Motor og kjøreegenskaper

Automatgirkassen har problemer med å takle 520d-motorens dreiemoment, noe som gir treg igangsetting. Helhetsinntrykket er imidlertid at 520dA er forbausende kvikk.

Vis mer
Vis mer


Dieselmotoren i BMW 520d er blant de beste 2,0-liters dieselmotorene vi kjenner. Common rail-motoren har en myk og støysvak gange, den er nærmest vibrasjonsfri og ikke minst - den er sterk og effektiv. BMW har blant annet hentet ut 163 hestekrefter, noe som betyr at motoren er betydelig friskere enn Audis 2,0-liter (140 hk). I tillegg produserer motoren hele 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger, noe som er uvanlig mye for en 2,0-liter.

Treg igangsetting

Men nettopp det heftige dreiemomentet blir et problem når motoren kobles til denne automatgirkassen. Det er nemlig åpenbart at sistnevnte har problemer med å takle 340 Nm. I hvert fall har BMW programmert momentomformeren til å spare girkassen for den verste støyten, noe som går på bekostning av bilens utgangshastighet.

Dette oppleves i praksis ved at bilen blir treg og nølende ved igangsetting. I praksis tar det hele 1,7 sekunder fra gasspedalen tråkkes i bunn til kreftene slippes til i fullt monn. I løpet av disse 1,7 sekundene oppnår ikke bilen mer enn 15 kilometer i timen og har kun beveget seg en billengde.

Ikke unikt

Vis mer


Dette fenomenet er ikke unikt for BMW 520dA og er et generelt problem i de aller fleste biler der kraftige dieselmotorer er koblet sammen med automatgirkasser. Likevel synes vi 520dA er skuffende tre i starten - vi snakker tross alt her om en relativt beskjeden dieselmotor. For eksempel er Audi A6 2.7 TDI raskere i frasparket, til tross for at motoren i denne bilen produserer 380 newtonmeter.

Raske girskift

Vis mer


Bortsett fra den trege igangsettingen har vi imidlertid svært lite å utsette på sjalteverktøyet. Sekstrinnskassen kan blant annet skilte med både raske og myke girskift. Den velformede og ergonomiske spaken er en nytelse å betjene og arbeider i en kort, ryddig, presis og stram sjaltegate.

Om ønskelig kan spaken vippes til venstre, noe som aktiverer et sportsprogram. I sportsmodus aktiveres et mer aggressivt giringsmønster og girkassen legger seg vanligvis ett trinn lavere enn i drive. I sportsmodus åpnes i tillegg muligheten for "manuell" giring. Dette foregår sekvensielt ved at girspaken vippes frem for nedgiring og bakover for å gire opp.

Lav utveksling

Vis mer


"Diesel-girkasser" er vanligvis lavere drevet enn girkasser koblet til bensinmotorer, og denne er intet unntak. De tre første girene gir seg ved henholdsvis 40, 65 og 105 kilometer i timen, noe som er uvanlig lavt, ikke minst for andregirets vedkommende. Dette betyr at girkassen må gjøre unna to skift før bilen passerer 100 kilometer i timen, noe som vanligvis går på bekostning av 0 til 100-tiden.

BMW hevder imidlertid at 520dA Touring skal klare denne øvelsen på bare 8,9 sekunder, noe som ville ha vært oppsiktsvekkende raskt. Vi snakker her tross alt om en 1,6 tonn tung stasjonsvogn med automatgir og en 2,0-liters dieselmotor. Vi syntes derfor disse tallene virket svært optimistiske, ikke minst da vi oppdaget hvor treg bilen er i avtrekket.

10,0 sekunder

Vis mer


Våre uhøytidelige målinger viste da også at bilen aldri klarte å nå 100 kilometer i timen på mindre enn 10,0 sekunder - 1,1 sekunder mer enn oppgitt. Når det er sagt må det understrekes at 10,0 sekunder etter vårt syn er en imponerende tid - ikke minst når vi vet at bilen lider under en treg start. Dette betyr nemlig at bilen bare bruker 8,3 sekunder fra 15 til 100 km/t, til tross for at den i løpet av dette intervallet gjennomfører to girskift.

For å sette akselerasjonstiden i perspektiv kan vi nevne at Audi A6 2.7 TDI quattro Tiptronic og Mercedes-Benz E 280 4Matic brukte henholdsvis 10,4 og 10,7 sekunder da de gjennomførte tilsvarende øvelser. Riktignok er disse bilene firehjulsdrevne og betydelig tyngre enn BMWen. Til gjengjeld har de langt større motorer.

Fint skyv

Vis mer


BMW-motoren er altså en svært potent kraftkilde og trekker som et uvær helt til girkassen legger inn girskiftet ved 4.250 omdreininger. Ved dette turtallet oppleves motoren som fullstendig uanstrengt. Vi gledet oss derfor over at girkassen tillater 4.400 o/min før den legger inn girskiftet når manuell modus er valgt. Det er nok imidlertid gode grunner til at BMW har valgt å legge girskiftet ved nettopp 4.250 omdreininger i drive- og sport-modus. Det viser seg nemlig at 0 til 100-tiden øker med to tideler når girspaken er i manuell modus.

520d-motoren er altså muskuløs, noe som bekreftes ved at bilen uten å mukke aksepterer igangsetting fra andregir. Fordi motoren er så sterk gjennom hele registeret er 520dA også en kapabel forbikjøringsbil.

0,71 liter per mil

Vis mer


Heller ikke forbruket er noe å skamme seg over. BMW oppgir i hvert fall at 520dA Touring skal klare seg med 0,71 liter per mil ved blandet kjøring - 0,1 liter mer enn samme bil med manuell girkasse.

Er BMW 520dA et godt kjøp? Eller har Audi et ess i ermet? Og hva med Mercedes-Benz? Les mer om konkurrentene her.