Motor og kjøreegenskaper

Golf GT TSI kan skilte med en revolusjonerede motor, oppsiktsvekkende ytelser, uvanlig lavt forbruk og herlige kjøreegenskaper.

Vis mer


Volkswagen Golf har en rekke sterke sider og er derfor allerede vår favoritt i kompaktklassen. Et flott interiør, høy kvalitetsopplevelse, god plass og fine kjøreegenskaper er blant årsakene til at Golf tok innersvingen på Peugeot 307 og Toyota Corolla i vår stortest for ganske nøyaktig to år siden.

Senket 15 millimeter

Golf GT er selvsagt en Golf - men den er i tillegg mye mer. I likhet med Golf GTI hviler også GT på et sportsunderstell, noe som blant annet betyr at bilen er 15 millimeter lavere enn andre Golfer. I tillegg er bilen satt opp med dekk i dimensjon 225/45-17, noe som også bidrar i sportslig retning.

Kjøreglede

Vis mer


Stivere hjuloppheng, senket tyngdpunkt, bredere dekk og lavere dekkprofil medvirker til at Golf GT leverer enda mer kjøreglede enn en ordinær Golf og at bilen i praksis stiller i samme klasse som Golf GTI når det kommer til kjøreegenskaper. Dette oppleves ute i virkeligheten ved at bilen formelig limer seg fast til underlaget, også på landeveier preget av voldsom og uforutsigbar telehiv.

Også den herlige og presise styringen, som er tung nok til å gi den riktige følelsen, bidrar i positiv retning. Golf GT har riktignok ikke det samme fantastiske, avkuttede rattet som Golf GTI. Men det treekede GT-rattet er skinntrukket, har tommel-utsparringer klokken kvart på tre og ligger godt i hendene.

Trygg og forutsigbar

Vis mer


Golf GT er altså en svært inspirerende bil å kjøre. Samtidig er bilen trygg og forutsigbar. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er selvsagt standardutstyr, men også med denne skytsengelen utkoblet er GT svært lett å håndtere.

Hvis man velger å la stabilitetsprogrammet forbli aktivert, vil man oppdage at GT i tillegg har et av de raskeste, mest effektive og stillearbeidende antispinnsystemene som finnes i noen bil i denne prisklassen. Det innebærer i praksis at man knapt kjenner at det arbeider. Det eneste man merker er at bilen, med tanke på at 170 hestekrefter er koblet på forhjulene, er uvanlig lite understyrt ved gasspådrag.

Gode bremser

Vis mer


Også bremseredskapen er førsteklasses. Blant annet gjør den elektroniske bremsekraftfordelene (EBD) en svært god jobb, noe som betyr at Golf GT kan skilte med en forutsigbar oppførsel ved knallharde innbremsinger i sving på allslags føre.

Direkteinnsprøytning, kompressor og turbo

Men selv om kjøreegenskapene imponerer, er det motoren vi kommer til å huske aller best fra vår uke med Golf GT. Her snakker vi nemlig om en 1,4-liters motor som yter 170 hestekrefter og 240 Nm - og som klarer seg med 0,72 liter bensin per mil. Hvordan har Volkswagen klart det?

Jo, Volkswagen har rett og slett utviklet en av verdens mest avanserte og interessante motorer. For ikke bare snakker vi om en 16-ventilert direkteinnnsprøytet kraftkilde, i tillegg snakker vi om en motor som er utrustet med både en mekanisk drevet kompressor og en eksosdrevet turbo. Resultatet er 121 hestekrefter og 171 newtonmeter per liter slagvolum. Til sammenligning leverer GTI-motoren 100 hestekrefter og 140 Nm per liter.

Bunndrag som en dieselmotor

Vis mer


De 240 newtonmeterene er på plass allerede ved 1.750 Nm, noe som i praksis betyr at motoren oppsiktsvekkende nok har bunndrag som en 1,6-liters dieselmotor - og at den knuser en hvilken som helst selvpustende 2,0-liters bensinmotor.

7.400 omdreininger

De 170 hestekreftene fremtrer ved 6.000 o/min, men det betyr ikke at motoren gir seg her - langt i fra. Rødmerkingen starter først ved 7.000 omdreininger og i praksis viser det seg at motoren tillater hele 7.400 o/min før den kobler inn turtallssperren. Dette er et uvanlig høyt turtall for en tvangsmatet motor og har selvsagt sin bakgrunn i det beskjedne slagvolumet. Lite slagvolum resulterer i små stempler og lette veivstenger, noe som i sin tur betyr mindre masse i bevegelse. Dermed kunne Volkswagen tillate høyt turtall uten å bygge en uforholdsmessig solid og dyr motor.

