Motor og kjøreegenskaper

Mange av ulempene med dieselmotor forsvinner når sylinderantallet øker, og en V6-diesel gir god komfort med hensyn til både lyd og vibrasjoner.

Vis mer
Vis mer


Det er aldri ett spørsmål om manglende kraft, men av og til irriterer vi oss over girkassen som somler litt. Forståelig nok når 510 Nm vil gjennom til hjulene, men fortsatt irriterende fordi bilene vi har kjørt fra Mercedes-Benz ikke har like skvetne automatgirkasser.

Kun femtrinns

Chrysler har satt motoren til å samarbeide med en femtrinns automatgirkasse, som regel samarbeider denne motoren med en moderne syvtrinns automatgirkasse. Forskjellen illustreres godt hvis vi ser på akselerasjonstallene til konsernfetteren Mercedes-Benz E280 CDI. Den har en laveffektutgave av samme motoren nesten 30 færre hester og over 100 Nm mindre. Vekten er omtrent den samme, men E-klassen klarer 0-100 km/t halvsekundet raskere enn vår 300C.

E320 CDI som har det samme effektuttaket som 300C er 1,3-sekunder kvikkere fra 0-100 km/t, og sannsynligvis står girkassen for mestedelen av denne akselerasjonsforskjellen.

Lider ikke

Bortsett fra litt somling oppleves det ikke som bilen lider av å ha en femtrinns automatgirkasse, og den reddes litt av norske motorveihastigheter. Den passerer 100 km/t i tredjegir, og femtegiret sørger for behagelige 1.800 o/min i norsk topphastighet. Dessuten sjalter den svært mykt, og er relativt rask i nedgiringer.

Sjaltegaten er av den kronglete typen, og den manuelle sjaltefunksjonen er lite intuitiv i bruk med sideveis bevegelse for opp- og nedgiringer.

Råsterk

510 Nm er betydelig dreiemoment, og 218 hestekrefter er også heftig i en dieselbil. Som sagt oppleves det aldri som om bilen mangler krefter, nesten uansett hastighet leverer motoren kraftig akselerasjon når pedalen presses. Og all denne kraften til tross, ved vanlig kjøring klarer bilen seg med 0,83 l/mil.

Spesielt forbikjøringer er en paradegren, og hvis du forbereder deg ved å sjalte ned til et lavere gir, reduseres tiden i feil fil til et minimum. Selv om girkassen som nevnt somler går 0-100 km/t unna på 8,6 sekunder, og bortsett fra de aller første meterne vil nok de fleste oppleve den store bilen som kvikk.

300C er imidlertid ikke en bil det er spesielt morsomt å utnytte kvikkheten i, styringen er ikke alt for inspirerende og fjæringen er best egnet for motorveicruising. Likevel har bilen tatt et stort skritt fremover i forhold til tidligere store amerikanere, og den kan godt sammenliknes med bilen den er basert på; forrige generasjon E-klasse. Men selv om ikke bilens karakteristikk egger til leking på svingete veier, har den et veigrep som virker solid.

Full pakke

Vis mer


En bil i denne prisklassen ville i praksis vært uselgelig uten antisladdsystem, og med den sterke motoren trenger den også et godt antispinnsystem. Chrysler 300C 3.0 CRD har begge deler, og spesielt antispinndelen må jobbe mye på norsk vinterføre. Det skjer ofte at drivhjulene har lyst til å rive seg løs, og knatringen fra bakbremsene akkompagnerer kjøringen på hvite veier.

Mer om pris og konkurrenter kan du lese om her.