Motor og kjøreegenskaper

Mazda 6-kunder kan velge mellom to dieselmotorer. Vi følte intet savn etter det kraftigste alternativet.

Vis mer


Mazda 6 har helt siden starten vært tilgjengelig med dieselmotor, men her i landet forsvant disse i 2004, og det var først i sammenheng med ansiktsløftingen at bensinmotorene igjen fikk selskap. Til gjengjeld kan man nå velge mellom to dieselalternativer, en 121- og en 143-hester. Begge har 2,0 liter slagvolum, 16 ventiler og mates via common rail innsprøytning.

Maks effekt ved 3.500 o/min

Vårt testeksemplar var utrustet med den rimeligste varianten, som altså yter 121 hestekrefter. Dette høres kanskje ikke så voldsomt ut, all den tid det finnes 1,6-liters dieselmotorer som leverer 110 hester. Mazda-motoren er imidlertid et godt eksempel på at antall hestekrefter ikke alltid bør tillegges avgjørende betydning. Hvis vi ser nærmere på de tekniske dataene viser det seg nemlig at de 121 hestekreftene er på plass allerede ved 3.500 o/min. Dette er uvanlig tidlig og betyr at man ikke trenger å presse motoren for å hente ut maksimal effekt.

320 newtonmeter

Vis mer


Det som er minst like interessant, er dreiemomentet. Det viser seg nemlig at Mazda-motoren produserer hele 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Det betyr blant annet at motoren er like sterk som 136-hesteren som er å finne i diverse Citroën-, Ford-, Peugeot- og Volvo-modeller. Det betyr også at den kan skilte med like høyt dreiemoment som 150-hesteren vi kjenner fra Alfa Romeo, Opel og Saab. Når det kommer til dreiemoment har derfor ikke Mazda-motoren noe å skamme seg over.

Skyv i seteryggen

Og ute i virkeligheten er det nettopp kraftoverskuddet som kjennetegner motoren. Common rail-motoren produserer et flott skyv allerede fra 1.500 omdreininger og den fine fartsøkningen vedvarer til 4.000 omdreininger, der det dabber litt av. I nevnte turtallsområde oppleves motoren nærmest som ustoppelig, også i bratte motbakker.

Seig

Vis mer


Også seigdragingsevnen står det respekt av. Vi provoserte blant annet ved å legge inn tredjegiret i en slak oppoverbakke, for deretter å fjerne foten fra gasspedalen. Til slutt endte vi opp med tomgang og drøye 20 kilometer i timen.

I slike situasjoner er det selvsagt ingen motorer som trives, heller ikke denne. Mazda-motoren gjorde imidlertid jobben uten å klage og var aldri i nærheten av kveling. Heller ikke da vi uten forvarsel tråkket gasspedalen i bunn klarte vi å kvele motoren, noe som vitner om avansert og velfungerende motorstyring.

Denne ekstreme øvelsen er selvsagt ikke spesielt nyttig i hverdagen. Men den attesterer at det skal svært mye til før motoren gir seg, noe som er ekstra viktig når vi har med en dieselmotor å gjøre. Grunnet høy kompresjon stopper det nemlig ubehagelig brått når dieselmotorer kveles. Dette kan i verste fall kan resultere i påkjøring bakfra for den som er litt uheldig i et kryss eller en rundkjøring.

Rygging med kløtsjpedalen

Vis mer


Også ved rygging har man fordel av Mazda-motorens seigdragingsevne. Fordi motoren er så sterk, trenger man nemlig ikke å bruke gasspedalen. I stedet kan man rygge ved hjelp av kløtsjpedalen, med bremsepedalen i beredskap. Det skal imidlertid understrekes at også flere andre biler med sterke motorer kan skilte med samme egenskap.

Bredt register

Med tanke på at maksimal effekt er på plass allerede ved 3.500 omdreininger, lot vi oss overraske over at rødmerkingen først starter ved 5.000 o/min. Det som overrasket oss enda mer var at turtallssperren først trer i kraft ved 250 omdreininger senere.

