Motor og kjøreegenskaper

A6 fikk et voldsomt løft i kjøreegenskapene ved modellskiftet, og bilen trives med de fleste motoralternativer.

Vis mer
Vis mer


Også med den minste bensinmotoren vi nå har kjørt. I praksis er ikke 170 hestekrefter og turbo-dreiemoment noen liten motor, den oppleves som fullt ut sterk og effektiv nok under norske forhold. Vi har kjørt med den litt uvante men effektive trinnløse girkassen, og den er flink til å la motorer jobbe i områder de er sterke.

Nesten dieselsterk

Toliters turbomotoren leverer 280 Nm fra 1.800 til 4.200 o/min. Selv om det er 40 Nm svakere enn tolitersdieselen, leverer bensinmotoren dreiemoment over et bredere område, dieselen leverer kun maksimalt dreiemoment frem til 2.500 o/min.

Spesielt er det også at toppeffekten på 170 hestekrefter er tilgjengelig allerede fra 4.300 o/min. Enda mer spesielt er det at toppeffekten er tilgjengelig over et intervall på 1.700 o/min, du har 170 hestekrefter frem til 6.000 o/min

En slik motorkarakteristikk gir i praksis konstant tilgang på krefter, og kan være grunnen til at bilen oppleves som spesielt harmonisk å kjøre. Du opplever aldri at girkassen burde gitt en annen utveksling for økt effektivitet, og siden responsen er god også på lave turtall, tipper vi at den vil være uproblematisk å kjøre med manuell girkasse også.

Tullete og nødvendig

Den trinnløse girkassen er mest effektiv når den får jobbe i fred. Ved full akselerasjon nøler bilen litt opp til 3.000 o/min, og veien videre er preget av jevn hastighetsøkning samt at turtelleren kryper sakte oppover til rundt 5.700 o/min. Selv om nølingen i starten stjeler verdifull tid på øvelsen 0-100 km/t, er den trinnløse girkassen kun 0,3 sekunder tregere enn utgaver med manuell girkasse, totalt bruker den ni sekunder.

I forbikjøringssituasjoner tipper vi den trinnløse girkassen er alle andre girkasser overlegen, og det er bare den uvante motorlyden som distraherer. Og faktisk er strikkmotorfølelsen sterk den første tiden bak rattet. Audi har sett det nødvendig å gi girkassen syv programmerte girtrinn for de som ikke klarer å venne seg til at bilen ikke varierer i turtall gjennom en akselerasjon, og også for å gjøre det lettere for de som har vent seg til å bruke motorbrems.

Litt utvikling igjen

Det er når du setter girkassen i sportsmodus at den girer i forhold til simulerte utvekslinger. Du kan gå opp og ned i trinn ved å bruke girspaken, eller ved å bruke knappene bak på rattet. Knappene bak på rattet kan også brukes i drive, og da holder girkassen det simulerte giret i rundt 15 sekunder før den går tilbake i drive.

En utfordring er imidlertid kombinasjonen av girtrinnenes fordeler ved å kunne velge riktig turtall før for eksempel en svingutgang eller en forbikjøring, og den trinnløse girkassens effektivitet ved akselerasjon. For fortsatt er det slik at det er litt plundrete å først velge girtrinn for å få riktig turtall, og så i praksis dytte girspaken frem og tilbake for å komme i drive-modus der akselerasjonen er best.

Relativt gjerrig

Med et forbruk på 0,82 l/mil ved blandet kjøring ligger Audi desiliteren under konkurrenter med automatgir. Også det er den trinnløse girkassens fortjeneste, med manuell girkasse bruker bilen 0,81 l/mil – i praksis det samme. Flere av konkurrentene får en ti prosent forverring av forbruket ved overgang til automatgir.

Stødig og komfortabel

Vis mer
Vis mer


A6 er ikke spesielt sportslig, men er så stødig i oppførselen at den kan kjøres ganske hardt. I tillegg er den komfortabel i klassetoppen. Denne kombinasjonen fungerer godt for en bil som er så stor. Og stødigheten gir også fordeler i vanskelige situasjoner, unnamanøvre og opprydding etter svinger der farten har vært høyere enn veigrepet tåler takler den store bilen overbevisende. De gode kjøreegenskapene gjør at marsjfarten kan holdes opp nesten uansett veistandard og antall svinger.

Audi har blant de beste antiskrenssystemene (ESP), og selv nesten fem meter bil har systemet en sikker hånd over. Bremsene er effektive, men vi liker ikke Audis bremsekraftforsterker som bygger bremsekraft selv om pedalen holdes i en fast stilling. Det gjør det vanskelig å porsjonere bremsingen ved aktiv kjøring, og viker litt unødvendig siden det også skjer ved ganske lett bremsing.

En fin motor og en spennende girkasse til tross, konkurrentene i denne klassen er ikke så mange - men de få som stiller er godt rustet. Mer om konkurrentene finner du her.