Motor og kjøreegenskaper

Motoren særpreges av at den er mer godlynt en mange ev de mer effektstinne konkurrentene, og trå akselerasjon er prisen du betaler for medgjørligheten.

Vis mer
Vis mer


En 2,5-liter som yter 109 hestekrefter og 266 Nm gjør jobben både i Mazda B2500 og Ford Ranger. Motoren er spesielt fleksibel selv om det ikke er mye å hente under 2.000 o/min. Til knotekjøring med lavgiret inne egner den seg godt, det er lett å porsjonere kreftene og kreftene er stort sett tilgjengelig uten alt for mye somling.

Fin girkasse

Girspaken krever lange bevegelser, men i et distinkt sjaltemønster. Girkassen er lettbrukt, og understreker ytterligere den godlynte karakteren i motoren. Og det er ikke girkassen sin skyld at 0-100 km/t tar 23,1 sekunder selv om tredjegir krever 4.750 o/min av motoren i det 100 km/t passeres.

Både på papiret og i praksis er akselerasjonen svak, og det er litt mystisk hvorfor den er så treig. For eksempel klarer like tunge Toyota Hilux seg med 17,5 sekunder, og den har både færre hestekrefter og lavere dreiemoment. Vi tipper det fraværet av moderne commonrail-innsprøytning som gir den lite late men medgjørlige motorkarakteristikken.

Gode bremser

Mazda har valgt å ha ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeler som standard i bilene som selges i Norge. Det er bra, og det gjør en pickup med varierende plassert last betydelig enklere å bremse opp i en nødssituasjon.

God lastekapasitet har vært et kjennetegn for Mazdas pickuper, og med klasseledende nyttelast på 1.105 kilo samt tillatt hengervekt på 2.800 kg skal det litt til å overskride vognkortsbegrensingene hvis man har valgt B2500 som arbeidskamerat.

Vag styring

Vi har nylig kjørt Toyota Hilux, en representant for den nye generasjonen pickuper, og det er markert forskjell når det gjelder kjøreegenskaper. For de første er styringen for vag i B2500, og kombinert med store bevegelser i dumper gir det et alt for solid inntrykk.

Vis mer


I tillegg er støynivået, både motorstøy og vindstøy, så høyt at motorveicruising ikke er alt for attraktivt. Disse to tingene viser at det er et klart generasjonsskille, og vi tipper de som er vare for kjøregenskaper og støy, men veldig merketro, vil gjøre lurt i å vente til Mazda har fått gjennomført sitt generasjonsskifte.

Videre skal vi se nærmere på konkurrentene.