Nå skal det riktignok sies at man ikke oppnår noe ved å presse motoren så langt. Som nevnt yter motoren best til 4.000 omdreininger . Og når turteller-nålen passerer 4.750 o/min er det tydelig at motoren ikke ønsker mer turtall. Likevel - 4.750 omdreininger er et ganske høyt tall for en diesel, noe som betyr at denne motoren har et uvanlig bredt effekt-register.

10,9 sekunder

Vis mer


Heller ikke 0 til 100-tiden er noe å skamme seg over. 121-hesters-utgaven av Mazda 6 2.0 MZR-CD klarer denne øvelsen på 10,9 sekunder, noe som for eksempel betyr at den er et helt sekund raskere enn 120-hesters-utgaven av Vectra 1.9 CDTi.

Forbruket, 0,61 liter per mil ved blandet kjøring, er midt på treet. Takket være en 64-liters drivstofftank får bilen en teoretisk rekkevidde på 105 mil.

Støysvak

Vis mer


Som de fleste andre dieselmotorer er også denne kraftkilden knatrete og bråkete i kald tilstand. Etter noen minutter blir imidlertid gangen mykere og støynivået lavere. Forøvrig er tilleggsvarmer standardutstyr, noe som medvirker til at motoren ikke bruker særlig lang tid på å oppnå driftstemperatur. Dieselvarmeren sørger også for at passasjerene slipper å vente lenge før varm luft strømmer ut fra luftdysene.

Lite vibrasjoner

Mazda-motoren har altså en relativt harmonisk og stillegående gange. Også vibrasjonene er godt dempet. For eksempel merkes ingen vibrasjoner i førersete, girspak eller håndbrekk. Den som kjenner etter vil imidlertid legge merke til svake vibrasjoner i ratt og kløtsjpedal.

Sistnevnte er ikke plagsomt, men viser at motoren tross alt ikke er perfekt. Vi bet oss også merke i at motoren må helt opp i 1.400 omdreininger før den arbeider helt rent, noe som betyr at motorstyringen kunne vært enda bedre.

Stram girkasse

Vis mer


Hovedinntrykket er imidlertid at dette er en svært god motor. Det samme kan sies om girkassen. Denne har seks trinn og betjenes via en skinntrukket girspakkule montert på en svært kort spak. Avstanden mellom trinnene er kort og girspaken har et stramt og sportslig oppsett. Til tross for fravær av slark i giroverføringene, glir den korte spaken lett i gir.

Takket være et høyt sjettegir, arbeider motoren ved bare 1.750 omdreininger i 100 kilometer i timen. Dermed blir motorstøy overhodet ikke noe problem.

Inspirerende

Vi gikk grundig gjennom kjøreegenskapene sist gang vi testet Mazda 6, og går derfor med harelabb over temaet denne gangen. Vi gjentar imidlertid at elektronisk stabilitetsprogram (ESP - eller VSC på Mazda-språk) er standardutstyr og at dette gjør en god jobb. Det samme gjelder bremseredskapen, som sikrer stabil oppførsel ved nødbrems. Vi repeterer også at Mazda 6 er utrustet med et svært godt hjuloppheng, som takler alle slags ujevnheter på en god måte. Hjulopphenget er samtidig stivt nok til at bilen blir inspirerende å kjøre.

For snill antispinn

Vis mer


Vi tar også med et par setninger om antispinn-systemet. Sist gang vi testet Mazda 6 hadde vi bensinmotor under panseret og tørr asfalt under hjulene - og kunne rapportere om velfungerende antispinn. Denne gangen hadde vi derimot en kraftig dieselmotor og på vinterglatte veier - noe som åpenbart er en langt større utfordring. I hvert fall opplevde vi gang på gang at forhjulene spant, til tross for antispinnsystemets forsøk på inngripen.

Dette er ikke noe stort problem. For eksempel fungerte systemet utmerket i glatte vinterbakker. Forutsetningen er imidlertid at føreren er litt forsiktig på gassfoten. Dette viser at Mazda ikke er helt i fremste rekke på dette området. I de fleste konkurrentene har antispinn-systemene et idiotsikkert oppsett ved at motorkraftreduksjon og elektronisk differensialbrems (EBD) griper inn på en mer resolutt måte.

Men hva koster Mazda 6 2.0 MZR-CD? Hva koster konkurrentene? Og hvilken bil bør du velge? Les vår konklusjon her.