel som resultat. Der underlaget er dårlig blir derfor RAV4 en mer anstrengende bil å kjøre.

Det er helt sikkert mange og sammensatte forklaringer bak den stumpe oppførselen. Vi regner imidlertid med at bilens korte akselavstand (256 cm) er en medvirkende årsak. De tre nevnte konkurrentene måler rundt 8 centimeter mer mellom hjulnavene.

God styring

Den elektriske styringen er imidlertid svært god og oppleves både som stram og presis. I tillegg er bilen svingvillig, noe som bidrar til at den blir morsom å kjøre. Grunnet vinterværet fikk vi knapt kjørt bilen på tørr asfalt. Vi vet derfor ikke hvordan bilen oppfører seg ved sportslig kjøring med skikkelig grep.

Kommer med hekken

Vis mer


Det vi imidlertid vet, er at nye RAV4 er et artig bekjentskap på norske vinterveier. Til tross for at Toyota opplyser at maksimalt 45 prosent av kreftene overføres til bakhjulene, tenderer nemlig bilen til overstyring ved gasspådrag. Dette er underholdende, men ikke farlig. Stabilitetsprogrammet har nemlig et relativt strengt oppsett, og parerer bakhjulsskrensene i god tid før de blir skumle. Stabilitetsprogrammet er ikke mulig å skru av og varsler føreren både visuelt og akustisk når det griper inn, noe som har en pedagogisk effekt.

Fine bremseegenskaper

Også bremseredskapen gjør en god jobb. Bremsene er lette å dosere og får bistand fra både den elektroniske bremsekraftfordelingen (EBD) og stabilitetsprogrammet. Resultatet er meget stabil oppførsel ved nødbrems, også på svært utfordrende underlag.

Men hvordan er det nye RAV4-interiøret? Hvor god plass er det i baksetene? Og i lasterommet? Les om plass og seteløsninger her.