Motor og kjøreegenskaper

Swift er ikke like lettkjørt som andre småbiler, og er dermed ingen typisk bybil. Til gjengjeld stortrives bilen på landeveien og på vinterføre. Motoren er turtallsavhengig, men gjør en akseptabel jobb.

Vis mer


Som navnet tilsier, har Swift 4x4 drift på alle hjul. I Swift-brosjyren omtales firehjulsdriften som "permanent 4x4-system" og "fulltime 4x4-system", noe som er typiske eksempler på hvor langt den norske Suzuki-importøren er villig til å gå i markedsføringen av sine modeller.

Påstanden om at Swift har "permanent" og "fulltime" firehjulsdrift er nemlig ikke sann. I stedet er bilen i utgangspunktet forhjulsdrevet. Ved hastighetsforskjell mellom de to hjulparene sørger imidlertid en viskositetskobling for å koble inn bakhjulene. Dette er i utgangspunktet en enkel form for firehjulsdrift, og Swift-systemet er blant de minst sofistikerte vi har vært borti. Vi opplevde faktisk at Swift spant uvanlig mange tideler på forhjulene før bakhjulene ble koblet inn. Med en slik 4x4-løsning er Swift i praksis som en forhjulstrekker å regne ved kjøring på asfaltert landevei.

God fremkommelighet

Vis mer


Når det er sagt må det understrekes at Swift sammenlignet med ordinære forhjulsdrevne småbiler har en overlegen fremkommelighet på vinterføre. Riktignok tar det litt tid før systemet forstår at det er glatt, men når bakhjulene først kobles inn, gnager den lille bilen seg oppover bakkene. Bilen har i tillegg 14 centimeter bakkeklaring, noe som sammen med den korte akselavstanden innebærer at den kan kjøres overraskende fort på tøffe hytteveier uten å slå nedi.

Drivlinjestøy

En av ulempene med firehjulsdriften, er at Swift ikke blir like lettkjørt som andre småbiler. Det er spesielt ved saktegående bykjøring det blir klart at bilen har en komplisert drivlinje. Dette merkes både ved mye drivlinjestøy og ved at bilen ikke triller like lett som mer typiske urbane småbiler.

Morsom på landeveien

Vis mer


Det er derfor utenfor bygrensene at Swift imponerer mest. Bilen har nemlig et relativt sportslig hjuloppheng, noe som betyr at den krenger mindre enn mange andre småbiler. Styringen kunne med fordel vært mer presis rundt senter, men er relativt direkte, noe som medvirker til at bilen blir inspirerende å kjøre.

I tillegg kan bilen skilte med underholdende, men forutsigbar oppførsel i sving. Bilen er i utgangspunktet understyrt og gir føreren klare signaler før veigrepet tar slutt. Men det betyr ikke at bilen er en typisk og rendyrket understyrer. Nei, hvis føreren fortsetter å presse bilen, går den faktisk over i en balansert og lett kontrollerbar firehjulskrens, noe som ytterligere bidrar til å skape kjøreglede. Swift kvitterer i tillegg med en ganske snill lastvekselreaksjon når føreren brått går av gasspedalen i sving.

God vegkontakt

Vis mer


Det faktum at Swift er utrustet med et ganske sportslig hjuloppheng, går til en viss grad ut over komforten, både i byen og på landeveien. Bilen blir blant annet litt stump på telehiv-befengte landeveier, noe som mange vil oppleve som litt slitsomt. Veigrepet er det imidlertid ingenting å si på. Vi lot oss gang på gang imponere over hvordan de fire hjulene beholdt kontakten med underlaget hver gang vi i godt driv traff på relativt dramatiske telehiv-utslag.

Gode bremser

Vis mer


Suzuki har ikke spandert fire skivebremser på Swift, som dermed må nøye seg med trommelbremser innenfor bakhjulene. Også akustisk håndbrekkvarsler glimrer med sitt fravær. Når det er nevnt må det sies at bremseredskapen gjør en god jobb. Føreren får blant annet bistand fra elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), noe som medvirker til at bilen leverer stabil og forutsigbar oppførsel ved panikkbremsing under de fleste forhold.

