Motor og kjøreegenskaper

Litt kvikkere, en god del sterkere og med bedre girkasse er XC90 D5 blitt enda mer attraktiv.

Vis mer


Det hjelper også godt at firehjulsdriftssystemet er oppgradert. Forskjellen i forhold til tidligere er at bakhjulene er mye tidligere med - i praksis fra start - noe som gjør at bilen kan kjøres mer som en firehjulstrekker og ikke som en stor og tung forhjulstrekker. Det hjelper også på fremkommeligheten fordi forhjulene ikke får tid til å "bruke opp" det lille festet man har før bakhjulene setter i gang med å hjelpe til.

Ett trinn til

Automatgirkassen er nå utstyrt med seks utvekslinger forover, og det økte dreiemomentet har gjort det mulig å ligge på et lavere turtall ved motorveikjøring. I 100 km/t krever sjettegir 1.800 o/min av motoren, i femte er 2.300 o/min det som skal til. Eneste ulempe med sjettegirets mulighet for lave turtall er at det kan oppstå litt durelyd i bilen i svake oppoverbakker der gasspådraget ikke er stort nok til å initiere et girskift. Med den nye girkassen er drivstofforbruket det samme som tidligere til tross for økt effekt.

0,8 sekunder raskere

Fortsatt somler XC90 med automatgir ved igangsetting, og du må gi uvanlig mye gass for å få til en kvikk start ut av lyskrysset. Effektøkningen i kombinasjon med den nye girkassen sørger allikevel for at XC90 nå klarer 0-100 km/t på 11,5 sekunder, 0,8 sekunder raskere enn tidligere. Toppfarten er også økt med 5 km/t til 190 km/t.

2,4-literen yter som nevnt 185 hestekrefter og leverer 400 Nm ved 1.750 o/min. En litt annen utforming av selve turboen har også gitt bedre gassrespons, men kvikkheten vi opplevde i XC70 med den nye motoren kveles i XC90 på grunn av vekten.

Veitilpasset

Vis mer


XC90 skiller seg fra mange av konkurrentene ved å være først og fremst tilpasset kjøring på vei. Den har lavt tyngdepunkt og er ikke utstyrt med tunge akslinger og reduksjonsgirkasser som de mer terrengtilpassede SUVene er. Gevinsten for kjøreegenskaper på vei har Volvo først og fremst tatt ut i form av komfort, og bilen er for myk og med for vag styring til at de som er ute etter sportslige kjøreegenskaper vil finne seg til rette.

XC90 har mange konkurrenter med sprekere motorer, og her skal vi se nærmere på noen av dem.