Uvanlig bredt register

Vis mer


GT-motoren er konstruert slik at den mekanisk drevne kompressoren kobler inn først og at turboen overtar etterhvert som den får tilstrekkelige mengder eksos å jobbe med. I praksis er det ikke mulig å merke hvilken av de to turbinene som bidrar mest. Det man imidlertid opplever, er at motoren kommer skikkelig allerede ved 1.800 omdreininger og den deretter trekker som et uvær helt til 7.400 o/min. Det innebærer at motoren har de bredeste opplevde moment- og effektregisterene vi har vært borti. Skyvet fra 4.000 og ut er rått og nærmest avhengighetsskapende.

Imponerende akselerasjon

På papiret skal Golf GT klare 0 til 100 på 7,9 sekunder, noe som i utgangspunktet er gode tall og bare 0,7 sekunder mer enn Golf GTI er oppgitt å bruke på samme øvelse. Våre uhøytidelige målinger viste imidlertid at bilen gang på gang klarte øvelsen på oppsiktsvekkende lave 7,1 sekunder - og at vi ved ett tilfelle klarte å komme ned i 6,8. Dette er tall vi vanligvis forbinder med helt andre prisklasser.

For å sette tallene i perspektiv kan det nevnes at Audi S4 Avant Tiptronic i snitt brukte 7,6 sekunder på tilsvarende øvelse, det samme som BMW 325iA Touring. Golf GT vil med letthet også kjøre fra biler som Range Rover Sport Supercharged, Mercedes-Benz E 350 4Matic og Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Tiptronic.

DSG-kasse kommer

Vis mer


Nå skal det selvsagt understrekes at de nevnte og langt dyrere biler alle er utrustet med automatkasser. "Vår" Golf GT TSI hadde en manuell girkasse, noe som vanligvis er en fordel i akselerasjonsøvelser. Om ikke lenge vil imidlertid Golf GT TSI bli tilgjengelig med Volkswagen-konsernets fantastiske DSG-girkasse. Denne halvautomatiske girkassen har to kløtsjer og er uvanlig rask. I Golf GTI sørger faktisk girkassen for å forbedre 0 til 100-tiden med 0,3 sekunder sammenlignet med den manuelle girkassen.

Inntil videre er det imidlertid den manuelle sekstrinnskassen som gjelder i Golf GT TSI. Denne betjenes via en skinntrukket girkule på en kort spak og glir greit i trinn. Det eneste vi har å utsette på giroverføringen, er at den yter endel motstand ved rask nedgiring direkte fra sjette- til fjerde- og femte- til tredjegir.

110 km/t i andregir

Fordi motoren er så turtallsvillig, blir de to første girene uvanlig lange og gir seg først ved henholdsvis 65 og 110 kilometer i timen. Dette er selvsagt en medvirkende årsak til de imponerende 0 til 100-tidene. Sjettegiret er imidlertid relativt lavt drevet, noe som betyr at turtellernålen legger seg på 2.500 omdreininger i 100 kilometer i timen.

0,72 liter

Vis mer


Golf GT TSI-motoren har ikke bare imponerende ytelser, den er i tillegg svært gjerrig. Kraftkilden klarer seg nemlig med bare 0,72 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring. Dette er uvanlig lavt forbruk for en motor med slike ytelser og betyr at motoren bruker omtrent samme drivstoffmengde som en gjennomsnittslig 1,6-liters bensinmotor i en bil av tilsvarende størrelse og med tilsvarende vekt. For eksempel bruker Golf 1.6 (102 hk) og Peugeot 307 1.6 (110 hk) nøyaktig samme mengde.

Den opplagte konkurrenten Opel Astra 2.0 Turbo (170 hk) drikker til sammenligning 0,90 liter per mil og selv lille Mini Cooper S (170 hk) er oppgitt å bruke 0,86 liter.

98 oktan

Vis mer


En av de få ulempene med Golf GT er at den i likhet med Golf GTI skal ha 98 oktan bensin. Denne er ikke bare dyrere enn 95 oktan, men er i tillegg mindre tilgjengelig. Blant annet har bensinstasjon-kjeden Jet kuttet ut 98 oktan til fordel for 92. Den norske Volkswagen-importøren kan imidlertid love at man ikke ødelegger GT-motoren hvis man skulle bli nødt til å tanke 95 en gang i blant. Man vil imidlertid få lavere effekt og risikerer motorbanking.

Hvorfor er Golf GT er røverkjøp? Hvilket utstyr får du med på kjøpet? Og hva med konkurrentene? Les vår konklusjon her.