Mangler ESP

Selv om Swift altså har gode kjøre- og bremseegenskaper, er det en stor svakhet at bilen ikke kan leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Swift er ikke den eneste bilen i klassen som mangler denne elektroniske skytsengelen. Likevel er det stadig flere småbiler som har ESP på standard- eller ekstrautstyrslisten. Når det gjelder nettopp ESP har Suzuki vist seg å være blant de tregeste i klassen. Mens koreanere som Kia Sportage og Hyundai Tucson kan leveres med ESP, klarer Suzuki fortsatt ikke å levere nye Grand Vitara med denne essensielle teknologien.

93 hestekrefter

Vis mer


I andre land kan nye Swift leveres med en 1,5-liters bensinmotor, men her i landet har den norske importøren bestemt seg for å satse ene og alene på en 1,3-liters kraftkilde. Denne yter hele 93 hestrekrefter, noe som er mye for en motor med bare 1.328 kubikkcentimeter slagvolum.

Men når det kommer til dreiemoment, som i hverdagen er viktigere enn effekt, er ikke tallene like imponerende. Swift-motoren produserer ikke mer enn 116 Nm, som attpå til først er på plass ved 4.200 omdreininger. Disse tallene antyder at Swift-motoren er turtallsavhengig - noe den også er. Motoren trekker riktignok rent fra 1.300 o/min, men det er først når turteller-nålen nærmer seg 4.000-streken at akslerasjonen blir særlig merkbar. Den som ønsker skikkelig fartsøkning, for eksempel ved forbikjøring, må imidlertid tråkke enda hardere på gasspedalen. Swift-motoren trives nemlig best mellom 5.000 og 6.500 omdreininger, der den leverer fin akselerasjon. Eventuelle passasjerer vil nok imidlertid ikke trives like godt - i dette turtallsområdet avgir motoren svært merkbar støy.

11,0 sekunder

Vis mer


Suzuki oppgir at Swift skal klare øvelsen 0 til 100 på 11,0 sekunder, noe som er en svært god tid med tanke på at vi faktisk snakker om en firehjulsdrevet bil med en 1,3-liters motor. I praksis viste det seg at denne tiden er noe optimistisk, i våre uhøytidelige målinger presterte bilen i hvert fall aldri noen bedre tid enn 11,7. Likevel, 11,7 sekunder er ikke å kimse av i denne prisklassen.

Årsaken til at bilen er såpass rask er selvsagt lav egenvekt. Swift 4x4 veier faktisk bare 990 kilo, noe som er svært lite med tanke på at bilen faktisk har alt som skal til for å kunne trekke på alle fire hjul. Den lave egenvekten er også viktigste årsak til at bilen kan skilte med et oppgitt forbruk på bare 0,62 liter per mil, noe som er bra.

Høyt giret

Swift 4x4 er utrustet med en tradisjonell femtrinns manuell girkasse. Denne er ganske høyt drevet, for eksempel rekker de to første girene til henholdsvis 50 og 95 kilometer i timen. Med tanke på det beskjedne dreiemomentet kunne trinnene med fordel hatt lavere utveksling. Avstanden mellom trinnene burde også vært mindre. Ved oppgiring fra andregir treffer man for eksempel tredjegiret ved rundt 3.500 omdreininger, der det er relativt lite kraft å hente.

Vrien å få i revers

Vis mer


Den korte girspaken glir i utgangspunktet greit fra trinn til trinn, med unntak av revers. Vi opplevde flere ganger uakseptabel stor motstand når vi ønsket å rygge. Erfaringsmessig blir imidlertid manuelle girkasser mer medgjørlige når de får noen flere kilometer på drevene.

Men hvor god plass er det i Swift? Hvilket utstyr får du med på kjøpet? Og hvordan ser interiøret ut? Les mer om plass og komfort her.