Motor og kjøreegenskaper

Mercedes S 350 har en nyutviklet og svært sprek V6-motor. Den er imidlertid svært langt fra å kunne sette den nye S-klassens svært avanserte understell og elektronikk på prøve.

Vis mer


Når det gjelder bensinmotorisering er S 350 innstegsversjonen i nye S-klasse. Det betyr langt fra at vi har med noen svekling å gjøre: Under panseret finner vi den nye V6-motoren med 3,5 liter slagvolum og en toppeffekt på solide 272 hestekrefter.

Nok krefter

Kombinert med et seigt dreiemoment på 350 newtonmeter ved 2.400 omdreininger er dette mer enn tilstrekkelig til å flytte på 1,9 tonn Mercedes med fører. Motoren har en meget kultivert gange, og i kombinasjon med syvtrinnsautomaten trekker den rent og friskt gjennom hele turtallsregisteret. Girkassen er ikke verdens raskeste, men 7,3 sekunder fra 0 til 100, som er tallet Mercedes oppgir, er absolutt godkjent.

Vis mer


SCM

Som alle versjoner av nye S-klasse bortsett fra S 600, hadde testbilen en syvtrinns automatgirkasse, såkalt 7G-Tronic. Det nye er at man leter forgjeves etter en girspak på midtkonsollen. Nå finner man i stedet en liten pinne på rattstammen på samme måte som i de nye klasser ML og R. Det kan virke litt pinglete, men man venner seg raskt til det og det er utvilsomt mer praktisk med den frigjorte plassen mellom forsetene. Selve giringen foregår mykt og behagelig selv om den ikke går spesielt raskt for seg. Man velger program med en knott på midtkonsollen, den såkalte ”SCM-knappen”, hvor S står for Sport, C for Comfort og M for Manual.

Kjøremaskin

Vis mer


Vi disponerte S350 noen dager på godt norsk vinterføre, og kunne ikke ta Mercedes på noe når det gjelder kjøreegenskaper, og det skulle da også bare mangle. På isete, glatt underlag og med antispinn utkoblet vifter bilen gladelig med halen på forutsigbart bakhjulsdrevet vis, men ellers er nye S-klasse en kjøremaskin av ypperste klasse med et nøye utstudert kompromiss mellom kontroll og komfort. Selv ved å provosere og late som om man er bak rattet i en GTI-bil vil man ikke greie å bringe S 350 ut av fatning - bare merke bilens autoritet ved at den på eget initiativ setter en på plass med raskt dempende kontra-reaksjoner.

Vis mer


Kjører på luft

Som forgjengeren har den nye S-klasse et ypperlig hjuloppheng med automatisk luftfjæring. Denne sørger for at karosseriet senkes automatisk når hastigheten økes. Hvor mye og hvor raskt avhenger av hvilket program man velger for girkassen; i S (sport) eller M (manuell) modus foregår senkningen snarere og dempningen avstives. Karosseribevegelsene kontrolleres imidlertid ikke automatisk, men det finnes et program, kalt Active Body Control (ABC), som kan bestilles som ekstrautstyr på de høyereliggende variantene i S-klassens modellprogram, men ikke på S 350. Når sant skal sies følte ikke vi et øyeblikk noe behov for noe slikt program under vår test. Selv om bilen gir et relativt kompakt inntrykk, den objektive størrelsen tatt i betraktning, er den både stor og tung, men det merkes så å si ikke under aktiv kjøring på svingete veier. Det antas at ABC ville fjernet den anelse krengning som tross alt oppstår. Uansett byr S 350 på et komfortnivå utenom det vanlige. Plass og komfort kan du lese om her.