Motor og kjøreegenskaper

0 til 100 på 11,5 sekunder er uvanlig svakt i BMW-sammenheng. Vi mener likevel at den moderne X3 2.0i-motoren klarer brasene. Kjøreegenskapene er sportslige - på godt og vondt.

Vis mer


Under X3 2.0i-panseret finner vi en firesylindret motor - og som navnet tilsier er det samlede slagvolumet begrenset til 2,0 liter. Dette høres i utgangspunktet relativt beskjedent ut for en 1.655 kilo tung firehjulstrekker, og reflekteres i akslerasjonstallene. X3 2.0i bruker nemlig 11,5 sekunder fra 0 til 100, noe som betyr at bilen er den nest tregeste BMWen man kan få kjøpt. Den tregeste er BMW 316i, som trenger 11,6 sekunder.

Ikke undermotorisert

Likevel opplevde vi aldri X3 2.0i som en treg eller undermotorisert bil. Tvert i mot går bilen overraskende bra med tanke på det beskjedne sylindervolumet og den høye egenvekten. Forklaringen er selvsagt at vi her snakker om en moderne og velfungerende kraftkilde. Både blokk og topp er i aluminium og de 16 ventilene har både variable tider (Double Vanos) og løft (Valvetronic).

Vis mer


Den avanserte ventilstyringen er blant årsakene til at motoren gjør en god jobb gjennom hele registeret og at den produserer 200 Nm ved 3.750 omdreininger. Toppeffekten - 150 hestekrefter ved 6.200 o/min - er ikke oppsiktsvekkende og kunne med fordel vært noe høyere. Men godt bunndrag og et kraftig mellomregister sørger for at motoren gjør en god jobb i hverdagen.

Også forbruket - 0,93 liter per mil ved blandet kjøring - er godkjent med tanke på bilens forutsetninger.

Kun manuell girkasse

Verken X3 2.0i eller X3 2.0d kan leveres med automatgirkasser. Man blir derfor nødt til å leve med en sekstrinns manuell girkasse. Giroverføringen er ikke blant den mest presise vi har vært borti, men den mellomlange spaken glir greit i trinn. Takket være sjettegiret arbeider motoren ved godkjente 2.600 omdreininger i 100 kilometer i timen.

For høyt førstegir

Vis mer


Girkassen er relativt lavt drevet og de to første girene gir seg ved henholdsvis 45 og 85 kilometer i timen. Med tanke på at bilen ikke har lavgir-serie burde imidlertid førstegiret vært enda lavere drevet. Selv om det ikke er noen terrengbil vi her snakker om, er X3 tross alt en høy firehjulstrekker. Det betyr at bilen risikerer å bli utsatt for krypkjøring utenfor allfarvei, noe den bør håndtere. Med et såpass høyt utvekslet førstegir vil imidlertid slike øvelser gå hardt utover kløtsj-lamellene.

Godt sammenskrudd

Vi nevner også at vi plutselig satt med girspak-kulen i hånden. Slikt går på bekostning av den totale kvalitetsopplevelsen, spesielt når det kombineres med enkelte ulyder fra interiøret. Likevel, sammenlignet med de japanske og koreanske folke-SUVene oppleves X3 som en svært kompakt og godt sammenskrudd bil.

xDrive

Vis mer


BMWs firehjulsdrift-system, som er å finne både i 3-serie, 5-serie, X3 og X5, kalles xDrive. xDrive, som er utviklet relativt nylig, minner mye om Haldex-teknologien. Det betyr at en lamell-kløtsj har oppdraget med å fordele kreftene frem og tilbake mellom bak- og forhjul. Kløtsjen opereres av en elektromotor som i sin tur er elektronisk styrt. Dette åpner muligheter for raske endringer i kraftfordelingen.

Derfor sørger ikke bare xDrive for bedre fremdrift i vinterglatte kneiker. xDrive sørger også for forbedrede kjøreegenskaper. Systemet mottar nemlig signaler fra mange av de samme giverne som det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP, DSC på BMW-språk). Dermed kan for eksempel krefter flyttes til forhjulene ved overstyring og til bakhjulene ved understyring.

Uvanlig sportslige kjøreegenskaper

Vis mer


Og det er nettopp egenskapene ved inspirert kjøring som er denne bilens største fortrinn. Til å være en høy firehjulstrekker ligger bilen imponerende godt på veien - fraværet av krenging og generelle karosseribevegelser er påtagelig. God vektfordeling gir god balanse, noe som medvirker til at bilen blir både sportslig, forutsigbar og letthåndterlig. I tillegg er styringen klasseledende. Ikke bare er den uvanlig direkte og presis, den er i tillegg tung nok til å gi sportsbil-assosiasjoner.

ESP kan kobles ut

X3 er i det hele tatt en svingvillig og inspirerende bil, som leverer kjøreglede i større grad enn nesten noen annen SUV. ESP er selvsagt standardutstyr, men kan om ønskelig kobles helt ut, noe som forteller mye om BMWs egen tiltro til bilens kjøreegenskaper. Stadig færre produsenter av høye firehjulstrekkere tør å gi sine kunder denne muligheten.

Vanskelig kombinasjon

Vis mer


Medaljen har imidlertid en bakside. Det å utvikle biler som scorer høyt både når det kommer til sportslighet og komfort er nemlig dyrt og vanskelig. Enda vanskeligere blir det når den aktuelle bilen har høy bakkeklaring, noe som i sin tur gir høyt tyngdepunkt.

Naturlig konsekvens

Med luftfjæring eller elektronisk styrte støtdempere kan man til en viss grad omgå hele problemstillingen, fordi man kan programmere ulike kjøreprogrammer. Dermed kan føreren velge et komfort-oppsett i hverdagen og et hardt og sportslig oppsett når dette er ønskelig. X3 har imidlertid konvensjonelle dempere og fjærer. Og fordi BMW-ingeniørene har valgt å prioritere sportslighet, blir den naturlige konsekvensen at komforten lider.

Ikke lenger like hard

Vis mer


Riktignok var ikke X3 2.0i like hard og stump som diesel-utgaven vi testet i september 2004. Vi antar derfor at BMW i mellomtiden har modifisert hjulopphenget i mer komfortabel retning. Likevel oppleves X3 fortsatt som stivere og mer spretten over ujevnhetene enn ønskelig. Litt mer duving over de lange ujevnhetene - og mykere parering av de korte - hadde i hvert fall etter vårt syn gjort bilen godt.

Mer komfortable folke-SUVer

Når det er sagt må det understrekes at vi opplevde noe av den samme stumpheten da vi nylig testet nye Toyota RAV4. Dette til tross for at RAV4 langtfra er like sportslig som X3. Til Toyotas forsvar skal det imidlertid nevnes at RAV4 har en akselavstand på bare 256 centimeter, mens X3 har 280 centimeter å spille på.

I tillegg kan det nevnes at langt rimeligere folke-SUVer som Honda CR-V og Nissan X-Trail leverer langt høyere komfort enn X3 - til tross for at disse kun har 263 centimeter mellom hjulnavene.

Gode bremser

Vis mer


Bremseredskapen har vi imidlertid intet å utsette på. Bremsene leverer et svært godt bitt og med tanke på det høye tyngdepunktet oppfører bilen seg forbilledlig forutsigbart og stabilt nødbrems.

Er X3 med minste bensinmotor et godt kjøp? Eller bør du heller velge en av de japanske konkurrentene? Les våre konklusjoner her.