Motor og kjøreegenskaper

Nye Lexus IS fremstår som det den ønsker å være: Premium på både motorisering og kjøreegenskaper. Kanskje på grensen til det sterile?

Vis mer


Vi opplevde IS250 som lettkjørt og presis på veien og som tilstrekkelig motorisert - uten noe å få noe spesielt kick av.

Fra rekkesekser til V6

Mens forrige Lexus IS var utstyrt med en motor med seks sylindre i rekke – noe BMW heretter blir alene om etter at også Mercedes har gått over til V-arkitekturen – har nye IS250 en V6-motor under panseret. Den har et slagvolum på nøyaktig 2,5 liter, direkte bensini-nnsprøytning og er basert på 3-literen kjent fra fjorårets Lexus-nyhet: GS300. I IS250 yter den 208 hestekrefter og trekker med 252 newtonmeter ved 4.800 omdreininger. På papiret er dette ikke spesielt imponerende, og bilens vekt er anselig. Allikevel gjør den moderne og kultiverte motoren en meget god jobb i samarbeid med en av de beste automatgirkasser vi har hatt med å gjøre. Toppfarten er av Lexus oppgitt til 225 kilometer i timen og 0 til 100 går unna på litt over åtte sekunder. Vil man ha riktig friske ytelser må man høyt opp i turtallene - konkurrenten fra BMW oppleves som sterkere i mellomregisteret.

Vis mer


Utmerket girkasse

Bilen var altså utstyrt med en automatisk sekstrinns girkasse. Den er forbilledlig både når det gjelder bruk og virkemåte: Girskiftene var raske og foregikk diskret og behagelig. Den er også satt opp på en måte som utnytter motoren bra. Man kan gire manuelt med hendler bak rattet uten at vi opplevde at det ga noen fordel. I praksis vil motoren, ved konstant fart 100 kilometer i timen, ha et turtall på 1.800 omdreininger i 6. gir, 2.300 omdreininger i 5., 3.100 i 4. gir og 4.400 omdreininger per minutt i tredje gir. Utvekslingen er med andre ord uten "hull" i landeveis- og motorveitempo og fremdriften er upåklagelig uten å bli rykkete eller masete.

Vis mer


Fine kjøreegenskaper

IS250 preges på veien av en meget balansert og behersket oppførsel, men man må være oppmerksom på at de meget kontrollerte kjøreegenskapene på tørt føre blir til svært merkbar overstyringstendens så snart underlaget blir glatt, og det var det for en stor del under vår testkjøring. Bilens elektroniske hjelpere – ESP eller elektronisk stabilitetsprogram - griper imidlertid inn kontant og betryggende – med hørbare varselpip. Det er for øvrig bare mulig å slå systemet av delvis, det vil si for å deaktivere antispinn-programmet. Den elektriske servostyringen er av de absolutt beste i genren; den er presis og passe progressiv og assistansen varierer både med hastighet, turtall og rattets dreievinkel- og moment. Tilbakemeldingsfølelsen er likevel ikke helt som med en god hydraulisk styring.

Vis mer


Som Mercedes C-klasse og BMW 3-serie er Lexusen bakhjulsdrevet men uten å være så typet som BMWs 3-serie; her er oppførselen mer nøytral og altså betryggende balansert. Bilen er i det hele tatt så gjennomført bra på alle måter at det grenser til det aseptiske - enkelte ville kanskje etterlyse en mer markant personlighet ved denne bilen, men det ville være urettferdig å sette dette opp som noe negativt. Når det gjelder livet ombord generelt er det nettopp denne grundig gjennomarbeidede siden ved bilen som gjør den så behagelig og avstressende å kjøre i og med. Plass og komfort kan du lese om her.